Laadpaal Den Andel

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Daarbij komt ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. De oplossing is een slimme laadpaal in Den Andel aan huis. Middels een particulier laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Volkswagen ID.4 1st en/of Lucid Air Pure. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en het is veel voordeliger. Op dit portaal vind je praktische informatie over betrouwbare soorten laadstations, vertellen we je waar je zoal op moet letten en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit de buurt.

  • Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
  • Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
  • Je beschikt altijd over een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
  • Autorijden voor gunstige tarieven als je ook kiest voor zonnepanelen.
  • Deze slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen vanaf €960.
  • Jouw eigen laadstation heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Den Andel

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van de accu van een EV zoals de Volkswagen ID.3 Pro S kan op steeds meer plekken. Een eigen goedkope laadpaal Den Andel kopen biedt veel voordelen. Het werkt snel en eenvoudig en je hebt dan elk moment van de dag een volgeladen accu. Overigens is het vele malen goedkoper dan een laadpunt in de wijk. Wat betreft kosten heb je te maken met de installatie, hardware, kabels en de verbruikskosten (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit of garage. Welk laadstation is geschikt voor mijn EV en mijn woning/meterkast? Verderop bieden wij inhoudelijke informatie en tips omtrent laadpaal laten installeren in Den Andel. Of klik door voor meer informatie over Zero Emission.

Wallbox of laadpaal
Een laadstation Den Andel kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een paal. Verder zijn er geen verschillen. Denk vooraf na over de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV (zo kun je besparen op de kabellengte).

1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
Het 1-fase laadstation draait op de reguliere 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. Elke meterkast beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadpaal kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt tegen geringe kosten de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Den Andel. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.

Een privé oplaadpaal voor je huis?

Spotgoedkoop opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation

Vaste of losse laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een losse kabel. Het pluspunt van een vastzittende kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Ook is het goed om te weten dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, tot wel 10 meter. Het grote nadeel is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat deze sneller nat wordt (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Wat je ook vaak ziet is dat het er niet zo netjes uit ziet. Tenslotte moet je opletten dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.

Het gemak van een losse kabel (of een socket) is de vrijheid in het opladen. Opladen kan altijd en overal met de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Daarbij oogt het een stuk georganiseerder en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Het belangrijkste nadeel is dat het altijd even iets langer duurt als je even kort wilt opladen. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om alles vervolgens aan te sluiten. Een laadpaal zonder vaste kabel is vaak de beste keuze. Koop je een nieuwe elektrische auto? Dan hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Den Andel.

Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er zijn 2 opties: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 aansluiting biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Dit is praktisch wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.

Slimme functies
De nieuwste laadsystemen herbergen doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder tref jij extra details over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.

  • Dynamic Load Balancing: controleert het stroomgebruik van de woning.
  • Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
  • Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
  • Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
  • AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
  • Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.

Laadpaal installateur Den Andel vergelijken

De prijzen van laadpalen zijn heel divers. De investering van een laadstation voor thuis ligt tussen de €525 tot €3000. De kosten worden tot stand door o.a. het laadvermogen van het systeem. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Ook zijn er slimme wallboxen en palen met mogelijkheden als gebarenherkenning die duurder zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Den Andel.

Type laadpaalLaadvermogenOplaadtijdOnkosten
1-fase laadpaal3,7 kW10 – 12 uur€535- €630
1-fase laadpaal7,4 kW5,5 uur€520- €605
3-fase laadpaal11 kW4 uur€700- €755
3-fase laadpaal22 kW1,7 uur€855- €1035
Prijzen van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Bekende leveranciers

  1. EVBox:Gecertificeerde installatie.
  2. Wallbox (wandlader): De beste manier van elektrisch opladen.
  3. NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
  4. Alfen: Robuuste, veilige en betrouwbare laadstations.
  5. Mennekes: Maker van moderne elektromobiliteit.
  6. EVhub: Dashboard voor facturatie, verrekening en stroomverbruik.
  7. Webasto: Eenvoudig in gebruik, supersnel laden.
  8. Ecotap: Zeer gebruiksvriendelijk en vandalismebestendig.
  9. Blue Current: Compacte, betrouwbare en gemakkelijke laadstations.
  10. Chargepoint: Koppeling aan eigen duurzame energieopwekking mogelijk.
  11. Myenergi / Zappi: Houdt rekening met uw maximale capaciteit (dynamic loadbalancing).
  12. Tesla Wall Connector: Betaalbaar en geschikt voor Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Tot 3-fasen opladen, overal waar je wilt.
  14. Overweeg ook: ABB, Delta, Etrel, Enovates, Etrel, Keba, Hypercharger, Schneider Electric of Tritium, Efacec, Zaptec, Xcharge.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatietarieven 2022
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Den Andel wisselen tussen de €300 en ongeveer €1825. Dit wordt grotendeels bepaalt door het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer er uitgegraven moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.

Abonnementskosten laadpas
Bij sommige aanbieders wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van een laadpaal abonnement liggen rond de €6,00 op maandbasis.

  • Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
  • De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
  • instellen van laadkosten voor gastgebruik.
  • Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.

Laadpaal voor thuis aanschaffen?

Zoek betrouwbare specialisten uit jouw regio.

Gemiddelde besparing elektrisch rijden

Elektrisch rijden is financieel erg interessant. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt zelf heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Op deze pagina kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1063 km per maand. Hiermee begroten we wat jouw potentiële besparing is. In onze berekening kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Den Andel):

  • Benzine rijden 2022: €0,135/km
  • Elektrisch rijden 2022: €0,047/km
TypeKosten p/kmPer maandP/jaar
Benzine€0,135€143,51€1722,06
Elektrisch€0,047€49,96€599,53
Besparing€0,088€93,54€1122,53
Gemiddelde besparing van elektrisch rijden in september 2022.

Laadpaal aanvragen gemeente Het Hogeland

Een elektrische auto gekocht, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? Op dat moment kan jij zo’n openbaar oplaadpunt in Den Andel aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:

  • Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
  • Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.

Als je aan deze voorwaarden voldoet bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente zal concluderen of en in welke straat de laadzuil komt te staan. Ze checken daarvoor invalshoeken zoals vindbaarheid en parkeerdruk. Iedereen mag hier parkeren en laden. Meer details is ook te lezen op www.hethogeland.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of de gemeente subsidies verstrekt. Veel Nederlandse gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Daar kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Elektriciteitsnet.

Lijst met openbare laadpunten (september 2022)

Laadstations in Den Andel zijn op steeds meer plekken te vinden. Elke weggebruiker heeft de mogelijkheid daar te laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De kosten variëren tussen de €0,240 – €0,565 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In het onderstaande kaartje zie jij alle openbare laadstations in Den Andel. Doorzoek daarnaast laadstations en verkooppunten in Rasquert, Tinallinge, Baflo, Borgsweer en Termunterzijl.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden den-andel-9956

Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik

Een laadpaal bij je werk biedt veel uitkomst voor klanten, bezoekers en personeel. Heb je een kantoor of bedrijf met 10 parkeerplekken of meer? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
  • Ook kunnen bedrijven verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het opladen.


FAQ – Veelgestelde vragen m.b.t. thuis elektrisch laden

Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Een eigen laadpaal aan huis inclusief installatie varieert qua prijs tussen de €775 & €2250. De totaalprijs wordt bepaald door het type laadpaal (additionele slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.

Wat betaal ik voor een volle accu?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan je eigen energieleverancier zoals Energiedirect, NLE, Essent, Eneco, Budget energie en Vattenfall, PowerPeers, Oxxio, Vandebron. Dat is om en nabij de €0,245 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,55 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een benzine aangedreven auto kost om en nabij de €10,20 p/100 km. Met zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. De standaard EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Groningen.

Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De vakman plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in de meterkast. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Vanaf dit stroompunt gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In samenspraak met de vakman bepaal je waar de laadpaal wordt geplaatst om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. Jouw laadpaal installateur in Den Andel bevestigt het laadstation aan de muur of op een losse paal.

Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is elke meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste EV’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). De nieuwste elektrische auto’s worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Den Andel kan dit allemaal regelen. De geschatte kosten van zo’n service bedragen zo’n €950. Goed om te weten: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.

Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Laadkabel stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 stekkers komen we tegen bij merken uit Europa. Veruit de meest favoriete elektrische auto’s in Den Andel zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.

Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op je oprit. Elke gemeente heeft een eigen beleid. De gemeente Het Hogeland verschaft op dit ogenblik geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt aanvragen of deze laadpaal in de buurt van jouw woning kan komen te staan. Zie ook de website van de gemeente www.hethogeland.nl.

Plaats een reactie