Elektrisch rijden zien we steeds meer. Een gevolg is dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een 100% eigen laadpaal in Nijbroek aan huis. D.m.v. een privé laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Audi Q4 e-tron en/of Renault Zoe ZE50 R135. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is veel voordeliger. Hier check je uitgebreide informatie over verschillende soorten laadpunten, vertellen we je waar je zoal op moet letten en vind je ervaren leveranciers en installateurs werkzaam in jouw regio.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
- Altijd een volle accu, altijd 100% actieradius.
- Goedkoper autorijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen voor €985.
- Een particulier laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Onderwerpen
Laadstation thuis plaatsen Nijbroek
Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals de Hyundai Kona Electric 64 kWh kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een eigen goedkope laadpaal Nijbroek kopen is iets wat we steeds meer zien. Je kunt eenvoudig laden en je hoeft niet onzeker te zijn over een volle accu. Daarnaast is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een laadstation in de omgeving. De kosten bestaan uit: de eenmalige aanschafprijs, installatie en de kWh prijs voor de stroom (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is geschikt voor mijn woning (meterkast) en auto? Verderop bieden wij een aantal kooptips ten aanzien van laadpaal laten installeren in Nijbroek. Op EVplan.nl lees je ook meer over Zakelijk elektrische auto leasen.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Nijbroek kan op 2 manieren worden geplaatst. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een vrijstaande paal. Verder zijn er geen verschillen. Analyseer de afstand tussen de auto en de laadplek (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase of 3-fasen apparaat
Het 1-fase laadstation is compatibel met de standaard 230 voltage. Daarmee behaal je standaard 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elk woonadres in ons land heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. Het 3-fase systeem kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt dan de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Nijbroek. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
Voordelig opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: vast of los
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel of een verplaatsbare kabel. De meerwaarde van de vaste stekker is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Wat hierbij ook handig is is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, tot wel 10 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat er door wind en regen water in kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Een ander nadeel is dat het er wat rommelig bij hangt. Als laatste is het goed om je te bedenken dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Het gemak van een losse kabel (net als socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Je gebruikt namelijk de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Daarbovenop ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en blijft de kabel langer goed. Een punt van kritiek is dat je een stap extra moet uitvoeren als je jouw auto gaat laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een laadpaal zonder vaste kabel werkt in de praktijk vaak het best. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In dit geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Nijbroek.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Je hebt de keuze uit een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil zit hem in hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 stekker aansluiting kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Dit biedt uitkomst als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Slimme toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben intuïtieve slimme laadfuncties. Bijgaand lees jij extra details over slimme laadpunten en de nieuwste functies.
- Dynamic Load Balancing: automatische verdeling van het totaal beschikbare vermogen.
- Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
- Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
- Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
- AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
- Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.
Laadpaal installateur Nijbroek vergelijken
De kosten van laadpalen zijn heel divers. De investering van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €550 tot +/- €3375. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van de capaciteit en functies van het laadstation. Des te hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Daarnaast heb je de keuze uit slimme wallboxen en palen met speciale mogelijkheden als gezichts- en gebarenherkenning die kostbaarder zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Nijbroek. Type station Laadcapaciteit Oplaadtijd Prijzen 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 uur €510- €645 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €530- €630 3-fase laadpaal 11 kW 4,5 uur €660- €790 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €870- €1005
Bekende producten
- EVBox:De beste laadpaal voor thuis.
- Wallbox (wandlader): Mooi design en krachtige performance.
- NewMotion: toegang tot netwerk met meer dan 180.000 laadpalen.
- Alfen: Voor iedere elektrische auto.
- Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
- EVhub: Optioneel integratie met slimme EVhub laadpas.
- Webasto: Betaalbare en krachtige laders voor thuisgebruik.
- Ecotap: Montage op paal of aan de wand, degelijk design.
- Blue Current: Slim en flexibel laden voor thuis.
- Chargepoint: Geschikt voor alle typen elektrische auto’s.
- Myenergi / Zappi: IP65 gecertificeerd voor gebruik buiten (stofvrij en sproeidicht).
- Tesla Wall Connector: Dé laadpaal voor jouw Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Flexibel en compact systeem, ideaal voor op reis.
- Alternatieve marken: ABB, Enovates, Delta, Etrel, Etrel, Flexicharge, Keba, Schneider Electric & Tritium, Zaptec, Efacec, Circontrol.
Installatieprijzen 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Nijbroek variëren van €350 en ongeveer €1800. Dit wordt berekend aan de hand van het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Abonnementstarieven laadpassen
Eventueel wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Je hoeft dit niet te nemen, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van deze laadpaal abonnementen zijn circa €5,00 p/maand.
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
- Gast Tarief instellen.
- Automatische firmware-updates.
Laadpaal voor thuis kopen?
Achterhaal goede adviseurs uit jouw gemeente.
Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt zelf heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Bijgaand vind je een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1174 kilometer (maandelijks). Op basis van dit gemiddelde calculeren we welke besparing er mogelijk is. In ons geval hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Nijbroek):
- Benzine rijden 2024: €0,135/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,047/km
Soort | Kosten p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,135 | €158,49 | €1901,88 |
Elektrisch | €0,047 | €55,18 | €662,14 |
Besparing | €0,088 | €103,31 | €1239,74 |
Laadpaal aanvragen gemeente Voorst
Lease of koop jij een elektrische auto, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Je kunt dan zo’n openbaar oplaadpunt in Nijbroek aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en op welke plek de laadzuil geactiveerd wordt. Ze overwegen daarbij variabelen als vindbaarheid en veiligheid. Elke inwoner kan het gebruiken. Meer informatie is beschikbaar op www.voorst.nl. Daar kom je er ook achter of de gemeente subsidies verstrekt. Veel gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Goedkoopste elektrische auto.
Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten (december 2024)
Laadstations in Nijbroek vind je op steeds meer plekken. Iedere EV-bezitter mag daar in principe gebruik van maken. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De prijzen bedragen tussen de €0,265 – €0,595 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In het volgende schema zie je alle openbare laadstations in Nijbroek. Vind ook laadstations en aanbieders in Terwolde, Teuge, Twello, Wilp en Voorst.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij uw bedrijf is relevant voor je personeel en relaties. Bekijk je de mogelijkheden voor een bedrijf met minimaal 10 parkeerplaatsen? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van een aantal subsidieregelingen. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Ook kunnen bedrijven verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het gebruik van de palen.
Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden
Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Een eigen laadpaal aan huis inclusief plaatsing kost +/- tussen de €1075 & €2375. De totaalprijs hangt vooral af van het type laadpaal (softwarematige slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en laadstation en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij je stroomleverancier voor je woning zoals Budget energie, Essent, Eneco, Engie, Energiedirect en Vandebron, Oxxio, Pure energie, PowerPeers. Dit is nu ongeveer €0,235 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,70 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een benzineauto kost je al snel €10,30 p/100 km. Met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. De standaard EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Gelderland.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De vakman integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in jouw meterkast. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Vanaf de meterkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. In overeenstemming met de specialist bereken je waar het laadpunt het beste kan komen om het graafwerk te beperken. De laadpaal installateur in Nijbroek bevestigt het laadstation aan de muur of op een stevige paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Over het algemeen is iedere meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Soms moet er wel wat aangepast worden. Bekijk vooraf wel of je meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De eerste EV’s konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). Innovatieve types vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit kennen we ook als krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Nijbroek kan dit uit handen nemen. De totale onkosten bedragen circa €850. Bedenk wel: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 stekkers komen we tegen bij merken uit de Europese Unie. De beschikbare elektrische auto’s in Nijbroek kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Iedere regio heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Voorst biedt momenteel geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt het wel overwegen om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt hierbij verzoeken of de laadzuil nabij jouw huis geïnstalleerd kan worden. Voor meer informatie zie www.voorst.nl.