Laadpaal Nietap

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de toekomst. Dat betekent ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Je kunt dan beter kiezen voor een privé laadpaal in Nietap aan huis. D.m.v. een privé laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Volkswagen ID.3 Pure en/of Porsche Taycan Cross Turismo. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en je hebt het snel terugverdiend. Op EVPlan.nl tref je praktische informatie over verschillende soorten laadstations, een handige keuzehulp en vind je de beste installateurs die werken in jouw gemeente.

  • Met een eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
  • Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
  • Altijd een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
  • Spotgoedkoop rijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
  • Een slimme laadpaal aan huis is er al vanaf €990.
  • Jouw eigen laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Nietap

De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het laden van een elektrisch voertuig zoals de BMW iX3 kan op steeds meer plekken. Een eigen goedkope laadpaal Nietap kopen biedt veel voordelen. Hij is altijd beschikbaar en je rijdt elke ochtend weg met een goed geladen accu. Verder is het een stuk goedkoper dan een openbaar laadstation in de wijk. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de kosten van jouw eigen stroom (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Het enige wat je nodig hebt is een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal past bij mijn situatie? In het gedeelte hieronder delen we een aantal kooptips m.b.t. laadpaal laten installeren in Nietap. Bekijk ook meer info over Betrouwbare laadpaal.

Wallbox of laadpaal
Een laadstation Nietap installeren kan op 2 manieren. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Onderzoek de afstand van jouw EV en de laadplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.

1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
De 1-fase variant werkt met de normale 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Elk woonadres in ons land heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). De 3-fase installatie is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. De 3-fase installatie kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt eenvoudig je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Nietap. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.

Een oplaadpaal aan huis?

De voordeligste manier van opladen en nooit meer wachten op een vrije plek

Vaste of losse laadkabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een verplaatsbare kabel. De meerwaarde van de vastzittende kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Verder is het zo dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, tot wel 10 meter. Het minpunt is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat er door wind en regen water in kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Een ander minpunt is dat het een rommelig geheel wordt. Ten derde is het goed om je te bedenken dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.

Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (of socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Je pakt namelijk de reguliere meegeleverde kabel. Verder ziet het er niet zo chaotisch uit en gaat jouw kabel langer mee. Een punt van kritiek is dat de drempel wat hoger wordt als je gaat laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, om daarna het geheel te connecten. Een laadpaal zonder vaste kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? Dan hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Nietap.

Enkel of dubbel laadstation
Er bestaan twee types: één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 aansluiting biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Erg handig wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.

Innovatieve functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben intuïtieve slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk tref jij meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.

  • Dynamic Load Balancing: controleert het stroomgebruik van de woning.
  • Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
  • Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
  • Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
  • AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
  • Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.

Laadpaal installateur Nietap vergelijken

De tarieven van laadpalen variëren enorm. De investering van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €725 tot €3350. Het prijskaartje hangt met name af van de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe meer vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Ook zien we steeds meer slimme wallboxen en palen met snufjes als Hub/Satellite die een hogere verkoopprijs hebben. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Nietap.

Soort laadstationVermogenLaadtijdTarief
1-fase laadpaal3,7 kW12 uur€540- €620
1-fase laadpaal7,4 kW5,5 uur€505- €650
3-fase laadpaal11 kW4- 5 uur€685- €755
3-fase laadpaal22 kW1,6 uur€840- €1025
Tabel met gemiddelde kosten laadpaal aan huis (zonder installatie).

Betrouwbare systemen

  1. EVBox:Energieverbruik veilig verdeeld.
  2. Wallbox (wandlader): Compatibel met alle elektrische auto’s.
  3. NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
  4. Alfen: SIM-lock vrij: vrije keuze voor de aanbieder van laaddiensten.
  5. Mennekes: Comfortabel, slim en groen.
  6. EVhub: Leverancier die zich onderscheidt op prijs.
  7. Webasto: Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
  8. Ecotap: Voor elke Plugin Hybride en/of volledige elektrische auto.
  9. Blue Current: Gemakkelijk te bedienen laadpunten.
  10. Chargepoint: Koppeling aan eigen duurzame energieopwekking mogelijk.
  11. Myenergi / Zappi: Variabel laden tussen 6A en 32A.
  12. Tesla Wall Connector: Model X, Model S en Model 3 laden met verschillende stroomsterkten.
  13. NRGkick: Meest compacte en gemakkelijke systeem.
  14. Alternatieven: ABB, Enovates, Delta, Eaton, Etrel, Hypercharger, Flexicharge, Schneider Electric of Tritium, Circontrol, Xcharge, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatiekosten 2022
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Nietap wisselen tussen de €400 en €2075. Dit hangt af van het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.

Abonnementsprijzen laadpassen
Optioneel wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het is absoluut niet verplicht, maar dan mis je wel enkele voordelen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement zijn zo’n €3,00 p/maand.

  • Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
  • Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
  • Gast Tarief instellen.
  • Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.

Een goedkope laadpaal voor thuis?

Vind populaire specialisten uit jouw gemeente.

Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?

Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. Onderstaand tonen we een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1118 km per maand. Met dit aantal kilometers calculeren we wat je kunt besparen. In onze begroting hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Nietap):

  • Benzine rijden 2022: €0,110/km
  • Elektrisch rijden 2022: €0,042/km
TypeKosten p/kmPer maandP/jaar
Benzine rijden€0,110€122,98€1475,76
Elektrisch€0,042€46,96€563,47
Besparing€0,068€76,02€912,29
Vergelijking elektrisch rijden en en benzine in september 2022.

Laadpaal aanvragen gemeente Noordenveld

Heb je een EV, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in Nietap aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:

  • Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
  • Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
  • Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een aanzienlijke actieradius.

Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente beslist uiteindelijk of en in welke straat de laadzuil werkzaam zal worden. Ze analyseren hiervoor variabelen als toegankelijkheid en doorstroming. Elk huishouden kan hier gebruik van maken. Uitgebreide informatie kan je bekijken op www.noordenveld.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of er een subsidie mogelijk is. Het merendeel van de gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Hybride voertuigen.

Openbare oplaadpunten (september 2022)

Laadstations in Nietap zijn dagelijks beschikbaar. Iedereen mag daar in principe gebruik van maken. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De tarieven bedragen tussen de €0,300 tot wel €0,575 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In de onderstaande kaart zie je alle openbare laadstations in Nietap. Vind ook laadplekken en installateurs in Een-West, Een, Veenhuizen, Westervelde en Huis ter Heide.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden nietap-9351

Zakelijke laadpunten

Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is heel praktisch voor bijv. bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Zoek je naar opties voor een gebouw met tenminste 10 parkeerplaatsen? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder verschillende subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
  • Daarbovenop kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het gebruik.


De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden

Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een laadpaal bij de woning incl. de benodigde installatie varieert kostentechnisch tussen de €800 & €2575. De prijsindicatie wordt grotendeels bepaalt door af het soort laadsysteem (additionele slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), het aantal benodigde kabelmeters en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.

Wat betaal ik voor een volle accu?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan de stroomaanbieder van je huis zoals Eneco, NLE, Energiedirect, Budget energie, Essent en Vattenfall, Pure energie, Oxxio, Vandebron. Dat is doorgaans zo’n €0,210 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €4,10 p/100 km. Ter illustratie: een benzineauto kost om en nabij de €10,20 per 100 kilometer. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. Een normale EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Drenthe.

Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De leverancier integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in de stroomvoorziening van je woning. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Via de meterkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In overeenstemming met de specialist bereken je waar de laadpaal wordt geplaatst om graafwerk en benodigde kabels te beperken. Jouw laadpaal installateur in Nietap bevestigt het laadstation aan de muur of op een paal.

Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Doorgaans is elke meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Achterhaal of de groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De allereerste elektrische auto’s konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De huidige auto’s kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Nietap kan het allemaal juist aansluiten. De prijzen van deze service bedragen zo’n €1075. Belangrijk: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.

Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 wordt vooral gebruikt door merken uit Europa. Veel populaire elektrische auto’s in Nietap dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt. Elke gemeente kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Noordenveld heeft momenteel geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Wat mogelijk wel interessant is, is om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt specifiek verzoeken of de laadzuil in de buurt van jouw huis geplaatst mag worden. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.noordenveld.nl.

Plaats een reactie