Laadpaal Zwanenburg

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Dat heeft als gevolg dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Je kunt dan beter kiezen voor een 100% eigen laadpaal in Zwanenburg aan huis. Door middel van een particulier laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Aiways U5 of Skoda Enyaq iV 80X. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is veel voordeliger. Op dit portaal zoek je extra informatie over diverse type laadpunten, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs werkzaam in jouw regio.

  • Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
  • Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
  • Elke ochtend beginnen met een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
  • Autorijden zonder onkosten in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
  • Deze slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €915.
  • Een laadstation bij de woning verdien je terug in 5 – 10 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Zwanenburg

Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het opladen van jouw EV zoals de BMW i4 kan op diverse manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal Zwanenburg kopen is steeds meer in trek. Het is gemakkelijk en snel en je rijdt elke ochtend weg met een volgeladen accu. Daarbovenop is het stukken betaalbaarder dan laden bij openbare stations. De kosten bestaan uit: een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de stroom / verbruikskosten (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit of garage. Welke laadpaal past bij mijn auto en mijn situatie? Hieronder kan je aan de slag met belangrijke aspecten om over na te denken omtrent laadpaal laten installeren in Zwanenburg. Zie ook aanvullende informatie over Onderhoud.

Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Zwanenburg kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Bekijk altijd goed de afstand van jouw EV en de laadplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.

1-fase of 3-fasen installatie
Een 1-fase laadzuil functioneert met de doorsnee 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Elke meterkast beschikt over ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadstation onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. Een 3-fase laadzuil kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt eenvoudig de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Zwanenburg. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.

Een oplaadstation aan huis

Goedkoop en snel laden en altijd verzekerd van een vrije plek

Laadkabel: los of vast
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een kabel die afneembaar is. Het pluspunt van een vaste kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Ook is het goed om te weten dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, vaak wel 6 – 8 meter. Belangrijk nadeel is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken door de (soms) slechte weersomstandigheden (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Een ander minpunt is dat het een rommelig geheel wordt. Bovendien moet je er rekening mee houden dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.

Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (als mede een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Hiervoor gebruik je de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Ook ligt de kabel niet zo in het zicht en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Het belangrijkste nadeel is dat het altijd even iets langer duurt als je de accu gaat opladen. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een laadpaal zonder vaste kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Ga je een ander elektrische auto rijden? In zo’n scenario hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Zwanenburg.

Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er zijn 2 keuzes: één aansluiting of twee aansluitingen. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 aansluiting heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Ideaal als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of juist voor bedrijven.

Slimme functies
Laadstations hebben intuïtieve slimme laadfuncties. Hierbij vind je meer info over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.

  • Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
  • Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
  • Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
  • Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
  • AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
  • Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.

Laadpaal installateur Zwanenburg vergelijken

De aanschafprijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De investering van een laadstation voor thuis varieert van €700 en €3075. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van het totale laadvermogen van de installatie. Hoe krachtiger het vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Bovendien zien we steeds meer slimme laadpunten met extra functies als Hub/Satellite die duurder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Zwanenburg.

Type laadstationCapaciteitOplaadtijdPrijzen
1-fase laadpaal3,7 kW10,8 uur€545- €610
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 7 uur€530- €640
3-fase laadpaal11 kW4- 5 uur€665- €770
3-fase laadpaal22 kW1,5 – 2 uur€865- €970
Tabel met gemiddelde kosten laadpaal aan huis (zonder installatie).

Goede leveranciers

  1. EVBox:Compact en minimalistisch ontwerp.
  2. Wallbox (wandlader): Slimme Wifi & Bluetooth connectiviteit.
  3. NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
  4. Alfen: Inzicht in gebruik en load balancing.
  5. Mennekes: Slim kabelbeheer voor vaste kabels.
  6. EVhub: Een van de voordeligste aanbieders in de markt.
  7. Webasto: Flexibele laadoplossing voor thuis, bedrijf en VVE’s.
  8. Ecotap: Minimalistisch design met krachtige performance.
  9. Blue Current: Simpel en gemakkelijk bedienen.
  10. Chargepoint: Slim systeem dat ook Backwards compatible is.
  11. Myenergi / Zappi: Laag tarief sensor om maximale besparingen te doen.
  12. Tesla Wall Connector: Aanpasbare vermogensniveaus, compatibel met elke netaansluiting.
  13. NRGkick: Compact systeem dat je overal naartoe kunt meenemen.
  14. Alternatieve leveranciers: ABB, Delta, Eaton, Etrel, Etrel, Hypercharger, Flexicharge, Schneider Electric en Tritium, Zaptec, Circontrol, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Kosten voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Zwanenburg lopen uiteen tussen de €320 en plus minus €1925. Deze prijs komt tot stand door of er iets in de meterkast omgezet moet worden en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.

Heb ik een laadpas nodig?
Steeds vaker wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Men hoeft dat niet af te nemen, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen zijn circa €7,50 (maandelijks).

  • Online inzicht in laadsessies.
  • Automatische facturering en verrekening.
  • Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
  • Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.

Laadpaal voor thuis kopen?

Achterhaal goede vakmannen uit jouw regio.

Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?

Elektrisch rijden kan veel geld besparen. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie heb je snel terugverdiend. Onderstaand tonen we een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1038 km per maand. Op basis daarvan berekenen we welke besparing er mogelijk is. In onze calculatie nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Zwanenburg):

  • Benzine rijden 2024: €0,110/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
AandrijvingTarieven p/kmPer maandP/jaar
Benzine rijden€0,110€114,18€1370,16
Elektrisch€0,042€43,60€523,15
Besparing€0,068€70,58€847,01
Vergelijking elektrisch rijden en en benzine in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Haarlemmermeer

Heb je een EV, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Zwanenburg aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:

  • Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
  • Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
  • Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een minimale actieradius.

Als je aan deze voorwaarden voldoet wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente beslist uiteindelijk of en waar precies de laadzuil geactiveerd wordt. Daarbij bekijkt de gemeente aspecten zoals vindbaarheid en parkeerdruk. Elke inwoner kan het gebruiken. Meer details vind je op www.haarlemmermeer.nl. Hier lees je bovendien of de gemeente subsidies verstrekt. Het merendeel van de gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Op die site kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Informatie over elektrisch rijden.

Openbare laadpunten bekijken (april 2024)

Laadstations in Zwanenburg vind je op steeds meer plekken. Elke weggebruiker kan daar gebruik van maken. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De prijzen bedragen tussen de €0,235 tot €0,550 per kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In het volgende schema vind je de openbare laadstations in Zwanenburg. Vind ook oplaadpunten en installateurs in Marken, Uitdam, Zuiderwoude, Broek in Waterland en Katwoude.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden zwanenburg-1161

Laadpunten voor bedrijven

Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is een extra stukje service richting je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Gaat het om een locatie met 10 parkeervakken of meer? Op basis van de huidige wetgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
  • Verder kan je iets bijverdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het gebruik.


Lees de veelgestelde vragen (FAQ) m.b.t. thuis elektrisch laden

Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een privé laadpaal aan huis met daarbij de installatie zit qua kostprijs tussen de €900 & €2275. De uiteindelijke kostprijs is afhankelijk van het type laadpaal (met of juist zonder slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.

Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan de stroomaanbieder van je huis zoals Engie, Eneco, Essent, Energiedirect, Budget energie en PowerPeers, Pure energie, Oxxio, Vattenfall. Gemiddeld is dat +/- €0,245 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,55 p/100 km. Belangrijk: een doorsnee benzinewagen kost je zo’n €9,55 p/100 km. In combinatie met zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. De huidige EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Noord-Holland.

Hoe wordt het geïnstalleerd?
De vakman zal enkele aanpassingen moeten doen in de meterkast. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Vanaf dit stroompunt gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen met de monteur bespreek je waar de laadpaal wordt geplaatst om graafwerk en benodigde kabels te beperken. Jouw laadpaal installateur in Zwanenburg monteert ‘m in overleg tegen de muur of hij komt op een aparte paal.

Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Onderaan de streep is elke stroomkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De allereerste elektrische auto’s werden geladen op 220V (1-fase). Innovatieve auto’s kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit kennen we ook als krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Zwanenburg zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De onkosten van deze installatieservice bedragen ongeveer €1075. Disclaimer: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.

Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 wordt met name toegepast bij Europese leveranciers en fabrikanten. Veruit de meest favoriete elektrische auto’s in Zwanenburg zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland beschikken over type 2 (Mennekes).

Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Elke gemeente is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Haarlemmermeer heeft op dit moment geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Vraag daarbij gerust of de paal in de buurt van jouw woning geïnstalleerd kan worden. Voor meer info en aanvragen zie www.haarlemmermeer.nl.

Plaats een reactie