Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Dat heeft als gevolg dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een 100% eigen laadpaal in Leiderdorp aan huis. Door middel van een privé laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Dacia Spring Electric of jouw Tesla Model X Long Range Plus. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en de kWh prijs is voordeliger. Hier zoek je bruikbare informatie over velerlei type laadpunten, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kom je in contact met leveranciers en installateurs uit de buurt.
- Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- Je beschikt altijd over een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Spotgoedkoop rijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Deze slimme laadpaal aan huis is al te bestellen voor €915.
- Jouw eigen laadstation heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Leiderdorp
De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het opladen van jouw EV zoals bijv. een MG ZS EV kan op verschillende manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Leiderdorp kopen is een uitstekend idee. Het is gemakkelijk en snel en je hebt dan de zekerheid van een optimale actieradius. Ook is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij laden bij openbare stations. Wat betreft kosten heb je te maken met een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de kWh prijs voor de stroom (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Het enige wat je verder moet hebben is een garage of eigen oprit. Welk laadstation moet ik kiezen voor mij EV en woning? Verderop kan je aan de slag met belangrijke aspecten om over na te denken wat betreft laadpaal laten installeren in Leiderdorp. Of klik door voor meer informatie over Goedkoopste laadpaal.
Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Leiderdorp kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een losse paal. De werking is verder helemaal identiek. Bekijk kritisch hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1-fase of 3-fasen station
De 1 fase aansluiting maakt gebruik van de doorsnee 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elke meterkast heeft de beschikking over ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadpaal kan maar liefst 3x 230V leveren. Het laadvermogen is dan max. 11 kW. Een 3-fase laadzuil kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt hierin investeren en dit laten aanleggen door een elektricien in Leiderdorp. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
Spotgoedkoop opladen en altijd verzekerd van een vrije plek
Losse of vaste laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een losse kabel. Het gemak van de vaste variant is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Een ander voordeel is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat er water in de kabel kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Wat we ook vaak horen is dat het er wat rommelig bij hangt. Bovendien is het in de praktijk zo dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het grote gemak van een losse kabel (net als socket) is de vrijheid in het opladen. Opladen kan altijd en overal met de kabel die af-fabriek is geleverd. Ook ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Het grote nadeel is dat er een extra stap is als je jouw EV wilt laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om daarna het geheel te connecten. Een laadpaal zonder vaste kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In zo’n geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Advies: probeer ook eens de snelladers in Leiderdorp.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er zijn 2 mogelijkheden: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een enkele paal heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Dit is praktisch als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Innovatieve toepassingen
Laadstations hebben intuïtieve slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf lees je meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
- Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
- Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.
Laadpaal installateur Leiderdorp vergelijken
De prijzen van laadpalen zijn heel divers. De investering van een laadstation voor thuis varieert van €500 tot €3000. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan het vermogen van de laadpaal. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Ook heb je de keuze uit slimme wallboxen en palen met leuke snufjes als Autostart die een hogere verkoopprijs hebben. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Leiderdorp. Soort laadstation Laadcapaciteit Laadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 uur €550- €620 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,6 uur €520- €640 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €675- €760 3-fase laadpaal 22 kW 1,6 uur €845- €950
Bekende leveranciers
- EVBox:De beste laadpaal voor thuis.
- Wallbox (wandlader): Programmeer het opladen in de daluren.
- NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
- Alfen: Ontworpen om laadsnelheden te maximaliseren en het energiegebruik te optimaliseren.
- Mennekes: Altijd optimaal op de hoogte met de Charge App.
- EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
- Webasto: Eenvoudig in gebruik, supersnel laden.
- Ecotap: Montage op paal of aan de wand, degelijk design.
- Blue Current: Laden met alle gebruikelijke laadpassen via RFID.
- Chargepoint: Een fraaie laadpaal in 11 kW of 22 kW uitvoering.
- Myenergi / Zappi: Direct klaar voor gebruik zonder verborgen kosten.
- Tesla Wall Connector: Dé laadpaal voor jouw Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Tot 3-fasen opladen, overal waar je wilt.
- Overweeg ook: ABB, Etrel, Eaton, Enovates, Etrel, Schneider Electric , Keba, Flexicharge en Tritium, Xcharge, Circontrol, Zaptec.
Installatieprijzen 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Leiderdorp schommelen tussen de € 390 – €2050. Dit hangt af van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe langer deze afstand, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Abonnementsprijzen laadpassen
Soms wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Men hoeft dat niet af te nemen, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement liggen rond de €6,25 (maandelijks).
- Online inzicht in laadsessies.
- Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
- instellen van laadkosten voor gastgebruik.
- Profiteer van 24/7 service en updates.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Zoek de beste installateurs die werken in je omgeving.
Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
Elektrisch rijden is financieel erg interessant. Zo’n elektrische auto en jouw thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. In het onderstaande gedeelte tonen we een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1083 km op maandbasis. Op basis van dit gemiddelde checken we welke besparing er mogelijk is. In het rekenvoorbeeld kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Leiderdorp):
- Benzine rijden 2024: €0,135/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
Aandrijving | Prijzen p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,135 | €146,21 | €1754,46 |
Elektrisch | €0,049 | €53,07 | €636,80 |
Besparing | €0,0860 | €93,14 | €1117,66 |
Laadpaal aanvragen gemeente Leiderdorp
Rijd je elektrisch, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Leiderdorp aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Zodra je voldoet aan deze criteria zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente wijst uit of en op welke locatie de laadzuil komt te staan. Ze analyseren hiervoor invalshoeken zoals toegankelijkheid en veiligheid. Elke EV-eigenaar mag gebruik maken van het oplaadpunt. Meer informatie kan je bekijken op www.leiderdorp.nl. Hier kan je ook lezen of je in aanmerking komt voor een subsidie. Het merendeel van de gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Duurzaam rijden.
Openbare oplaadpunten (oktober 2024)
Laadstations in Leiderdorp zijn er veel. Iedereen met een abonnement kan daar gebruik van maken. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De kosten variëren tussen de €0,295 tot wel €0,560 p/kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het Google Maps overzicht check je de openbare laadstations in Leiderdorp. Check tevens oplaadpunten en leveranciers in Oegstgeest, Leiden, Westland, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal bij het bedrijfspand kan worden gebruikt door je personeel en relaties. Bekijk je de mogelijkheden voor een parkeerterrein met 10 parkeerplekken of meer? Naar de nieuwste wetgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van een aantal subsidiemogelijkheden. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Daarnaast kunnen bedrijven verdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het gebruik.
Informatie over thuis elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen inclusief installatie kost +/- tussen de €875 en €2300. De prijsindicatie is afhankelijk van het soort laadsysteem (additionele slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Wat kost een auto thuis opladen?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw huidige energieleverancier zoals Eneco, NLE, Budget energie, Energiedirect, Engie en Vattenfall, PowerPeers, Oxxio, Pure energie. Dat is om en nabij de €0,240 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,15 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een benzine aangedreven auto kost al gauw €10,20 per 100 kilometer. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een EV anno 2024 heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Zuid-Holland.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De leverancier kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in jouw meterkast. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Vanuit de stroomkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). Samen wordt besloten waar het laadpunt het beste kan komen om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. Jouw laadpaal installateur in Leiderdorp plaatst het als wallbox aan de muur of op een speciale paal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Uiteindelijk is elke meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Achterhaal of de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De eerste modellen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De actuele elektrische wagens kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Leiderdorp kan jou hierin ontzorgen. De onkosten van deze installatieservice bedragen ongeveer €925. Let op: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel + stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door de Europese merken. Veel van de populaire elektrische auto’s in Leiderdorp hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke gemeente kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Leiderdorp heeft op dit moment geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Het alternatief is om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt specifiek verzoeken of het openbare laadpunt niet al te ver van jouw woning kan komen te staan. Zie ook www.leiderdorp.nl.