De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Dat betekent ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. De oplossing is een 100% eigen laadpaal in Teroele aan huis. D.m.v. jouw eigen laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Tesla Model 3 Standard Range Plus + Audi e-tron S 55 quattro. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is veel voordeliger. Op deze pagina bekijk je waardevolle informatie over diverse soorten laadpalen, een handige keuzehulp en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs uit jouw omgeving.
- Dankzij een elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Voordelige autorijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis is er al vanaf €980.
- Een eigen laadstation aan huis kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Thema’s
- Een eigen laadpaal voor thuis installeren
- Beste laadpaal installateurs Teroele vergelijken december 2024
- Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
- Laadstation elektrische auto aanvragen gemeente De Fryske Marren
- Openbare oplaadpunten zoeken
- Laadpalen zakelijk aanvragen
- FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Teroele
Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Het laden van een elektrisch voertuig zoals de Volkswagen ID.4 1st kan op steeds meer plekken. Een 100% eigen goedkope laadpaal Teroele kopen is iets wat we steeds meer zien. Het is ontzettend handig in gebruik en je rijdt elke ochtend weg met een goed geladen accu. Daarnaast is het een stuk voordeliger dan bij een laadpunt in de wijk. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de eenmalige aanschafprijs, installatie en de stroomprijzen (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Het enige wat je nodig hebt is een eigen parkeerplaats. Welk laadstation is geschikt voor mij EV en woning? In onze keuzehulp bespreken we belangrijke aspecten om over na te denken wat betreft laadpaal laten installeren in Teroele. Op deze website lees je ook meer over Hybride auto’s.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Teroele installeren kan op 2 manieren. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een vrijstaande paal. Verder zijn er geen verschillen. Bekijk kritisch de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV (dan heb je minder kabels nodig).
1- of 3-fasen aansluitingen
De 1 fase aansluiting kan laden met de standaardaansluiting van 230V. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elk adres beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Het laadvermogen is dan max. 11 kW. De 3-fase variant kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt dit laten aanleggen door een elektricien in Teroele. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
Voordelig opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation
Vaste of losse laadkabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een kabel die afneembaar is. Het pluspunt van de vaste stekker is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een ander voordeel is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Een ander nadeel is dat het er niet zo netjes uit ziet. Ten derde kan het zijn dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (net als een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Opladen kan altijd en overal met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Bovendien oogt het een stuk georganiseerder en gaat jouw kabel langer mee. Belangrijk nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als je even kort wilt opladen. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, daarna sluit je ‘m aan. Een paal met een losse laadkabel is vaak de beste keuze. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In dat geval hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Teroele.
Enkele vs dubbele laadpaal
Je kan kiezen uit een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een enkele paal heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Erg handig als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Slimme functies
De nieuwste laadsystemen herbergen steeds vaker slimme laadfuncties. Hieronder bekijk jij extra uitleg over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
- Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
- Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.
Laadpaal installateur Teroele vergelijken
De kosten van laadpalen laten een grote variatie zien. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €525 – €3150. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan het vermogen van de laadpaal. Des te hoger het vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Verder onderscheiden we slimme stations met features als Hub/Satellite die duurder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Teroele. Type laadstation Capaciteit Oplaadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €525- €610 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €540- €650 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €695- €760 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €860- €960
Bekende merken
- EVBox:Verbonden met Wi-Fi, 3G en Bluetooth.
- Wallbox (wandlader): Hightech vermogen met een compacte omvang.
- NewMotion: toegang tot netwerk met meer dan 180.000 laadpalen.
- Alfen: Ontworpen om laadsnelheden te maximaliseren en het energiegebruik te optimaliseren.
- Mennekes: Comfortabel, slim en groen.
- EVhub: Gemakkelijke installatie (ook voor doe-het-zelver).
- Webasto: Flexibele laadoplossing voor thuis, bedrijf en VVE’s.
- Ecotap: Eenvoudige bediening met start/stop knop.
- Blue Current: Plug & Charge of met laadpas laden.
- Chargepoint: Een fraaie laadpaal in 11 kW of 22 kW uitvoering.
- Myenergi / Zappi: Geschikt voor 1-fase, 2-fase en 3-fase voertuigen.
- Tesla Wall Connector: Perfect voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met slimme NRGkick plug-adapters altijd de juiste connector.
- Alternatieve leveranciers: ABB, Etrel, Delta, Eaton, Etrel, Keba, Hypercharger, Flexicharge of Tritium, Efacec, Xcharge, Circontrol.
Installatiekosten 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Teroele bedragen tussen de €350 tot €2100. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer er uitgegraven moet worden en hoe meer kabels benodigd zijn.
Kosten van het laadpas abonnement
Vaak wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je kunt natuurlijk zonder, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van zo’n laadpaal abonnement bedragen zo’n €6,50 p/maand.
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Gast Tarief instellen.
- Profiteer van 24/7 service en updates.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Check ervaren verkooppunten uit jouw streek.
Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. In het onderstaande gedeelte bieden wij een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1087 km (maandelijks). Op basis van dit gemiddelde begroten we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. Daarbij gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Teroele):
- Benzine rijden 2024: €0,150/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,050/km
Type | Kosten p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,150 | €163,05 | €1956,60 |
Elektrisch rijden | €0,050 | €54,35 | €652,20 |
Besparing | €0,100 | €108,70 | €1304,40 |
Laadpaal aanvragen gemeente De Fryske Marren
Heb jij de beschikking over een EV, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? Je mag dan een openbaar oplaadpunt in Teroele aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale elektrische actieradius.
Mits je voldoet aan de eisen bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente bepaalt of en op welke plek de laadzuil geplaatst wordt. Ze analyseren hiervoor zaken als bereikbaarheid en of het technisch kan. Iedere woningbezitter mag het gebruiken. Updates en informatie kan je bekijken op www.defryskemarren.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of er eventueel subsidie beschikbaar is. Steeds meer gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Op die site kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Elektrische auto verzekering.
Lijst met openbare laadpunten (december 2024)
Laadstations in Teroele zijn goed vertegenwoordigd. Elke weggebruiker kan daar gebruik van maken. De onkosten liggen daar wel hoger. De kosten wisselen tussen de €0,240 en €0,580 per kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In onze maps kaart doorzoek je de openbare laadstations in Teroele. Doorzoek daarnaast laadmogelijkheden en leveranciers in Idskenhuizen, Tjerkgaast, Sint Nicolaasga, Scharsterbrug en Doniaga.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is een extra stukje service richting klanten, bezoekers en personeel. Betreft het een parkeerterrein met 10 parkeervakken of meer? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van een aantal subsidieregelingen. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Tevens kan je extra geld verdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het opladen.
Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden
Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een particulier laadpaal voor huis incl. de benodigde installatie kost +/- tussen de €950 – €2525. De uiteindelijke kostprijs is afhankelijk van welk merk je kiest (met of juist zonder slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand tussen meterkast en laadstation en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw leveranciers van energie zoals Eneco, Energiedirect, Budget energie, Essent, NLE en PowerPeers, Pure energie, Vandebron, Vattenfall. Dat is doorgaans zo’n €0,235 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €4,25 per 100 kilometer. Ter illustratie: een benzine aangedreven auto kost ongeveer €9,75 p/100 km. Als je laadt met eigen zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een basis EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Friesland.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De leverancier kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in jouw meterkast. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanuit de meterkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. Samen met de monteur bespreek je wat de meest efficiënte route is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De ervaren laadpaal installateur in Teroele zet het laadstation vast tegen de muur of op een speciale paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Al met al is elke stroomkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Hierbij is van belang of de woning met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De eerste modellen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De actuele elektrische wagens hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit komt neer op krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Teroele kan dit allemaal regelen. De totale onkosten zijn zo’n €975. Belangrijk: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Laadkabel + stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 zien we vooral terug bij merken uit Europa. De bekende elektrische auto’s in Teroele beschikken over een type 2 aansluiting. Ook openbare laadpalen in Nederland kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke provincie heeft een eigen beleid. De gemeente De Fryske Marren biedt momenteel geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt aanvragen of deze laadpaal niet al te ver van jouw huis geïnstalleerd kan worden. Zie ook de website van de gemeente www.defryskemarren.nl.