Elektrisch rijden is de toekomst. Een gevolg is dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Je kunt dan beter kiezen voor een eigen laadpaal in Markelo aan huis. Door gebruik te maken van jouw eigen laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Skoda Enyaq iV 80 + Fiat 500e Berlina 42 kWh. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is ook financieel gezien een goede investering. Op deze website vind je uitgebreide informatie over meerdere soorten laadstations, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers werkzaam in jouw regio.
- Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
- Elke dag opnieuw een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Autorijden voor gunstige tarieven in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis is er al voor €970.
- Een privé laadstation aan huis heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Inhoudsopgave
- Laadpaal voor thuis laten plaatsen
- Beste laadpaal bedrijven Markelo vergelijken december 2024
- Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
- Aanvragen openbaar laadstation elektrisch rijden gemeente Hof van Twente
- Openbare oplaadpunten in de regio
- Laadpalen voor ondernemingen
- Veelgestelde vragen over laden
Laadstation thuis plaatsen Markelo
Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Het laden van een elektrisch voertuig zoals bijv. de Mini Electric is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een eigen goedkope laadpaal Markelo kopen biedt veel voordelen. Het werkt snel en eenvoudig en je rijdt elke ochtend weg met een optimale actieradius. Verder is het veel betaalbaarder dan een publiek laadpunt. De kosten worden gevormd door de eenmalige aanschafprijs, installatie en de verbruikskosten (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een garage of eigen oprit. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn woning (meterkast) en auto? In onze keuzehulp delen we bruikbare informatie wat betreft laadpaal laten installeren in Markelo. Op EVplan.nl lees je ook meer over Vergelijk laadpassen.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Markelo kun je op twee wijzen aanbrengen. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een speciale paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Analyseer de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV (dan heb je minder kabels nodig).
1- of 3-fasen aansluitingen
Een 1-fase laadzuil is compatibel met de normale 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Elke meterkast heeft de beschikking over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. De 3-fase variant is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt gemakkelijk de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Markelo. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
De goedkoopste oplossing en nooit meer in de rij bij een laadstation
Vaste of losse kabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse kabel. Het gemak van de vaste stekker is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een ander voordeel is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij EV-box tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Daarnaast kan het zijn dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Als laatste noemen we nog even dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Het grote voordeel van een losse kabel (ofwel een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Het laadproces doe je met de stekker die je in de auto hebt liggen. Daarbij oogt het minder rommelig en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Een punt van kritiek is dat je een stap extra moet uitvoeren als je jouw auto gaat laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Een paal met een losse laadkabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In dat geval hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Advies: probeer ook eens de snelladers in Markelo.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
We onderscheiden 2 soorten: een enkel of een dubbel laadstation. Het onderscheid zit ‘m in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 stekker aansluiting heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Erg handig als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Innovatieve functies
Laadpalen hebben tegenwoordig milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder vind je meer info over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: controleert het stroomgebruik van de woning.
- Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
- Abonnementen & Laadpas: jouw laadkosten automatisch verrekenen met je werkgever.
Laadpaal installateur Markelo vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen zijn nogal verschillend. De kostprijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €925 tot en met €3050. De aanschafkosten hangen vooral af van het totale laadvermogen van de installatie. Hoe hoger het vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Bovendien zijn er allerlei slimme palen met extra snufjes als Autostart die een stukje prijziger zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Markelo. Laadstation type Laadvermogen Tijd volle batterij Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €540- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €550- €630 3-fase laadpaal 11 kW 4,5 uur €655- €795 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €835- €920
Goede leveranciers
- EVBox:Compact en minimalistisch ontwerp.
- Wallbox (wandlader): Meest betrouwbare en veilige optie voor het opladen van je auto.
- NewMotion: slimme laadservices voor thuis.
- Alfen: Ontworpen om laadsnelheden te maximaliseren en het energiegebruik te optimaliseren.
- Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
- EVhub: Gemakkelijke installatie (ook voor doe-het-zelver).
- Webasto: Plug & Charge (aansluiten en direct laden).
- Ecotap: Minimalistisch design met krachtige performance.
- Blue Current: Compact systeem met slimme functies.
- Chargepoint: Laden en afrekenen via een persoonlijke laadpas.
- Myenergi / Zappi: Variabel laden tussen 6A en 32A.
- Tesla Wall Connector: Model X, Model S en Model 3 laden met verschillende stroomsterkten.
- NRGkick: Maximaal inzicht dankzij slimme Smartphone App.
- Alternatieve leveranciers: ABB, Eaton, Etrel, Enovates, Etrel, Keba, Flexicharge, Schneider Electric of Tritium, Zaptec, Circontrol, Xcharge.
Kosten voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Markelo schommelen tussen de € 440 tot €1925. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Des te groter deze afstand is, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.
Laadpas
Soms wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je kunt natuurlijk zonder, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement bedragen ongeveer €5,50 (maandelijks).
- Online inzicht in laadsessies.
- Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
- Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Bekijk de beste specialisten uit jouw gemeente.
Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. In het onderstaande gedeelte tonen we een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1039 kilometer per 4 weken. Met dit gemiddelde als uitgangspunt verwachten we wat je kunt besparen. In ons geval nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Markelo):
- Benzine rijden 2024: €0,105/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
Type | Prijzen p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,105 | €109,10 | €1309,14 |
Elektrisch | €0,041 | €42,60 | €511,19 |
Besparing | €0,064 | €66,50 | €797,95 |
Laadpaal aanvragen gemeente Hof van Twente
Rijd je een elektrische auto, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in Markelo aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.
Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente bepaalt of en op welke plek de laadzuil geactiveerd wordt. Ze analyseren hiervoor zaken als bereikbaarheid en of het technisch kan. Iedereen met een elektrische auto mag het gebruiken. Uitgebreide informatie kan je lezen op www.hofvantwente.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of de gemeente subsidies verstrekt. Steeds meer gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Aansluitingen.
Lijst met openbare laadpunten (december 2024)
Laadstations in Markelo zijn veel beschikbaar. Elke laadpashouder kan terecht bij deze punten. De onkosten liggen daar wel hoger. De prijzen bedragen tussen de €0,290 tot wel €0,565 per kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In de onderstaande kaart doorzoek je de openbare laadstations in Markelo. Vergelijk ook laadstations en installatiebedrijven in Goor, Enter, Zuna, Rijssen en Holten.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal bij je werk is heel praktisch voor bijv. bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Gaat het om een parkeerterrein met meer dan 10 parkeervakken? Naar de nieuwste wetgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er meerdere subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Tevens kan je het laadpunt versneld terugverdienen door derden te laten betalen voor het gebruik.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Het aankopen van een laadpaal inclusief installatiewerk zit qua kostprijs tussen de €1075 – €2250. De totaalprijs is afhankelijk van het soort systeem (wel/geen slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan je stroomleverancier voor je woning zoals Engie, Energiedirect, Budget energie, Essent, NLE en Pure energie, Vattenfall, PowerPeers, Vandebron. Gemiddeld is dat +/- €0,225 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €4,15 p/100 km. Goed om te weten: een benzine aangedreven auto kost ongeveer €10,10 p/100 km. Als je kiest voor zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. De gemiddelde EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Overijssel.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De monteur legt een aparte stroomgroep aan in de stroomvoorziening van je woning. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Vanaf de meterkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen wordt besloten wat een goede plek is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De gecertificeerde laadpaal installateur in Markelo bevestigt het laadstation aan de muur of op een speciale paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Onderaan de streep is elke stroomkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Belangrijk is of de meterkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De allereerste elektrische auto’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Moderne auto’s kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Markelo kan dit allemaal regelen. De geschatte kosten van zo’n service zijn circa €1000. Goed om te weten: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 stekkers komen we tegen bij verschillende merken binnen de EU. Een groot deel van de beschikbare elektrische auto’s in Markelo zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een eigen thuislaadpunt. Elke provincie heeft een eigen beleid. De gemeente Hof van Twente verschaft momenteel geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Wat mogelijk wel interessant is, is om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt hierbij verzoeken of deze laadpaal nabij jouw huis kan komen. Zie ook www.hofvantwente.nl.