De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Dit resulteert in het feit dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Het is dan mogelijk om te gaan voor een eigen laadpaal in Moergestel aan huis. Met behulp van een particulier laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Citroën e-SpaceTourer XL 50 kWh of bijvoorbeeld de Skoda Enyaq iV 80X. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Middels onze vergelijker lees je waardevolle informatie over diverse soorten laadpalen, geven we een duidelijk stappenplan en kom je in contact met leveranciers en installateurs uit de buurt.
- Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, en dus een maximale actieradius.
- Extra goedkoop rijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Een slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen vanaf €945.
- Een privaat laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Onderwerpen
Laadstation thuis plaatsen Moergestel
Elektrisch rijden is de toekomst. Jouw elektrische auto opladen zoals bijv. een Aiways U5 is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal Moergestel kopen is een uitstekend idee. Het werkt snel en veilig en je kunt rekenen op een optimale actieradius. Daarnaast is het veel betaalbaarder dan een openbaar laadstation in de wijk. Wat betreft kosten heb je te maken met de installatie, hardware, kabels en de kosten van jouw eigen stroom (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen parkeerplaats. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn woning (meterkast) en auto? Op deze pagina vind je handige tips en adviezen rondom laadpaal laten installeren in Moergestel. Op deze website lees je ook meer over Stekkers.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Moergestel kan op 2 manieren worden geplaatst. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of hij komt op een aparte paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Analyseer de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
Een 1-fase laadpaal werkt met een standaard 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. In principe heeft elke woning ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). De 3-fase installatie maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen per uur. Een 3-fase laadpaal heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Moergestel. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een oplaadstation aan huis
De goedkoopste oplossing en nooit meer in de rij bij een laadstation
Laadkabel: vast of los
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het belangrijkste voordeel van een vaste kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Verder is het zo dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, vaak wel 6 – 8 meter. Het grote nadeel is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat er water in de kabel kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Een ander minpunt is dat het een rommelig geheel wordt. Ook is het in de praktijk zo dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.
Het grote voordeel van een losse kabel (of socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Je gebruikt namelijk de kabel die af-fabriek is geleverd. Ook heb je geen rommelige hangende kabels en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Belangrijk nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als je de accu gaat opladen. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een paal met een losse laadkabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In zo’n scenario hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Moergestel.
Enkele of dubbele laadpaal
Jij kunt gaan voor een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een enkelvoudige paal kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Heel erg praktisch voor huishoudens met 2 EV’s of voor zakelijke doeleinden.
Smart toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen steeds vaker slimme laadfuncties. Hierbij vind je extra details over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
- Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
- Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
- AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
- Abonnementen & Laadpas: eenvoudig jouw laadpaal openstellen voor derden.
Laadpaal installateur Moergestel vergelijken
De tarieven van laadpalen liggen nogal uiteen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis varieert van €500 – €3350. De aanschafkosten hangen vooral af van de laadcapaciteit van het station. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. In aanvulling hierop zijn er slimme stations met speciale snufjes als Peak Shaving die een stukje prijziger zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Moergestel. Laadstation type Capaciteit Laadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €505- €610 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €520- €645 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 5 uur €660- €795 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €875- €1055
Goede leveranciers
- EVBox:Ingebouwde elektrische beveiligingen.
- Wallbox (wandlader): Realtime oplaadcontrole.
- NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
- Alfen: Slimme functies tegen een aantrekkelijke prijs.
- Mennekes: Overal mobiel op de hoogte.
- EVhub: Hoogwaardig en slagvast polycarbonaat.
- Webasto: Flexibele laadoplossing voor thuis, bedrijf en VVE’s.
- Ecotap: Optioneel leverbaar met vaste kabel.
- Blue Current: Slim en fraai design met veel vermogen.
- Chargepoint: Personalisering van laadstation mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Houdt al jouw laadsessies bij.
- Tesla Wall Connector: Snelste oplaadsnelheid voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Gemakkelijk mee te nemen laadpaal.
- Alternatieve marken: ABB, Delta, Etrel, Eaton, Etrel, Keba, Schneider Electric , Flexicharge en Tritium, Xcharge, Efacec, Zaptec.
Prijzen voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Moergestel komen uit tussen de €400 en +/- €2175. Dit wordt grotendeels bepaalt door of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer er uitgegraven moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Informatie over laadpassen
Soms wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Het kan ook prima zonder, maar geeft verschillende voordelen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement zijn circa €6,50 (maandelijks).
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Automatische facturering en verrekening.
- Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Vind erkende vakmannen uit jouw gemeente.
Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt zelf heb je snel terugverdiend. In de tabel hieronder hebben wij een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1102 kilometer per 4 weken. Op basis daarvan verwachten we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. In onze berekening hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Moergestel):
- Benzine rijden 2024: €0,150/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,050/km
Aandrijving | Tarieven p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,150 | €165,30 | €1983,60 |
Elektrisch rijden | €0,050 | €55,10 | €661,20 |
Besparing | €0,100 | €110,20 | €1322,40 |
Laadpaal aanvragen gemeente Oisterwijk
Lease of koop jij een elektrische auto, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Moergestel aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een noemenswaardige actieradius.
Zodra je voldoet aan deze criteria neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente neemt een besluit over of en waar precies de laadzuil geactiveerd wordt. Ze analyseren hiervoor facetten als zichtbaarheid en veiligheid. Elke EV-eigenaar mag het gebruiken. Meer details is ook te lezen op www.oisterwijk.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of er een subsidie mogelijk is. Steeds meer gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Zakelijk elektrische auto leasen.
Openbare laadpunten bekijken (oktober 2024)
Laadstations in Moergestel zijn 24/7 actief. Iedereen met een abonnement mag daar in principe gebruik van maken. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De prijzen variëren tussen de €0,270 en €0,570 per kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In onze maps kaart check je de openbare laadstations in Moergestel. Doorzoek daarnaast laadzuilen en aanbieders in Heukelom, Berkel-Enschot, Raamsdonksveer, Hooge Zwaluwe en Lage Zwaluwe.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is heel praktisch voor bijv. je personeel en relaties. Gaat het om een pand met meer dan 10 parkeervakken? Op basis van de huidige wetgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Verder kan je extra geld verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het opladen.
Veelgestelde vragen (FAQ) over thuis elektrisch laden
Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Jouw eigen laadpaal voor huis inclusief installatiewerk varieert kostentechnisch tussen de €950 & €2400. De definitieve prijs komt tot stand door welk merk je kiest (softwarematige slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan jouw leveranciers van energie zoals Budget energie, NLE, Engie, Eneco, Energiedirect en Vattenfall, Pure energie, Oxxio, PowerPeers. Rekenen op zo’n €0,220 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €4,35 per 100 kilometer. Ter illustratie: een auto met benzinemotor kost al gauw €9,95 p/100 km. In combinatie met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een normale EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Noord-Brabant.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De installateur zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in de meterkast. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Van de stroomkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). Samen met de installateur overleg je wat een goede plek is om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De laadpaal installateur in Moergestel zet het als wallbox tegen de muur of hij komt op een aparte paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Meestal is elke meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Achterhaal of de groepenkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De oude modellen EV’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). Nieuwere EV’s worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Dit kennen we ook als krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Moergestel kan jou hierin ontzorgen. De onkosten van deze installatieservice bedragen ongeveer €975. Goed om te weten: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabels / stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 stekkers komen we tegen bij Europese leveranciers en fabrikanten. Veruit de meest populaire elektrische auto’s in Moergestel kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op je oprit. Elke provincie heeft een eigen beleid. De gemeente Oisterwijk verstrekt op dit moment geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt aanvragen of deze laadpaal niet al te ver van jouw huis geplaatst mag worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.oisterwijk.nl.