Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Dat betekent ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een slimme laadpaal in Linne aan huis. Middels jouw eigen laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Volkswagen ID.3 Pure of Kia e-Soul 64 kWh. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en het is veel voordeliger. Hier lees je waardevolle informatie over meerdere laadstations, een handige keuzehulp en kom je in contact met leveranciers en installateurs uit de buurt.
- Dankzij een elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Goedkope kilometer-tarieven door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis koop je al voor €960.
- Een privaat laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Inhoudsopgave
Laadstation thuis plaatsen Linne
Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het opladen van jouw EV als o.a. een Audi Q4 e-tron kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een eigen goedkope laadpaal Linne kopen is steeds meer in trek. Het is gemakkelijk en snel en je hoeft niet onzeker te zijn over een goed geladen accu. Eveneens is het vele malen goedkoper dan onderweg laden. Wat betreft kosten heb je te maken met de laadpaal zelf, de installatiekosten en de kosten van jouw eigen stroom (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn woning (meterkast) en auto? Verderop delen we handige tips en adviezen omtrent laadpaal laten installeren in Linne. Op deze website lees je ook meer over Betrouwbare laadpaal.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation Linne kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een vrijstaande paal. De werking is verder helemaal identiek. Check hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase of 3-fasen apparaat
De 1 fase aansluiting kan laden met de reguliere 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Elke meterkast heeft de beschikking over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadstation kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Linne. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
De voordeligste manier van opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation
Vaste of losse laadkabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een afneembare kabel. De meerwaarde van een vaste kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Een ander pluspunt is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, tot wel 10 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel een minder lange levensduur heeft door de (soms) slechte weersomstandigheden (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Een ander minpunt is dat het er niet zo netjes uit ziet. Daarbij is het in de praktijk zo dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het gemak van een losse kabel (als mede een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Het laadproces doe je met de reguliere meegeleverde kabel. Tevens oogt het een stuk georganiseerder en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Waar je op moet letten is dat de drempel wat hoger wordt als je even kort wilt opladen. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, pas daarna kan je ‘m aansluiten. De oplossing met een losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In zo’n geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Linne.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er zijn twee mogelijkheden: een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekkeringang kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Nuttig voor huishoudens met 2 EV’s of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Slimme toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig intuïtieve slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder check je alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
- Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
- Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.
Laadpaal installateur Linne vergelijken
De kosten van laadpalen liggen nogal uiteen. De kostprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €725 t/m €3025. De aanschafkosten hangen vooral af van de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Daarnaast zien we steeds meer slimme systemen met innovatieve extra’s als Hub/Satellite die in aanschaf duurder zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Linne. Type laadpaal Laadcapaciteit Laadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 uur €520- €650 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €500- €630 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €675- €785 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €855- €1065
Betrouwbare leveranciers
- EVBox:Geschikt voor elke elektrische auto.
- Wallbox (wandlader): Programmeer het opladen in de daluren.
- NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
- Alfen: Een solide en hoogwaardig product voldoet aan strenge richtlijnen.
- Mennekes: Optioneel te verbinden met zonn-energie-installatie.
- EVhub: Leverancier die zich onderscheidt op prijs.
- Webasto: Plug & Charge-functie en slimme functies.
- Ecotap: Degelijk Nederlands design.
- Blue Current: Geschikt voor 3,7 – 22 kW laden.
- Chargepoint: Laden en afrekenen via een persoonlijke laadpas.
- Myenergi / Zappi: IP65 gecertificeerd voor gebruik buiten (stofvrij en sproeidicht).
- Tesla Wall Connector: Supersnel laden van de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Een unieke mobiele oplader met bluetooth.
- Overweeg ook: ABB, Etrel, Delta, Enovates, Etrel, Schneider Electric , Keba, Hypercharger of Tritium, Xcharge, Efacec, Circontrol.
Tarieven voor installatie 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Linne komen uit tussen de €360 en +/- €1800. Dit is afhankelijk van een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Abonnementstarieven laadpassen
Steeds vaker wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van abonnementen voor laadpalen liggen rond de €5,25 op maandbasis.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Vergelijk betrouwbare deskundigen uit jouw streek.
Gemiddelde besparing elektrisch rijden
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Op deze pagina hebben wij een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1036 km (maandelijks). Op basis daarvan becijferen we wat jouw potentiële besparing is. In onze begroting zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Linne):
- Benzine rijden 2024: €0,120/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
Aandrijving | Kosten p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,120 | €124,32 | €1491,84 |
Elektrisch | €0,044 | €45,58 | €547,01 |
Besparing | €0,076 | €78,74 | €944,83 |
Laadpaal aanvragen gemeente Maasgouw
Lease of koop jij een elektrische auto, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? Op dat moment kan jij zo’n openbaar oplaadpunt in Linne aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Mits je voldoet aan de eisen bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente zal concluderen of en waar de laadzuil neergezet wordt. Hierbij bekijken zij facetten als zichtbaarheid en veiligheid. Elke EV-eigenaar kan terecht bij dit oplaadpunt. Alle info is terug te lezen op www.gemeentemaasgouw.nl. Hier kan je ook lezen of je een subsidie kunt krijgen. Veel Nederlandse gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Op die site kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Hybride voertuigen.
Lijst met openbare laadpunten (december 2024)
Laadstations in Linne zijn aanwezig. Elke weggebruiker kan hier parkeren en laden. Het is relatief wel duur. De kosten bedragen tussen de €0,290 en €0,615 p/kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In de onderstaande kaart treft jij de openbare laadstations in Linne. Check tevens laadzuilen en verkooppunten in Montfort, Vlodrop, Posterholt, Maasbracht en Herten.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij het bedrijfspand biedt veel uitkomst voor personeel of bezoekers. Bekijk je de mogelijkheden voor een parkeerterrein met 10 parkeerplekken of meer? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van meerdere subsidieregelingen. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Daarbovenop kan je het laadpunt versneld terugverdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het laden.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen inclusief installatiewerk zit zo tussen de €1075 en €2550. De totale investering wordt berekend aan de hand van het soort laadsysteem (wel of geen slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en extra werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep aanleggen.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je rekent de kilowattuurprijs af bij de stroomaanbieder van je huis zoals Eneco, Budget energie, Engie, NLE, Essent en Oxxio, Vandebron, Vattenfall, Pure energie. Dat is om en nabij de €0,245 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €4,20 p/100 km. Goed om te weten: een doorsnee benzinewagen kost al gauw €9,55 p/100 km. Als je laadt met eigen zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. Een reguliere EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Limburg.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De monteur integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in de meterkast. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Van dit stroompunt wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In samenspraak met de vakman bepaal je waar het station moet komen om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. Jouw laadpaal installateur in Linne plaatst het als wallbox aan de muur of installeert het op een paal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Over het algemeen is iedere meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Hierbij is van belang of de woning de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste EV’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De nieuwste elektrische wagens kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Linne kan het allemaal juist aansluiten. De kosten daarvoor zijn zo’n €1100. Let op: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabels / stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door de Europese merken. De meeste gangbare elektrische auto’s in Linne zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere gemeente vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Maasgouw biedt op het ogenblik geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt vragen of de paal nabij jouw woning kan komen te staan. Een verzoek indienen kan op www.gemeentemaasgouw.nl.