Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Hierdoor zien we ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Je kunt dan beter kiezen voor een eigen laadpaal in Enschede aan huis. D.m.v. jouw eigen laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Citroën e-SpaceTourer XL 50 kWh & Jaguar I-Pace EV320. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is erg goedkoop. Hier zoek je waardevolle informatie over verschillende type laadstations, een handige keuzehulp en vind je ervaren leveranciers en installateurs werkzaam in jouw regio.
- Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, en dus een maximale actieradius.
- Nog goedkoper rijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen vanaf €945.
- Een thuis-laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Enschede
Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het elektrisch laden van een EV zoals bijvoorbeeld de Volkswagen ID.4 1st kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een slimme eigen goedkope laadpaal Enschede kopen biedt veel voordelen. Het is ontzettend handig in gebruik en je hoeft niet onzeker te zijn over een lange actieradius. Ook is het stukken betaalbaarder dan een openbaar laadpunt. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de initiële aanschaf + installatie en de verbruikskosten (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Het enige wat je verder moet hebben is een garage of eigen oprit. Welke laadpaal past bij mijn auto en mijn situatie? In onze keuzehulp vind je aantal belangrijke aandachtspunten m.b.t. laadpaal laten installeren in Enschede. Op EVplan.nl lees je ook meer over Duurzame mobiliteit.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation Enschede kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Analyseer de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
De 1 fase installatie draait op de doorsnee 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Iedere woning heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation maakt gebruik van krachtstroom (400V). Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadstation kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt hierin investeren en de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Enschede. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
De voordeligste manier van opladen en nooit meer wachten op een vrije plek
Vaste of losse kabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een afneembare/losse kabel. Het gemak van een vastzittende kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Verder is het zo dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Daarnaast kan het zijn dat het wat rommelig oogt. Als laatste moet ook opgemerkt worden dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (ofwel een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Het opladen gebeurt namelijk met de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Evenzeer ligt de kabel niet zo in het zicht en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Belangrijk nadeel is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om daarna het geheel te connecten. Een laadzuil met losse kabel werkt in de praktijk vaak het best. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In zo’n scenario zijn er geen aanpassingen nodig. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Enschede.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Jij kunt gaan voor een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 ingang biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Dit is praktisch als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Smart functies
Laadpalen hebben tegenwoordig intuïtieve slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder check jij meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
- Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
- Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.
Laadpaal installateur Enschede vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €625 – €3150. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Verder zien we steeds meer slimme opladers met extra opties als voice of gezichtsherkenning die kostbaarder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Enschede. Type station Laadcapaciteit Tijd volle batterij Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 uur €505- €630 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €545- €600 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €700- €785 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €865- €975
Bekende leveranciers
- EVBox:Gecertificeerde installatie.
- Wallbox (wandlader): Mooi design en krachtige performance.
- NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
- Alfen: Betrouwbare laadpalen van Nederlandse bodem.
- Mennekes: Maker van moderne elektromobiliteit.
- EVhub: Hoogwaardig en slagvast polycarbonaat.
- Webasto: Flexibele laadoplossing voor thuis, bedrijf en VVE’s.
- Ecotap: Thuisladers met Load Balancing.
- Blue Current: Plug & Charge of met laadpas laden.
- Chargepoint: Koppeling aan eigen duurzame energieopwekking mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Altijd connected met de speciale HUB.
- Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met slimme NRGkick plug-adapters altijd de juiste connector.
- Andere mogelijkheden: ABB, Enovates, Delta, Eaton, Etrel, Keba, Schneider Electric , Flexicharge of Tritium, Xcharge, Circontrol, Zaptec.
Installatietarieven 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Enschede schommelen tussen de € 300 tot €1975. Dit wordt berekend aan de hand van of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.
Abonnementsprijzen laadpassen
Eventueel wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement zijn zo’n €3,25 p/maand.
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Automatische verrekening werkgever.
- Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
- Profiteer van 24/7 service en updates.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Bekijk betrouwbare deskundigen uit jouw omgeving.
Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De aanschaf van een elektrische auto en jouw thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. Bijgaand bieden wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1156 kilometer per maand. Hiermee berekenen we wat de verwachte kostenbesparing is. In ons voorbeeld zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Enschede):
- Benzine rijden 2024: €0,100/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
Aandrijving | Kosten p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,100 | €115,60 | €1387,20 |
Elektrisch rijden | €0,042 | €48,55 | €582,62 |
Besparing | €0,0580 | €67,05 | €804,58 |
Laadpaal aanvragen gemeente Enschede
Rijd je een elektrische auto, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Je mag dan een openbaar oplaadpunt in Enschede aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
- Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
- Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een noemenswaardige actieradius.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente bepaalt of en op welke locatie de laadzuil geactiveerd wordt. Ze analyseren hiervoor variabelen als bereikbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elke EV-rijder kan terecht bij dit oplaadpunt. Meer informatie is beschikbaar op www.enschede.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of er eventueel subsidie beschikbaar is. Meer en meer gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Hybride auto’s.
Overzicht met alle openbare oplaadpunten (oktober 2024)
Laadstations in Enschede zijn veel beschikbaar. Iedereen met een abonnement kan daar gebruik van maken. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De tarieven bedragen tussen de €0,230 tot €0,565 p/kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In de afbeelding hieronder doorzoek jij de openbare laadstations in Enschede. Op deze site vind je ook laadzuilen en verkopers in Haaksbergen, Hof van Twente, Rijssen-Holten, Hellendoorn en Deventer.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is een prettige service voor werknemers en klanten. Heb je een locatie met minimaal 10 parkeerplaatsen? Naar de nieuwste wetgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Daarnaast kan je extra geld verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het gebruik.
Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Jouw eigen laadpaal voor huis inclusief installatiewerk varieert kostentechnisch tussen de €900 – €2000. Het hele prijskaartje wordt bepaald door het type laadstation (wel of geen slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan je stroomleverancier voor je woning zoals Energiedirect, NLE, Engie, Budget energie, Essent en Vattenfall, Oxxio, Vandebron, Pure energie. Over het algemeen niet meer dan €0,235 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,05 p/100 km. Even om te vergelijken: een doorsnee benzinewagen kost al gauw €9,55 per 100 kilometer. In combinatie met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een basis EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Overijssel.
Hoe werkt de installatie?
De monteur integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in jouw meterkast. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Van de stroomkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen wordt besloten wat de beste manier is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. Jouw laadpaal installateur in Enschede zet het laadstation vast tegen de muur of op een vrijstaande paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Uiteindelijk is elke meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Soms moet er wel wat aangepast worden. Bekijk vooraf wel of je meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De eerste EV’s konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De nieuwste elektrische wagens worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Enschede zal al dit werk voor je oplossen. De geschatte kosten van zo’n service zijn zo’n €1025. Goed om te weten: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij de Europese leveranciers. Een groot deel van de bekende elektrische auto’s in Enschede zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) beschikken over type 2 (Mennekes).
Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op je oprit. Elke gemeente kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Enschede heeft momenteel geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt hierbij verzoeken of het oplaadpunt niet al te ver van jouw huis geplaatst mag worden. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.enschede.nl.