Laadpaal Terband

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Daarbij komt ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Het alternatief is een eigen laadpaal in Terband aan huis. Via een laadstation van jezelf rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Audi Q4 Sportback e-tron + Tesla Model Y Long Range Performance. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en het is een stuk voordeliger. Op deze website check je bruikbare informatie over diverse laadpunten, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs werkzaam in jouw regio.

  • Dankzij een elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
  • Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
  • Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, altijd 100% actieradius.
  • Nog voordeliger rijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
  • Een slimme laadpaal aan huis koop je al voor €940.
  • Een laadstation op eigen grond heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Terband

Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het opladen van de accu van een EV zoals bijv. een Tesla Model 3 Standard Range Plus gaat steeds eenvoudiger. Een extra goedkope laadpaal Terband kopen is iets wat we steeds meer zien. Hij is altijd beschikbaar en je hebt dan elk moment van de dag een 100% actieradius. Daarnaast is het veel betaalbaarder dan onderweg laden. De kosten bestaan uit: de eenmalige aanschafprijs, installatie en de kWh prijs voor de stroom (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Alles wat je nodig hebt is een garage of eigen oprit. Welke laadpaal is nu handig voor mijn voertuig en mijn woning? Verderop delen we bruikbare informatie voor laadpaal laten installeren in Terband. Zie ook aanvullende informatie over Zakelijk elektrische auto leasen.

Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Terband installeren kan op 2 manieren. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een montagepaal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Denk goed na over de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation (zo kun je besparen op de kabellengte).

1-fase of 3-fasen installatie
Het 1-fase laadstation gaat via de reguliere 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Ieder huis in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. Het 3-fase systeem kan dus veel sneller een auto opladen. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt eenvoudig deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Terband. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.

Een eigen oplaadpunt op de oprit?

De goedkoopste oplossing en nooit meer wachten op een vrije plek

Laadkabel: vast of los
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een losse stekker. Het grootste gemak van de vastzittende kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Een ander pluspunt is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het wat rommelig oogt. Tenslotte moet ook opgemerkt worden dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.

Het grote gemak van een losse kabel (net als socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Opladen kan altijd en overal met de reguliere meegeleverde kabel. Ook oogt het een stuk georganiseerder en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Het grote nadeel is dat het altijd even iets langer duurt als je even snel wilt laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een losse kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? Dan hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Terband.

Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er bestaan 2 types: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Hetgeen waar ze in verschillen is hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 aansluiting kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Ideaal als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.

Innovatieve functies
Laadstations hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder vind je meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.

  • Dynamic Load Balancing: voorkom stroomuitval als je je auto oplaadt.
  • Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
  • Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
  • Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
  • Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.

Laadpaal installateur Terband vergelijken

De kosten van laadpalen zijn heel divers. De kostprijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €925 tot +/- €3000. Het prijskaartje hangt met name af van de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe meer vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Bovendien heb je de keuze uit slimme opladers met leuke extra’s als gezichts- en gebarenherkenning die in aanschaf duurder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Terband.

Type laadpaalVermogenOplaadtijdOnkosten
1-fase laadpaal3,7 kW10 – 12 uur€500- €600
1-fase laadpaal7,4 kW6 uur€545- €645
3-fase laadpaal11 kW4- 5 uur€695- €775
3-fase laadpaal22 kW1,5 uur€860- €1075
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis excl. installatie.

Betrouwbare merken

  1. EVBox:Ingebouwde elektrische beveiligingen.
  2. Wallbox (wandlader): Beheer meerdere gebruikers en laders met MyWallbox.
  3. NewMotion: toegang tot netwerk met meer dan 180.000 laadpalen.
  4. Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van stroom.
  5. Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
  6. EVhub: Optioneel integratie met slimme EVhub laadpas.
  7. Webasto: Live-model met slimme Dynamic Load Balancing.
  8. Ecotap: Slimme stroomverdeling tussen de geschakelde laadstations met Smart Grid.
  9. Blue Current: Slim en flexibel laden voor thuis.
  10. Chargepoint: Geschikt voor alle typen elektrische auto’s.
  11. Myenergi / Zappi: Een volledig vrij programmeerbaar laadpaal.
  12. Tesla Wall Connector: De beste oplossing voor jouw Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Slimme laadpaal die je kunt meenemen, tot 22kW.
  14. Andere merken: ABB, Delta, Etrel, Eaton, Etrel, Keba, Flexicharge, Hypercharger of Tritium, Xcharge, Efacec, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Kosten voor installatie 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Terband bedragen tussen de €390 en +/- €1825. Dit hangt af van de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Des te groter deze afstand is, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.

Abonnementsprijzen laadpassen
Eventueel wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het kan ook prima zonder, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement zijn zo’n €7,50 (maandelijks).

  • Online inzicht in laadsessies.
  • Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
  • Je kunt gebruik maken van betaald gastgebruik.
  • 24/7 helpdesk support.

Laadpaal bij je thuis installeren?

Zoek aangesloten vakmannen uit jouw omgeving.

Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?

Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. In het onderstaande gedeelte hebben wij een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1033 kilometer per 4 weken. Met dit aantal kilometers checken we welke besparing er mogelijk is. In onze calculatie gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Terband):

  • Benzine rijden 2024: €0,100/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,040/km
AandrijvingKosten p/kmPer maandP/jaar
Benzine€0,100€103,30€1239,60
Elektrisch rijden€0,040€41,32€495,84
Besparing€0,060€61,98€743,76
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Heerenveen

Lease of koop jij een elektrische auto, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In dat geval kan je zo’n openbaar oplaadpunt in Terband aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:

  • Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
  • In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
  • De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.

Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente beslist uiteindelijk of en waar precies de laadzuil aangesloten wordt. Ze onderzoeken relevante zaken als toegankelijkheid en geschatte drukte. Iedereen met een elektrische auto mag hier parkeren en laden. Updates en informatie is terug te lezen op www.heerenveen.nl. Hier kan je ook lezen of er eventueel subsidie beschikbaar is. Het merendeel van de gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Via deze website kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Goedkoopste elektrische auto.

Openbare oplaadpunten (april 2024)

Laadstations in Terband zijn dagelijks beschikbaar. Iedere EV-bezitter mag daar in principe gebruik van maken. Het is relatief wel duur. De prijzen variëren tussen de €0,270 – €0,600 per kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In het Google Maps overzicht vind jij de openbare laadstations in Terband. Doorzoek daarnaast oplaadpunten en installateurs in Oude Willem, Wateren, Zorgvlied, Donkerbroek en Waskemeer.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden terband-8449

Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)

Een laadpaal bij je werk is relevant voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Betreft het een pand met tenminste 10 parkeerplaatsen? Volgens de laatste regelgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van verschillende subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
  • Ook kunnen bedrijven verdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het opladen.


Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden

Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Een thuis-laadpaal inclusief plaatsing varieert qua prijs tussen de €1075 – €2500. De definitieve prijs wordt bepaald door het type en model (met of juist zonder slimme functies), de laadcapaciteit, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.

Wat betaal ik voor een volle accu?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan de stroomaanbieder van je huis zoals Engie, Eneco, Essent, NLE, Budget energie en PowerPeers, Pure energie, Vandebron, Vattenfall. Dat is om en nabij de €0,230 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €4,05 p/100 km. Ter illustratie: een normale auto op benzine kost ongeveer €9,60 per 100 kilometer. Met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een reguliere EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Friesland.

Hoe werkt de installatie?
De vakman legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in je stroomkast. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Vanaf de meterkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. In overeenstemming met de specialist bereken je waar het station moet komen om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. Jouw laadpaal installateur in Terband monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een stevige paal.

Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Over het algemeen is iedere meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste elektrische voertuigen kon men nog opladen op 220V (1-fase). De hedendaagse modellen worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Terband zal al dit werk voor je oplossen. De geschatte kosten van zo’n service liggen rond de €800. Belangrijk: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.

Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 is vooral te zien bij verschillende merken binnen de EU. Veel gangbare elektrische auto’s in Terband dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) beschikken over type 2 (Mennekes).

Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een eigen thuislaadpunt. Elke provincie kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Heerenveen heeft op dit moment geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt hierbij verzoeken of het laadpunt in de buurt van jouw woning geplaatst mag worden. Een verzoek indienen kan op www.heerenveen.nl.

Plaats een reactie