Laadpaal Halfweg

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Hierdoor zien we ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een 100% eigen laadpaal in Halfweg aan huis. Dankzij een privé laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Audi Q4 e-tron + Tesla Model 3 Long Range Performance. Niet meer wachten op een vrije plek en het is erg goedkoop. Op EVPlan.nl lees je handige informatie over betrouwbare laadstations, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs uit jouw gemeente.

  • Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
  • Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
  • Elke dag opnieuw een volle accu, en dus een maximale actieradius.
  • Gratis rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
  • Een slimme laadpaal aan huis bestel je al voor €905.
  • Een privaat laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Halfweg

De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het elektrisch laden van een EV zoals bijv. de Aiways U5 is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een eigen goedkope laadpaal Halfweg kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je hebt dan de zekerheid van een 100% actieradius. Daarnaast is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een publiek laadpunt. De kosten worden gevormd door de laadpaal zelf, de installatiekosten en de stroomprijzen (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welk laadstation is geschikt voor mijn woning (meterkast) en auto? In het gedeelte hieronder delen we een aantal zaken waar je rekening mee moet houden rondom laadpaal laten installeren in Halfweg. Zie ook aanvullende informatie over Bijtelling.

Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Halfweg kan op 2 manieren worden aangebracht. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of je installeert het op een paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Analyseer hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats (zo kun je besparen op de kabellengte).

1-fase of 3-fasen installatie
Het 1-fase laadstation kan laden met de standaardaansluiting van 230V. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. Ieder huis in Nederland heeft minstens (1x30a of 1x40a). Het 3-fase systeem onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. De 3-fase variant is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt dan de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Halfweg. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.

Een oplaadstation aan huis

De goedkoopste oplossing en altijd verzekerd van een vrije plek

Vaste of losse laadkabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het grote voordeel van een vaste kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Wat hierbij ook handig is is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, tot wel 10 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Daarnaast kan het zijn dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Ook is het zo dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.

Het gemak van een losse kabel (alsook voor een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Daarvoor neem je de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Eveneens ziet het er niet zo chaotisch uit en gaat jouw kabel langer mee. Belangrijk nadeel is dat er een extra stap is als je wilt laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om daarna het geheel te connecten. Een losse kabel werkt in de praktijk vaak het best. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? Dan hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Advies: probeer ook eens de snelladers in Halfweg.

Enkele vs dubbele laadpaal
Er zijn twee opties: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil heeft te maken met hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een enkele paal kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Dit is praktisch als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of juist voor bedrijven.

Smart toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf lees jij meer info over slimme laadpunten en de verschillende opties.

  • Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
  • Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
  • Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
  • Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
  • AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
  • Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.

Laadpaal installateur Halfweg vergelijken

De aanschafprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De investering van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €625 tot en met €3100. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van het laadvermogen van het systeem. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. In aanvulling hierop zijn er allerlei slimme laadpunten met speciale mogelijkheden als Peak Shaving die een stukje prijziger zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Halfweg.

Soort laadstationLaadvermogenOplaadtijdPrijs
1-fase laadpaal3,7 kW12 uur€505- €645
1-fase laadpaal7,4 kW6 uur€525- €600
3-fase laadpaal11 kW3 – 5 uur€690- €795
3-fase laadpaal22 kW1,8 uur€855- €1000
Gemiddelde aanschafkosten laadpaal aan huis (excl. installatie).

Populaire systemen

  1. EVBox:Geschikt voor elke elektrische auto.
  2. Wallbox (wandlader): Meest betrouwbare en veilige optie voor het opladen van je auto.
  3. NewMotion: altijd met zorgvuldige en deskundige installatie.
  4. Alfen: Montage aan wand of losstaand met optionele montagepaal.
  5. Mennekes: Sinds 2014 de standaardstekker voor EV’s in Europa.
  6. EVhub: Betaalbare no-nonsense laadstations voor de particulier.
  7. Webasto: Plug & Charge-functie en slimme functies.
  8. Ecotap: Uniek ‘less is more’ design.
  9. Blue Current: Slim en fraai design met veel vermogen.
  10. Chargepoint: Zeer eenvoudig te bedienen laadstation.
  11. Myenergi / Zappi: Dankzij Loadbalancing blijven apparaten in huis altijd functioneren.
  12. Tesla Wall Connector: Razendsnel opladen van de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Een mobiel laadstation om mee te nemen.
  14. Andere opties: ABB, Etrel, Enovates, Eaton, Etrel, Flexicharge, Keba, Hypercharger of Tritium, Efacec, Circontrol, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatiekosten 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Halfweg liggen tussen de €360 en €1900. Dit hangt vooral af van of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe langer deze afstand, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.

Abonnementskosten laadpas
Bij sommige aanbieders wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Dit is niet verplicht, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement bedragen ongeveer €4,25 p/maand.

  • Altijd inzicht in je laadgebruik.
  • Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
  • Eventueel kun je andere EV-bezitter bij jou laten laden.
  • Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.

Een eigen laadpaal voor thuis?

Bekijk betrouwbare installateurs uit jouw omgeving.

Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?

Elektrisch rijden is financieel erg interessant. De elektrische auto en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. In de tabel hieronder kan je een rekenvoorbeeld zien. Een Nederlander rijdt zo’n 1039 kilometer (maandelijks). Hiermee checken we wat de verwachte kostenbesparing is. In ons voorbeeld zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Halfweg):

  • Benzine rijden 2024: €0,115/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
TypeTarieven p/kmP/maandP/jaar
Benzine€0,115€119,49€1433,82
Elektrisch€0,043€44,68€536,12
Besparing€0,072€74,81€897,70
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Haarlemmermeer

Rijd je een elektrische auto, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in Halfweg aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:

  • Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
  • Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
  • Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.

In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente beslist uiteindelijk of en op welke plek de laadzuil aangesloten wordt. Ze analyseren hiervoor relevante zaken als bereikbaarheid en technische haalbaarheid. Iedereen mag het gebruiken. Alle details is beschikbaar op www.haarlemmermeer.nl. Daar lees je ook of er een subsidie mogelijk is. Veel gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Smart Charging.

Vind openbare oplaadpunten in de buurt (april 2024)

Laadstations in Halfweg zijn dagelijks beschikbaar. Elke weggebruiker mag daar in principe gebruik van maken. Let op: het is wel vrij prijzig. De onkosten liggen tussen de €0,275 en €0,620 p/kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In de afbeelding hieronder doorzoek jij de openbare laadstations in Halfweg. Vergelijk ook laadzuilen en verkopers in Zwanenburg, Marken, Uitdam, Zuiderwoude en Broek in Waterland.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden halfweg-1165

Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten

Een laadpaal bij uw bedrijf biedt veel uitkomst voor personeel of bezoekers. Heb je een bedrijfspand met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Naar de nieuwste wetgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder een aantal subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
  • Verder kan je het laadpunt versneld terugverdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het laden.


Informatie over thuis elektrisch laden

Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal voor huis inclusief de installatieservice varieert qua prijs tussen de €775 & €2550. De definitieve prijs hangt af van het soort systeem (wel of geen slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand tussen meterkast en laadstation en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.

Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je rekent de kilowattuurprijs af bij de stroomaanbieder van je huis zoals Energiedirect, Budget energie, Essent, Engie, Eneco en Oxxio, PowerPeers, Pure energie, Vattenfall. Dat is doorgaans zo’n €0,220 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €3,75 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een doorsnee benzinewagen komt uit op zo’n €10,40 per 100 kilometer. Met zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. De gemiddelde EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Noord-Holland.

Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De monteur treft de nodige voorbereidingen in het centrale stroompunt in je huis. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Vanaf dit stroompunt wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In overleg met de expert wordt besloten wat een goede plek is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De ervaren laadpaal installateur in Halfweg monteert het als wallbox of op een speciale paal.

Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Over het algemeen is ieder huis geschikt voor het laden van een elektrische auto. Soms moet er wel wat aangepast worden. Let er wel op dat je groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De oude modellen EV’s konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De huidige auto’s worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Halfweg kan dit allemaal regelen. De kosten daarvoor zijn circa €875. Belangrijk: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.

Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Laadkabel stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 wordt vooral gebruikt door merken uit Europa. De beschikbare elektrische auto’s in Halfweg dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Elke gemeente vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Haarlemmermeer heeft op dit ogenblik geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt specifiek verzoeken of de paal vlakbij jouw huis kan komen te staan. Bekijk ook www.haarlemmermeer.nl.

Plaats een reactie