Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Door deze trend zien we ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. De oplossing is een slimme laadpaal in Colmschate aan huis. Door gebruik te maken van een zelfvoorzienend laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Dacia Spring Electric of jouw Skoda Enyaq iV 80X. Niet meer wachten op een vrije plek en het is erg goedkoop. Op deze pagina bekijk je praktische informatie over populaire type laadpalen, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit jouw gemeente.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Rijden zonder kosten op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen voor €980.
- Jouw eigen laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Onderwerpen
Laadstation thuis plaatsen Colmschate
De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Jouw elektrische auto opladen zoals bijv. de Hyundai Kona Electric 64 kWh kan op verschillende manieren. Een eigen goedkope laadpaal Colmschate kopen is iets wat we steeds meer zien. Het werkt snel en veilig en je hebt dan de zekerheid van een 100% actieradius. Bovendien is het stukken betaalbaarder dan een publiek laadpunt. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de aanschaf en installatie van de paal en de kosten van jouw eigen stroom (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit/parkeerplaats. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn voertuig en mijn woning? Hieronder check je een aantal kooptips ten aanzien van laadpaal laten installeren in Colmschate. Zie ook aanvullende informatie over Hybride auto’s.
Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Colmschate kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een stevige paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Denk vooraf na over de afstand tot de parkeerplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1- of 3-fasen aansluitingen
Een 1-fase laadpaal gaat via de doorsnee 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Elke woning in Nederland heeft minstens (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadstation is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. De 3-fase installatie is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Tegen een kleine meerprijs kan je je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Colmschate. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.
Een oplaadstation aan huis
De voordeligste manier van opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: los of vast
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een kabel die afneembaar is. Het belangrijkste voordeel van een vaste kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Verder is het zo dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat deze sneller nat wordt (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Als laatste noemen we nog even dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het grote voordeel van een losse kabel (alsook voor een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Het laadproces doe je met de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Tevens is het een strakker geheel en gaat jouw kabel langer mee. Een negatief aspect is dat het altijd even iets langer duurt als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Het station met een losse kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? Dan kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Colmschate.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er zijn twee opties: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een enkele paal kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Erg handig als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of juist voor bedrijven.
Smart functies
De nieuwste laadsystemen herbergen meer en meer slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder check jij extra details over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
- Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
- Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
- AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
- Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.
Laadpaal installateur Colmschate vergelijken
De tarieven van laadpalen lopen zeer uiteen. De kostprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €525 t/m €3025. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door het laadvermogen van het systeem. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Bovendien heb je de keuze uit slimme opladers met innovatieve mogelijkheden als gezichts- en gebarenherkenning die in aanschaf duurder zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Colmschate. Type laadstation Capaciteit Tijd volle batterij Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €510- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €525- €615 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €690- €800 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €840- €950
Populaire systemen
- EVBox:Verbonden met Wi-Fi, 3G en Bluetooth.
- Wallbox (wandlader): Hightech vermogen met een compacte omvang.
- NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van de laadkosten.
- Mennekes: Comfortabel, slim en veilig je elektrische auto opladen.
- EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
- Webasto: Betaalbare en krachtige laders voor thuisgebruik.
- Ecotap: Thuisladers met Load Balancing.
- Blue Current: Veilig en robuuste laadstations.
- Chargepoint: Geschikt voor alle typen elektrische auto’s.
- Myenergi / Zappi: Een volledig vrij programmeerbaar laadpaal.
- Tesla Wall Connector: Speciaal voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Slimme mobiele lader die je op afstand kunt bedienen.
- Andere leveranciers: ABB, Delta, Eaton, Etrel, Etrel, Flexicharge, Keba, Schneider Electric & Tritium, Xcharge, Circontrol, Efacec.
Installatietarieven 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Colmschate bedragen tussen de €350 en +/- €2050. Dit is afhankelijk van de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, des te meer graafwerk er bij komt kijken en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.
Kosten van het laadpas abonnement
Hedendaags wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het kan ook prima zonder, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van abonnementen voor laadpalen liggen rond de €5,50 (maandelijks).
- Inzicht in je laadsessies.
- Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
- Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
- Automatische firmware-updates.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Vind de beste verkooppunten die werken in je omgeving.
Kostenoverzicht elektrisch rijden
Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. Zo’n elektrische auto en jouw thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. In de tabel hieronder bieden wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1025 kilometer (maandelijks). Met dit aantal kilometers begroten we wat de mogelijke besparing zal zijn. In onze berekening gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Colmschate):
- Benzine rijden 2024: €0,145/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
Type | Tarieven p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,145 | €148,63 | €1783,50 |
Elektrisch rijden | €0,049 | €50,23 | €602,70 |
Besparing | €0,096 | €98,40 | €1180,80 |
Laadpaal aanvragen gemeente Deventer
Heb je een EV, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in Colmschate aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een minimale elektrische actieradius.
Zodra je voldoet aan deze criteria zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en in welke omgeving de laadzuil werkzaam zal worden. Ze overwegen daarbij zaken als zichtbaarheid en of het technisch kan. Iedereen kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Uitgebreide informatie is beschikbaar gesteld op www.deventer.nl. Daar kom je er ook achter of er eventueel subsidie beschikbaar is. Veel Nederlandse gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Daar kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Elektrische auto verzekering.
Openbare oplaadpunten bekijken (december 2024)
Laadstations in Colmschate zijn dagelijks beschikbaar. Iedereen met een laadpas heeft de mogelijkheid daar te laden. De onkosten liggen daar wel hoger. De kosten schommelen tussen de €0,240 en €0,595 p/kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In het onderstaande kaartje onderzoek je de openbare laadstations in Colmschate. Vind ook oplaadpunten en verkooppunten in Empe, Nijbroek, Terwolde, Teuge en Twello.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is relevant voor bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Beschik je over een bedrijfspand met tenminste 10 parkeerplaatsen? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Daarbovenop kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het laden.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen inclusief plaatsing zit qua kostprijs tussen de €925 en €2125. De totaalprijs komt tot stand door welk merk je kiest (wel/geen slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van je eigen energieleverancier zoals Budget energie, NLE, Engie, Energiedirect, Eneco en Vattenfall, Pure energie, PowerPeers, Oxxio. Dit is nu ongeveer €0,230 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,85 per 100 kilometer. Even om te vergelijken: een gemiddelde benzineauto kost om en nabij de €10,00 per 100 kilometer. In combinatie met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een reguliere EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Overijssel.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De leverancier treft de nodige voorbereidingen in de stroomkast in de woning. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Vanuit dit stroompunt loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In samenspraak met de vakman bepaal je wat een goede plek is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. Jouw laadpaal installateur in Colmschate bevestigt het laadstation aan de muur of hij komt op een aparte paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Al met al is elke stroomkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Achterhaal of de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De eerste elektrische voertuigen werden geladen op 1-fase stroom (220V). De nieuwste elektrische wagens vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Colmschate zal al dit werk voor je oplossen. De tarieven hiervan zijn zo’n €1125. Belangrijk: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers (van laadkabels) zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. Veel populaire elektrische auto’s in Colmschate beschikken over een type 2 aansluiting. Ook openbare laadpunten in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Elke gemeente heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Deventer heeft op dit moment geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt vragen of deze laadpaal dichtbij jouw huis kan komen te staan. Voor meer info en aanvragen zie www.deventer.nl.