Laadpaal Enter

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Daarbij komt ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Het alternatief is een privé laadpaal in Enter aan huis. Dankzij jouw eigen laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw BMW i4 of bijvoorbeeld de Byton M-Byte 95 kWh 4WD. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Op deze pagina lees je handige informatie over betrouwbare laadpunten, vertellen we je waar je zoal op moet letten en vind je ervaren leveranciers en installateurs werkzaam in jouw regio.

  • Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
  • Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
  • Altijd een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
  • Goedkope kilometer-tarieven door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
  • Deze slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen vanaf €985.
  • Een individueel laadstation heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Enter

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Jouw elektrische auto opladen zoals bijv. een Mercedes EQA kan op steeds meer plekken. Een 100% eigen goedkope laadpaal Enter kopen is steeds meer in trek. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je kunt rekenen op een goede actieradius. Ook is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij laden bij openbare stations. Je hebt te maken met de volgende kosten: de eenmalige aanschafprijs, installatie en de verbruikskosten (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Het enige wat je nodig hebt is een parkeerplaats/garage of oprit. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn voertuig en mijn woning? Hieronder vind je inhoudelijke informatie en tips omtrent laadpaal laten installeren in Enter. Of klik door voor meer informatie over Actieradius.

Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Enter kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een paal. De werking is verder helemaal identiek. Denk goed na over de afstand tot de parkeerplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.

1-fase of 3-fasen systeem
Het 1-fase laadstation is compatibel met de standaardaansluiting van 230V. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Elk woonadres in ons land heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het laadvermogen is dan max. 11 kW. Een 3-fase laadpaal is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt tegen geringe kosten deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Enter. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.

Een eigen oplaadpunt op de oprit?

De goedkoopste oplossing en nooit meer wachten op een vrije plek

Laadkabel: los of vast
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het pluspunt van een vaste kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Verder is het zo dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage door de (soms) slechte weersomstandigheden (tenzij je binnen laadt). Een ander nadeel is dat het wat rommelig oogt. Daarbij noemen we nog even dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.

Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (als mede een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Daarvoor neem je de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Daarbij ziet het er wat netter uit en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Het minpunt is dat het altijd even iets langer duurt als je jouw EV wilt laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Een paal met een losse laadkabel is vaak de beste keuze. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In dit geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Advies: probeer ook eens de snelladers in Enter.

Advies: enkele of dubbele laadpaal
We onderscheiden 2 soorten: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een enkelvoudige paal heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Ideaal als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.

Smart toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder vind je meer info over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.

  • Dynamic Load Balancing: handige functie die overbelasting voorkomt.
  • Peak shaving: voorkom overschrijden van de maximale stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening.
  • Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
  • Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
  • Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.

Laadpaal installateur Enter vergelijken

Die consumentenprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De investering van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €850 tot €3400. Het prijskaartje hangt met name af van de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Des te hoger het vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Bovendien heb je de keuze uit slimme wallboxen en palen met leuke snufjes als gezichtsherkenning die in aanschaf duurder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Enter.

Soort laadpaalLaadvermogenOplaadtijdPrijs
1-fase laadpaal3,7 kW11 uur€530- €645
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 7 uur€500- €630
3-fase laadpaal11 kW3,6 uur€675- €750
3-fase laadpaal22 kW2 uur€855- €1005
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis exclusief installatiekosten.

Bekende merken

  1. EVBox:Verbonden met Wi-Fi, 3G en Bluetooth.
  2. Wallbox (wandlader): Met handige App met uitgebreide statistieken.
  3. NewMotion: altijd met zorgvuldige en deskundige installatie.
  4. Alfen: Compatibel met alle elektrische auto’s.
  5. Mennekes: Robuust, mooi van vorm, aansluitklaar.
  6. EVhub: Leverancier die zich onderscheidt op prijs.
  7. Webasto: Betaalbare en eenvoudige laadsystemen.
  8. Ecotap: Degelijk Nederlands design.
  9. Blue Current: Geschikt voor 3,7 – 22 kW laden.
  10. Chargepoint: Koppeling aan uw eigen afreken- of toegangssysteem.
  11. Myenergi / Zappi: Een volledig vrij programmeerbaar laadpaal.
  12. Tesla Wall Connector: Supersnel laden van de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Ideaal op de campingplaats of bij een hotel.
  14. Andere leveranciers: ABB, Eaton, Delta, Enovates, Etrel, Schneider Electric , Keba, Hypercharger & Tritium, Xcharge, Circontrol, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Tarieven voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Enter liggen tussen de €450 en +/- €1975. Dit is afhankelijk van de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe groter het perceel, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.

Laadpas
Soms wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement liggen rond de €6,25 per maand.

  • Inzicht in je dagelijks gebruik.
  • Automatische facturering en verrekening.
  • Gastgebruik toestaan.
  • Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.

Laadpaal voor thuis aanschaffen?

Vergelijk populaire installateurs die werken in je omgeving.

Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden

Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt zelf kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Hieronder illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1037 kilometer op maandbasis. Op basis daarvan verwachten we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In onze calculatie kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Enter):

  • Benzine rijden 2024: €0,150/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,050/km
TypeKosten p/kmP/maandP/jaar
Benzine€0,150€155,55€1866,60
Elektrisch rijden€0,050€51,85€622,20
Besparing€0,100€103,70€1244,40
Kosten elektrisch vs benzine rijden in december 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Wierden

Heb je een EV, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Je kunt dan zo’n openbaar oplaadpunt in Enter aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:

  • Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
  • Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
  • De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een aanzienlijke actieradius.

Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente geeft aan of en in welke omgeving de laadzuil gemonteerd wordt. Ze onderzoeken invalshoeken zoals zichtbaarheid en geschatte drukte. Iedereen mag gebruik maken van het oplaadpunt. Updates en informatie is terug te lezen op www.wierden.nl. Hier kan je ook lezen of je een subsidie kunt krijgen. Steeds meer gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Laadpalen vergelijken.

Lijst met openbare laadpunten (december 2024)

Laadstations in Enter zijn dagelijks beschikbaar. Iedereen met een EV kan terecht bij deze punten. Het is relatief wel duur. De kosten bedragen tussen de €0,270 en €0,560 per kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het volgende schema onderzoek je de openbare laadstations in Enter. Doorzoek daarnaast laadplekken en installatiebedrijven in Zuna, Rijssen, Holten, Haarle en Nijverdal.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden enter-7468

Zakelijke laadpunten

Een laadpaal voor zakelijke toepassingen kan worden gebruikt door personeel of bezoekers. Heb je een gebouw met tenminste 10 parkeerplaatsen? Op basis van de huidige wetgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder een aantal subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, met name interessant voor startende ondernemers.
  • Verder kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door derden te laten betalen voor het opladen.


Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden

Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een thuis-laadpaal inclusief installatie zit qua kostprijs tussen de €800 & €2175. De definitieve prijs is afhankelijk van het soort laadsysteem (softwarematige slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), het aantal benodigde kabelmeters en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).

Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij je eigen energieleverancier zoals Budget energie, Essent, Eneco, Energiedirect, Engie en Vandebron, Oxxio, PowerPeers, Pure energie. Rekenen op zo’n €0,215 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €3,80 p/100 km. Even om te vergelijken: een doorsnee benzinewagen kost al gauw €10,25 p/100 km. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. De huidige EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Overijssel.

Hoe wordt het geïnstalleerd?
De leverancier treft de nodige voorbereidingen in de stroomkast in de woning. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Vanuit de meterkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen met de monteur bespreek je wat een goede plek is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De laadpaal installateur in Enter plaatst het als wallbox aan de muur of bevestigt ‘m op een losse paal.

Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Meestal is elke stroomkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Soms moet er wel wat aangepast worden. Hierbij is van belang of de woning is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste elektrische voertuigen kon men nog opladen op 220V (1-fase). De huidige modellen kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Enter kan dit allemaal regelen. De prijzen van deze service bedragen circa €1100. Let op: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.

Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 wordt met name toegepast bij merken uit de Europese Unie. De meeste populaire elektrische auto’s in Enter hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook de openbare laadpunten in ons land hebben deze type 2 Mennekes stekker.

Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke provincie is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Wierden verschaft op dit ogenblik geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt wel een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt aanvragen of deze laadpaal in de buurt van jouw huis kan komen. Voor extra info verwijzen we je naar www.wierden.nl.

Plaats een reactie