Laadpaal Rotsterhaule

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Hierdoor zien we ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een privé laadpaal in Rotsterhaule aan huis. Middels een particulier laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Tesla Model 3 Long Range Dual Motor & Tesla Model 3 Long Range Performance. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is erg goedkoop. Op deze website vind je waardevolle informatie over meerdere laadstations, een handige keuzehulp en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit de buurt.

  • Met een particuliere elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
  • Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
  • Altijd een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
  • Gratis rijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis is al te bestellen voor €990.
  • Jouw eigen laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Rotsterhaule

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van jouw EV zoals bijv. de Polestar 2 kan op verschillende manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Rotsterhaule kopen is een zeer interessante optie. Hij is altijd beschikbaar en je rijdt elke ochtend weg met een optimale actieradius. Overigens is het vele malen goedkoper dan een publiek laadpunt. Wat betreft kosten heb je te maken met de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de tarieven voor de elektriciteit (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn EV en mijn woning/meterkast? Verderop vind je tips en adviezen rondom laadpaal laten installeren in Rotsterhaule. Op deze website lees je ook meer over Duurzame mobiliteit.

Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Rotsterhaule kan op 2 manieren worden geplaatst. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een montagepaal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Analyseer de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.

1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
Het 1-fase laadstation kan laden met de normale 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. Iedere woning heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem maakt gebruik van krachtstroom (400V). Het laadvermogen is dan max. 11 kW. De 3-fase installatie kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt dan de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Rotsterhaule. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.

Een eigen oplaadstation voor de deur?

Goedkoop laden en niet langer zoeken naar een vrij laadstation

Vaste of losse laadkabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een losse stekker. Het grootste gemak van de vaste stekker is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Ook is het goed om te weten dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat deze sneller nat wordt (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Een ander nadeel is dat het er niet zo netjes uit ziet. Ten derde is het goed om je te bedenken dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.

Het handige van een losse kabel (dus met alleen een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Het opladen gebeurt namelijk met de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Evenzeer oogt het netter en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Een negatief aspect is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als jij de EV even snel wil bijladen. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? Dan hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Rotsterhaule.

Enkel of dubbel laadstation
Er zijn twee keuzes: een enkel of een dubbel laadstation. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 stekkeringang is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Dit biedt uitkomst wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of juist voor bedrijven.

Slimme toepassingen
Laadstations hebben milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk vind jij meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.

  • Dynamic Load Balancing: voorkomt dat de stroom uitvalt.
  • Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
  • Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
  • Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
  • AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
  • Abonnementen & Laadpas: jouw laadkosten automatisch verrekenen met je werkgever.

Laadpaal installateur Rotsterhaule vergelijken

De huidige prijzen van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €575 en €3300. Het prijskaartje hangt met name af van het vermogen van de laadpaal. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Daarnaast onderscheiden we slimme palen met speciale extra’s als gezichts- en gebarenherkenning die kostbaarder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Rotsterhaule.

Soort laadstationCapaciteitTijd volle batterijPrijs
1-fase laadpaal3,7 kW10 – 12 uur€545- €645
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 6 uur€500- €645
3-fase laadpaal11 kW3,5 uur€675- €790
3-fase laadpaal22 kW1,8 uur€860- €1030
Tabel met gemiddelde kosten laadpaal aan huis (zonder installatie).

Goede producten

  1. EVBox:Verbonden met Wi-Fi, 3G en Bluetooth.
  2. Wallbox (wandlader): Meest betrouwbare en veilige optie voor het opladen van je auto.
  3. NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
  4. Alfen: Plug & Charge met optioneel slimme functies.
  5. Mennekes: Comfortabel, slim en groen.
  6. EVhub: Een van de voordeligste aanbieders in de markt.
  7. Webasto: Een aantrekkelijk instapmodel vanaf €595,00.
  8. Ecotap: Slimme oplaadsystemen met Dynamic Load Balancing.
  9. Blue Current: Slim en flexibel laden voor thuis.
  10. Chargepoint: Slim systeem dat ook Backwards compatible is.
  11. Myenergi / Zappi: Laag tarief sensor om maximale besparingen te doen.
  12. Tesla Wall Connector: Supersnel laden van de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Een unieke mobiele oplader met bluetooth.
  14. Alternatieve leveranciers: ABB, Etrel, Eaton, Enovates, Etrel, Keba, Hypercharger, Schneider Electric & Tritium, Efacec, Xcharge, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatietarieven 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Rotsterhaule wisselen tussen de €330 & €1875. De prijs wordt bepaald door of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe langer deze afstand, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.

Laadpas
Vaak wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het is absoluut niet verplicht, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van abonnementen voor laadpalen zijn circa €4,50 (maandelijks).

  • Inzicht in je dagelijks gebruik.
  • Automatische facturering en verrekening.
  • instellen van laadkosten voor gastgebruik.
  • 24/7 helpdesk support.

Een eigen laadpaal voor thuis?

Vergelijk ervaren specialisten uit jouw streek.

Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden

Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Bijgaand kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1045 kilometer (maandelijks). Met dit getal begroten we met welke kosten je rekening moet houden. In onze berekening kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Rotsterhaule):

  • Benzine rijden 2024: €0,105/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
SoortKosten p/kmPer maandPer jaar
Benzine€0,105€109,73€1316,70
Elektrisch€0,041€42,85€514,14
Besparing€0,064€66,88€802,56
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente De Fryske Marren

Lease of koop jij een elektrische auto, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Rotsterhaule aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:

  • Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
  • Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
  • Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale actieradius.

Zodra je voldoet aan deze criteria bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente beslist uiteindelijk of en in welke omgeving de laadzuil neergezet wordt. Ze overwegen daarbij factoren als vindbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elke inwoner mag hier parkeren en laden. Alle info vind je op www.defryskemarren.nl. Daar kom je er ook achter of er een subsidie mogelijk is. Veel gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Betrouwbare laadpassen.

Overzicht openbare laadpunten (april 2024)

Laadstations in Rotsterhaule zijn elke dag werkzaam. Iedereen kan terecht bij deze punten. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De onkosten lopen uiteen tussen de €0,255 tot €0,550 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In de afbeelding hieronder onderzoek je de openbare laadstations in Rotsterhaule. Vind ook oplaadplekken en installateurs in Rotstergaast, Rottum, Luinjeberd, Tjalleberd en Gersloot.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden rotsterhaule-8463

Laadpunten voor bedrijven en kantoren

Een laadpaal bij je werk is een prettige service voor werknemers en klanten. Betreft het een parkeerterrein met minimaal 10 parkeerplaatsen? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder verschillende subsidieregelingen. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
  • Verder kan je iets bijverdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het gebruik van de palen.


Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden

Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een individueel laadpaal voor huis incl. de benodigde installatie kost tussen de €1000 & €2325. Het hele prijskaartje is afhankelijk van welk merk je kiest (eventuele slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.

Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van jouw huidige energieleverancier zoals NLE, Energiedirect, Budget energie, Eneco, Essent en Pure energie, PowerPeers, Vattenfall, Vandebron. Dit is nu ongeveer €0,230 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €3,70 p/100 km. Belangrijk: een gemiddelde benzineauto kost om en nabij de €9,80 p/100 km. Als je kiest voor zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een basis EV eist 10 – 16 zonnepanelen om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Friesland.

Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De expert integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in jouw meterkast. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Vanaf de meterkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. In overeenstemming met de specialist bereken je waar het laadpunt het beste kan komen om het graafwerk te beperken. De laadpaal installateur in Rotsterhaule zet het als wallbox tegen de muur of op een losse paal.

Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Al met al is elke stroomkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Achterhaal of de groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste EV’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Nieuwere EV’s hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). We spreken ook wel over krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Rotsterhaule kan het allemaal juist aansluiten. De prijzen van deze service bedragen circa €1050. Belangrijk: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.

Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Laadkabel + stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 wordt gebruikt door Europese leveranciers en fabrikanten. Veel van de gangbare elektrische auto’s in Rotsterhaule hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook openbare laadpalen in Nederland kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.

Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Elke regio heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente De Fryske Marren verschaft op dit moment geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt vragen of de paal vlakbij jouw woning kan komen. Voor meer info en aanvragen zie www.defryskemarren.nl.

Plaats een reactie