Laadpaal Meerlo

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Dit resulteert in het feit dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een eigen laadpaal in Meerlo aan huis. Op basis van een laadstation van jezelf hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Audi e-tron GT of jouw Lucid Air Pure. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en het is een stuk voordeliger. Op deze website zoek je praktische informatie over velerlei laadpalen, een handige keuzehulp en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs uit de buurt.

  • Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
  • Niet meer wachten bij een dure snellader.
  • Elke dag opnieuw een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
  • Nog voordeliger rijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
  • Een slimme laadpaal aan huis is er al voor €905.
  • Een laadstation op eigen grond heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Meerlo

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Jouw elektrische auto opladen zoals bijvoorbeeld de BMW i4 is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Meerlo kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Het werkt snel en veilig en je kunt rekenen op een 100% actieradius. Ook is het stukken betaalbaarder dan een laadstation in de omgeving. De kosten bestaan uit: de installatie, hardware, kabels en de tarieven voor de elektriciteit (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal past bij mijn EV en mijn woning/meterkast? In het gedeelte hieronder delen we inhoudelijke informatie en tips voor laadpaal laten installeren in Meerlo. Op EVplan.nl lees je ook meer over Aansluitingen.

Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Meerlo kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een vrijstaande paal. De werking is verder helemaal identiek. Check de afstand tussen de auto en de laadplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.

1- of 3-fasen aansluitingen
Het 1-fase laadstation functioneert met de doorsnee 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Ieder huis in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadpaal onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Het maximale vermogen is 11 kW. Een 3-fase laadpaal kan dus veel sneller een auto opladen. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt eenvoudig dit laten aanleggen door een elektricien in Meerlo. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.

Een eigen oplaadpunt aan huis

Voordelig opladen en altijd verzekerd van een vrije plek

Vaste of losse kabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel of een afneembare/losse kabel. Het gemak van de vaste stekker is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Ook is het goed om te weten dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij EV-box tot wel 8 meter. Een negatief aspect is dat de levensduur van de kabel minder is omdat deze sneller nat wordt (tenzij je binnen laadt). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Als laatste is het goed om je te bedenken dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.

Het grote voordeel van een losse kabel (als mede een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Daarvoor neem je de stekker die je in de auto hebt liggen. Bovendien heb je geen rommelige hangende kabels en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Een punt van kritiek is dat het altijd even iets langer duurt als je jouw auto gaat laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een laadpaal zonder vaste kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Ga je een ander elektrische auto rijden? Dan hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Meerlo.

Verschil enkele en dubbele laadpaal
Je kan kiezen uit één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een enkelvoudige paal kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Heel erg praktisch wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt maar ook voor bedrijven en kantoren.

Innovatieve functies
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder lees jij meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.

  • Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
  • Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
  • Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
  • Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
  • AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
  • Abonnementen & Laadpas: jouw laadkosten automatisch verrekenen met je werkgever.

Laadpaal installateur Meerlo vergelijken

De aanschafprijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De kosten van een laadstation voor thuis varieert van €775 – €3025. De prijs wordt bepaald door de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Daarnaast heb je de keuze uit slimme systemen met innovatieve snufjes als Autostart die een grotere investering vereisen. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Meerlo.

Type stationLaadcapaciteitOplaadtijdTarief
1-fase laadpaal3,7 kW11 uur€515- €650
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 6 uur€500- €620
3-fase laadpaal11 kW4- 5 uur€685- €765
3-fase laadpaal22 kW1,7 uur€830- €1040
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis exclusief installatiekosten.

Goede producten

  1. EVBox:Makkelijk te installeren, gebruiken en onderhouden.
  2. Wallbox (wandlader): Hightech vermogen met een compacte omvang.
  3. NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
  4. Alfen: SIM-lock vrije laadstations.
  5. Mennekes: Overal mobiel op de hoogte.
  6. EVhub: Leverancier die zich onderscheidt op prijs.
  7. Webasto: Flexibele laadoplossing voor thuis, bedrijf en VVE’s.
  8. Ecotap: Montage op paal of aan de wand, degelijk design.
  9. Blue Current: Slim en flexibel laden voor thuis.
  10. Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
  11. Myenergi / Zappi: Dankzij Loadbalancing blijven apparaten in huis altijd functioneren.
  12. Tesla Wall Connector: Snelste oplaadsnelheid voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Flexibel en compact systeem, ideaal voor op reis.
  14. Zie ook merken als: ABB, Eaton, Delta, Enovates, Etrel, Keba, Hypercharger, Flexicharge & Tritium, Zaptec, Efacec, Xcharge.

laadstation-thuis-vergelijken

Kosten voor installatie 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Meerlo variëren van €360 – €1925. De prijs wordt bepaald door het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe groter het terrein, des te meer graafwerk er bij komt kijken en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.

Heb ik een laadpas nodig?
Soms wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal bedragen zo’n €7,50 per maand.

  • Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
  • Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
  • Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
  • 24/7 helpdesk support.

Laadpaal bij je thuis installeren?

Vergelijk ervaren specialisten uit jouw streek.

Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden

Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Hieronder kan je een rekenvoorbeeld zien. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1133 kilometer (maandelijks). Op basis van dit gemiddelde berekenen we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. In ons geval gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Meerlo):

  • Benzine rijden 2024: €0,125/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,045/km
TypeKosten p/kmPer maandP/jaar
Benzine€0,125€141,63€1699,50
Elektrisch€0,045€50,99€611,82
Besparing€0,080€90,64€1087,68
Kosten elektrisch vs benzine rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Horst aan de Maas

Rijd je een elektrische auto, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Meerlo aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:

  • Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
  • In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
  • De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een noemenswaardige actieradius.

In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente beslist uiteindelijk of en in welke straat de laadzuil geplaatst wordt. Ze onderzoeken factoren als zichtbaarheid en doorstroming. Iedere woningbezitter kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Uitgebreide informatie kun je terugvinden op www.horstaandemaas.nl. Daar lees je ook of je een subsidie kunt krijgen. Flink wat gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Daar kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Elektrische auto zakelijk rijden.

Lijst met openbare laadpunten (april 2024)

Laadstations in Meerlo zijn veel beschikbaar. Elke laadpashouder kan hier laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De tarieven liggen tussen de €0,260 tot wel €0,570 p/kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In de afbeelding hieronder doorzoek jij de openbare laadstations in Meerlo. Bekijk ook laadplekken en verkopers in Blitterswijck, Geijsteren, Wanssum, Wellerlooi en Well.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden meerlo-5864

Zakelijke laadpunten

Een laadpaal bij uw bedrijf is een prettige service voor personeel of bezoekers. Heb je een parkeerterrein met minimaal 10 parkeerplaatsen? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
  • Tevens kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door derden te laten betalen voor het gebruik.


Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden

Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een thuis-laadpaal inclusief installatie varieert kostentechnisch tussen de €850 en €2100. De uiteindelijke kostprijs hangt af van het type laadstation (softwarematige slimme functies), de laadcapaciteit, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.

Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van jouw huidige energieleverancier zoals Energiedirect, Budget energie, Essent, Eneco, NLE en Oxxio, PowerPeers, Vattenfall, Vandebron. Over het algemeen niet meer dan €0,210 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €4,05 p/100 km. Ter illustratie: een gemiddelde benzineauto kost je al snel €9,75 p/100 km. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een reguliere EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Limburg.

Hoe wordt het geïnstalleerd?
De expert plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in je stroomkast. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Via dit stroompunt gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen met de monteur bespreek je wat de meest efficiënte route is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De laadpaal installateur in Meerlo monteert ‘m in overleg tegen de muur of installeert het op een paal.

Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Over het algemeen is elke woning in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Let er wel op dat je groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De allereerste elektrische auto’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). De nieuwste elektrische wagens vereisen een 3-fasen aansluiting. We spreken ook wel over krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Meerlo kan dit allemaal regelen. De totale onkosten zijn circa €925. Disclaimer: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.

Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers (van laadkabels) kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door de merken die binnen de EU worden gemaakt. Veruit de meest gangbare elektrische auto’s in Meerlo kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.

Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere regio heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Horst aan de Maas verschaft op dit ogenblik geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt hierbij verzoeken of de laadzuil niet al te ver van jouw huis kan komen. Zie ook de website van de gemeente www.horstaandemaas.nl.

Plaats een reactie