Laadpaal Hantum

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Daarbij komt ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. De oplossing is een privé laadpaal in Hantum aan huis. Met behulp van een laadstation op eigen terrein weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Volkswagen ID.4 1st & Byton M-Byte 95 kWh 4WD. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en je hebt het snel terugverdiend. Op dit portaal lees je extra informatie over diverse type laadpalen, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit de buurt.

  • Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
  • Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
  • In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
  • Voordelige autorijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis is al te koop voor €940.
  • Jouw eigen laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Hantum

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het elektrisch laden van een EV zoals bijv. de Volkswagen ID.4 1st is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een eigen goedkope laadpaal Hantum kopen biedt veel voordelen. Het werkt snel en veilig en je bent altijd verzekerd van een lange actieradius. Ook is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een openbaar laadstation in de wijk. Wat betreft kosten heb je te maken met de initiële aanschaf + installatie en de tarieven voor de elektriciteit (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Alles wat je nodig hebt is een garage of eigen oprit. Welke laadpaal is nu handig voor mij EV en woning? Verderop vind je handige tips en adviezen wat betreft laadpaal laten installeren in Hantum. Of klik door voor meer informatie over Zero Emission.

Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Hantum kan op 2 manieren worden geplaatst. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een speciale paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Denk goed na over de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.

1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
De 1 fase installatie kan laden met de doorsnee 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. Elke woning in Nederland heeft minstens (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadpaal kan maar liefst 3x 230V leveren. Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. De 3-fase installatie kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt dit laten aanleggen door een elektricien in Hantum. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.

Een eigen oplaadpunt op de oprit?

De voordeligste manier van opladen en nooit meer wachten op een vrije plek

Laadkabel: los of vast
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel of een afneembare kabel. Het pluspunt van de vaste stekker is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een ander voordeel is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Het minpunt is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (tenzij je binnen laadt). Een ander minpunt is dat het een rommelig geheel wordt. Als laatste is het in de praktijk zo dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.

Het grote voordeel van een losse kabel (als mede een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Het opladen gebeurt namelijk met de stekker die je in de auto hebt liggen. Evenzeer ziet het er wat netter uit en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Een punt van kritiek is dat het altijd even iets langer duurt als je de accu gaat opladen. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Een losse kabel is doorgaans toch praktischer. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In zo’n geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Hantum.

Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er bestaan twee types: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een enkele paal kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Dit biedt uitkomst als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s maar ook voor bedrijven en kantoren.

Smart functies
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door intuïtieve slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf bekijk jij alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de verschillende opties.

  • Dynamic Load Balancing: voorkomt dat de stroom uitvalt.
  • Peak shaving: voorkom overschrijden van de maximale stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening.
  • Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
  • Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
  • AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
  • Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.

Laadpaal installateur Hantum vergelijken

De tarieven van laadpalen laten een grote variatie zien. De kostprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €925 tot en met €3050. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van de laadcapaciteit van het station. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Bovendien zijn er allerlei slimme systemen met toffe snufjes als gebarenherkenning die kostbaarder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Hantum.

Soort laadstationLaadvermogenOplaadtijdTarief
1-fase laadpaal3,7 kW11 uur€525- €630
1-fase laadpaal7,4 kW5,4 uur€505- €625
3-fase laadpaal11 kW4 uur€695- €775
3-fase laadpaal22 kW1,7 uur€840- €925
Kosten van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Betrouwbare leveranciers

  1. EVBox:Mogelijk om laadvermogen te upgraden.
  2. Wallbox (wandlader): Met handige App met uitgebreide statistieken.
  3. NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
  4. Alfen: Slimme functies tegen een aantrekkelijke prijs.
  5. Mennekes: Robuust, mooi van vorm, aansluitklaar.
  6. EVhub: Hoogwaardig en slagvast polycarbonaat.
  7. Webasto: Een aantrekkelijk instapmodel vanaf €595,00.
  8. Ecotap: Zeer gebruiksvriendelijk en vandalismebestendig.
  9. Blue Current: Simpel en gemakkelijk bedienen.
  10. Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
  11. Myenergi / Zappi: Altijd connected met de speciale HUB.
  12. Tesla Wall Connector: Dé laadpaal voor jouw Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Met slimme NRGkick plug-adapters altijd de juiste connector.
  14. Alternatieve marken: ABB, Eaton, Delta, Etrel, Etrel, Keba, Hypercharger, Flexicharge of Tritium, Circontrol, Xcharge, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Tarieven voor installatie 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Hantum schommelen tussen de € 330 tot €2150. Dit wordt berekend aan de hand van of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer meters kabel er benodigd is.

Laadpas
Soms wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Men hoeft dat niet af te nemen, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement bedragen circa €7,00 p/maand.

  • Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
  • Automatische facturering en verrekening.
  • Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
  • Profiteer van 24/7 service en updates.

Laadpaal thuis laten plaatsen?

Achterhaal ervaren deskundigen die werken in je omgeving.

Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine

Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Op deze pagina bieden wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1027 km (maandelijks). Op basis van dit gemiddelde berekenen we wat jouw potentiële besparing is. In het rekenvoorbeeld hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Hantum):

  • Benzine rijden 2024: €0,150/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,050/km
AandrijvingPrijzen p/kmPer maandPer jaar
Benzine€0,150€154,05€1848,60
Elektrisch rijden€0,050€51,35€616,20
Besparing€0,100€102,70€1232,40
Kosten elektrisch vs benzine rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Noardeast-Fryslân

Heb je een EV, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Hantum aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:

  • Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
  • Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
  • De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.

Zodra je voldoet aan deze criteria bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en waar de laadzuil geplaatst wordt. Daarbij bekijkt de gemeente relevante zaken als toegankelijkheid en doorstroming. Iedere woningbezitter mag hier parkeren en laden. Uitgebreide informatie kan je bekijken op www.noardeast-fryslan.nl. Daar kom je er ook achter of er eventueel subsidie beschikbaar is. Meer en meer gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Energieleverancier.

Openbare oplaadpunten in de regio (april 2024)

Laadstations in Hantum zien we steeds meer. Iedereen met een abonnement kan daar gebruik van maken. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De tarieven bedragen tussen de €0,280 tot €0,605 p/kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In onze maps kaart doorzoek je de openbare laadstations in Hantum. Op deze site vind je ook oplaadplekken en verkooppunten in Hantumeruitburen, Ternaard, Hantumhuizen, Moddergat en Wierum.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden hantum-9147

Laadpunten voor bedrijven en kantoren

Een laadpaal bij het bedrijfspand is een prettige service voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Betreft het een bedrijfspand met 10 parkeervakken of meer? Volgens de laatste regelgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van een aantal subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
  • Bovendien kan je het laadpunt versneld terugverdienen door derden te laten betalen voor het laden.


Informatie over thuis elektrisch laden

Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Jouw eigen laadpaal voor huis inclusief de installatieservice varieert qua prijs tussen de €1050 – €2150. De kosten van het hele pakket wordt bepaald door het model laadzuil (eventuele slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en laadstation en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.

Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw leveranciers van energie zoals NLE, Essent, Eneco, Energiedirect, Budget energie en Vattenfall, Pure energie, Oxxio, Vandebron. Rekenen op zo’n €0,250 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,60 p/100 km. Vergeet niet: een gemiddelde benzineauto komt uit op zo’n €10,25 p/100 km. Als je het integreert met zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. De standaard EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Friesland.

Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De leverancier kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in je stroomkast. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Via de meterkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen met de installateur overleg je wat de beste manier is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De laadpaal installateur in Hantum zet het laadstation vast tegen de muur of op een losse paal.

Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Al met al is elke meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Soms moet er wel wat aangepast worden. Belangrijk is of de meterkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste modellen werden geladen op 220V (1-fase). De actuele elektrische auto’s worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Hantum zal al dit werk voor je oplossen. De tarieven hiervan bedragen circa €800. Belangrijk: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.

Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Laadkabel stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 wordt gebruikt door verschillende merken binnen de EU. Een groot deel van de beschikbare elektrische auto’s in Hantum kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op je oprit. Iedere provincie heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Noardeast-Fryslân heeft momenteel geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of het laadpunt in de buurt van jouw huis kan komen te staan. Voor meer info en aanvragen zie www.noardeast-fryslan.nl.

Plaats een reactie