Laadpaal Witteveen

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Door deze trend zien we ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een 100% eigen laadpaal in Witteveen aan huis. D.m.v. een particulier laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Tesla Model 3 Long Range Dual Motor & Skoda Enyaq iV 80X. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en het is erg goedkoop. Op deze pagina vind je praktische informatie over velerlei laadstations, geven we een duidelijk stappenplan en vind je de beste installateurs werkzaam in jouw regio.

  • Met een particuliere elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
  • Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
  • Je beschikt altijd over een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
  • Goedkoop rijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen vanaf €985.
  • Een thuis-laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Witteveen

Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het laden van een elektrisch voertuig zoals bijv. de MG ZS EV gaat steeds eenvoudiger. Een eigen goedkope laadpaal Witteveen kopen is een uitstekend idee. Het is gemakkelijk en snel en je hoeft niet onzeker te zijn over een goed geladen accu. Ook is het vele malen goedkoper dan een openbaar laadpunt. Wel heb je te maken met de initiële aanschaf + installatie en de kWh prijs voor de stroom (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een parkeerplaats/garage of oprit. Welk laadstation is geschikt voor mijn woning en auto? In het gedeelte hieronder delen we aantal belangrijke aandachtspunten voor laadpaal laten installeren in Witteveen. Op EVplan.nl lees je ook meer over Zakelijk elektrische auto leasen.

Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Witteveen kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een montagepaal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Denk goed na over de afstand tussen de auto en de laadplek (dan heb je minder kabels nodig).

1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
De 1 fase aansluiting is compatibel met de doorsnee 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Elke meterkast heeft de beschikking over zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). De 3-fase installatie gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Het laadvermogen is dan max. 11 kW. De 3-fase variant kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heb je geen 3-fase aansluiting? Tegen een kleine meerprijs kan je de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Witteveen. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.

Een eigen oplaadstation voor de deur?

Goedkoop en snel laden en nooit meer in de rij bij een laadstation

Vaste of losse laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse stekker. Het belangrijkste voordeel van de vaste variant is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Verder is het zo dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij EV-box tot wel 8 meter. Het minpunt is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Daarnaast kan het zijn dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Ten derde moet ook opgemerkt worden dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.

Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (of een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Het laadproces doe je met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Ook heb je geen rommelige hangende kabels en profiteer je van een langere levensduur. Een negatief aspect is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je even kort wilt opladen. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Het station met een losse kabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In zo’n geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Witteveen.

Enkele vs dubbele laadpaal
Er zijn 2 keuzes: een enkel of een dubbel laadstation. Hetgeen waar ze in verschillen is hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een enkele paal is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Erg handig als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of voor zakelijke doeleinden.

Smart functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben meer en meer slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk vind je meer informatie over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.

  • Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
  • Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
  • Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
  • Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
  • AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
  • Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.

Laadpaal installateur Witteveen vergelijken

Die consumentenprijzen van laadpalen zijn heel divers. De kosten van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €525 tot en met €3350. De aanschafkosten hangen vooral af van de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Des te hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Daarnaast zijn er slimme opladers met toffe mogelijkheden als voice of gezichtsherkenning die in aanschaf duurder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Witteveen.

Laadpaal typeCapaciteitOplaadtijdPrijzen
1-fase laadpaal3,7 kW10,5 uur€530- €610
1-fase laadpaal7,4 kW5,6 uur€505- €600
3-fase laadpaal11 kW3 – 4 uur€680- €795
3-fase laadpaal22 kW1,6 uur€865- €985
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis excl. installatie.

Bekende producten

  1. EVBox:Compact en minimalistisch ontwerp.
  2. Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
  3. NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
  4. Alfen: Dynamisch loadbalancen mogelijk dankzij slimme meter.
  5. Mennekes: Sterk, duurzaam en efficiënt.
  6. EVhub: No-nonsense laadoplossingen voor een scherpe prijs.
  7. Webasto: Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
  8. Ecotap: Gebruiksvriendelijke en uitgebreide Ecotap managementtool.
  9. Blue Current: Geschikt voor 1-fase en 3-fase ladende auto’s.
  10. Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
  11. Myenergi / Zappi: IP65 gecertificeerd voor gebruik buiten (stofvrij en sproeidicht).
  12. Tesla Wall Connector: Speciaal voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Flexibel en compact systeem, ideaal voor op reis.
  14. Andere leveranciers: ABB, Etrel, Eaton, Delta, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Flexicharge en Tritium, Circontrol, Xcharge, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatieprijzen 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Witteveen liggen tussen de €390 en plus minus €2175. Dit wordt grotendeels bepaalt door of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.

Heb ik een laadpas nodig?
Steeds vaker wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal bedragen circa €3,00 op maandbasis.

  • Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
  • Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
  • Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
  • 24/7 helpdesk support.

Laadpaal voor thuis kopen?

Zoek de beste vakmannen uit jouw streek.

Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?

Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Onderstaand bieden wij een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1147 kilometer op maandbasis. Op basis van dit gemiddelde ramen we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In ons voorbeeld gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Witteveen):

  • Benzine rijden 2024: €0,145/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
AandrijvingTarieven p/kmP/maandP/jaar
Benzine rijden€0,145€166,32€1995,78
Elektrisch€0,049€56,20€674,44
Besparing€0,096€110,11€1321,34
Kosten elektrisch vs benzine rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Midden-Drenthe

Een elektrische auto gekocht, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Witteveen aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:

  • Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
  • In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
  • Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een aanzienlijke actieradius.

Als je aan deze voorwaarden voldoet zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en op welke plek de laadzuil neergezet wordt. Ze checken daarvoor zaken als vindbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elke bewoner kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Uitgebreide informatie vind je op www.middendrenthe.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of de gemeente subsidies verstrekt. Meer en meer gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op die site kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Goedkoopste elektrische auto.

Overzicht met openbare oplaadpunten (april 2024)

Laadstations in Witteveen zijn aanwezig. Iedere EV-bezitter kan hier laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De onkosten schommelen tussen de €0,265 tot €0,585 p/kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het onderstaande kaartje doorzoek je de openbare laadstations in Witteveen. Check tevens laadzuilen en verkopers in Garminge, Balinge, Mantinge, Bruntinge en Eursinge.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden witteveen-9439

Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)

Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is een extra stukje service richting personeel of bezoekers. Bekijk je de mogelijkheden voor een kantoorpand met tenminste 10 parkeerplaatsen? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. een aantal subsidiemogelijkheden. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, met name interessant voor startende ondernemers.
  • Verder kan je het laadpunt versneld terugverdienen door derden te laten betalen voor het gebruik van de palen.


Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden

Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Een laadpaal voor thuis inclusief de installatieservice zit qua kostprijs tussen de €1050 – €2275. De uiteindelijke kostprijs hangt vooral af van het soort laadsysteem (additionele slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.

Wat betaal ik voor een volle accu?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw huidige energieleverancier zoals Engie, Energiedirect, Budget energie, Eneco, NLE en Pure energie, Vattenfall, Oxxio, Vandebron. Dat is om en nabij de €0,215 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,60 p/100 km. Belangrijk: een normale auto op benzine kost ongeveer €10,35 per 100 kilometer. Als je kiest voor zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. De gemiddelde EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Drenthe.

Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De monteur zal enkele aanpassingen moeten doen in de stroomvoorziening van je woning. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Van de stroomkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In overleg met de expert wordt besloten wat een goede plek is om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De ervaren laadpaal installateur in Witteveen monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een losse paal.

Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Over het algemeen is elke woning geschikt voor het laden van een elektrische auto. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Let er wel op dat je groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste elektrische voertuigen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De hedendaagse elektrische auto’s vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit kennen we ook als krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Witteveen kan het allemaal juist aansluiten. De geschatte kosten van zo’n service liggen rond de €800. Belangrijk: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.

Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Laadkabel + stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door Europese leveranciers en fabrikanten. Een groot deel van de gangbare elektrische auto’s in Witteveen zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.

Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke gemeente heeft een eigen beleid. De gemeente Midden-Drenthe verstrekt momenteel geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt wel een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Vraag daarbij gerust of het openbare laadpunt in de buurt van jouw woning kan komen te staan. Voor extra info verwijzen we je naar www.middendrenthe.nl.

Plaats een reactie