Elektrisch rijden is de toekomst. Dat heeft als gevolg dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een eigen laadpaal in Eesterga aan huis. Via een privé laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw CUPRA el-Born + Mercedes EQV 300 Lang. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is erg goedkoop. Op deze pagina bekijk je waardevolle informatie over meerdere soorten laadstations, een handige keuzehulp en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs die werken in jouw gemeente.
- Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Goedkoper autorijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €940.
- Een thuis-laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Thema’s
- Laadpaal aan huis installeren
- Beste laadpaal specialisten Eesterga vergelijken december 2024
- Klik hier voor jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
- Publiek laadstation aanvragen via de gemeente De Fryske Marren
- Lijst met openbare oplaadpunten in de buurt
- Laadpalen voor ondernemers
- Veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Eesterga
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Jouw elektrische auto opladen als onder andere de Hyundai Kona Electric 64 kWh gaat steeds eenvoudiger. Een slimme eigen goedkope laadpaal Eesterga kopen is een zeer interessante optie. Hij is altijd beschikbaar en je hebt dan elk moment van de dag een volgeladen accu. Eveneens is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een publiek toegankelijk laadstation. Wat betreft kosten heb je te maken met de installatie, hardware, kabels en de tarieven voor de elektriciteit (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een parkeerplaats/garage of oprit. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn auto en mijn situatie? In het gedeelte hieronder check je tips en adviezen m.b.t. laadpaal laten installeren in Eesterga. Bekijk ook meer info over Smart Charging.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Eesterga kan op 2 manieren worden geplaatst. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of hij komt op een aparte paal. De werking is verder helemaal identiek. Achterhaal de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1-fase of 3-fasen apparaat
De 1-fase variant werkt met de doorsnee 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elk adres beschikt over zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadzuil kan maar liefst 3x 230V leveren. Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. Een 3-fase laadstation kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt dan je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Eesterga. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
Goedkoop laden en altijd verzekerd van een vrije plek
Laadkabel: los of vast
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het gemak van een vaste kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Een bijkomend voordeel is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Een negatief aspect is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat er water in de kabel kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Een ander nadeel is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Ten derde is het in de praktijk zo dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Het gemak van een losse kabel (net als socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Opladen kan altijd en overal met de kabel die af-fabriek is geleverd. Daarbovenop is het een strakker geheel en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Belangrijk nadeel is dat je een stap extra moet uitvoeren als je even snel wilt laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een laadpaal zonder vaste kabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? Dan hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Eesterga.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er zijn 2 mogelijkheden: één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 ingang biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Dit biedt uitkomst als je 2 elektrische auto’s hebt maar ook voor bedrijven en kantoren.
Slimme toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder delen we meer informatie over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
- Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
- AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
- Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.
Laadpaal installateur Eesterga vergelijken
De kosten van laadpalen zijn nogal verschillend. De adviesprijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €525 tot +/- €3375. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van het laadvermogen van het systeem. Hoe krachtiger het vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Verder kan je kiezen voor slimme laadpunten met speciale extra’s als voice of gezichtsherkenning die een grotere investering vereisen. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Eesterga. Soort laadstation Laadvermogen Tijd volle batterij Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,5 uur €510- €650 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,6 uur €540- €630 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 5 uur €650- €780 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €875- €1045
Bekende systemen
- EVBox:Altijd automatische software-updates.
- Wallbox (wandlader): Hightech vermogen met een compacte omvang.
- NewMotion: altijd met zorgvuldige en deskundige installatie.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van stroom.
- Mennekes: Optioneel te verbinden met zonn-energie-installatie.
- EVhub: Betaalbare no-nonsense laadstations voor de particulier.
- Webasto: Veilig, gemakkelijk en snel opladen.
- Ecotap: Zeer gebruiksvriendelijk en vandalismebestendig.
- Blue Current: Geschikt voor 1-fase en 3-fase ladende auto’s.
- Chargepoint: Compact en stijlvol ontwerp.
- Myenergi / Zappi: Laag tarief sensor om maximale besparingen te doen.
- Tesla Wall Connector: Aanpasbare vermogensniveaus, compatibel met elke netaansluiting.
- NRGkick: Slimme mobiele lader die je op afstand kunt bedienen.
- Overweeg ook: ABB, Eaton, Delta, Enovates, Etrel, Keba, Hypercharger, Flexicharge of Tritium, Xcharge, Circontrol, Efacec.
Installatieprijzen 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Eesterga variëren van €320 tot €2175. Dit wordt grotendeels bepaalt door de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe langer deze afstand, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Laadpas
Soms wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Het kan ook prima zonder, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen ongeveer €6,50 (maandelijks).
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Automatische verrekening werkgever.
- Tarief instellen voor externe gebruikers.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Vergelijk aangesloten installateurs in de regio.
Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Bijgaand kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1094 kilometer (maandelijks). Op basis daarvan calculeren we wat de verwachte kostenbesparing is. In het rekenvoorbeeld nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Eesterga):
- Benzine rijden 2024: €0,130/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
Type | Tarieven p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,130 | €142,22 | €1706,64 |
Elektrisch rijden | €0,046 | €50,32 | €603,89 |
Besparing | €0,084 | €91,90 | €1102,75 |
Laadpaal aanvragen gemeente De Fryske Marren
Heb jij de beschikking over een EV, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Je mag dan een openbaar oplaadpunt in Eesterga aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een minimale elektrische actieradius.
Als je aan deze voorwaarden voldoet neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente zal concluderen of en waar precies de laadzuil geplaatst wordt. Ze checken daarvoor facetten als vindbaarheid en geschatte drukte. Iedere woningbezitter mag het gebruiken. Meer informatie is ook te lezen op www.defryskemarren.nl. Hier kan je ook lezen of er een subsidie mogelijk is. Steeds meer gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Actieradius.
Openbare oplaadpunten vergelijken (december 2024)
Laadstations in Eesterga zijn op steeds meer plekken te vinden. Elke laadpashouder mag daar in principe gebruik van maken. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De kosten bedragen tussen de €0,235 tot wel €0,610 p/kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In de onderstaande kaart doorzoek jij de openbare laadstations in Eesterga. Vind ook oplaadplekken en installateurs in Lemmer, Koufurderrige, Dijken, Legemeer en Boornzwaag.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal bij uw bedrijf is heel praktisch voor bijv. bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Gaat het om een parkeerterrein met 10 parkeervakken of meer? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van verschillende subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Bovendien kan je het laadpunt versneld terugverdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het gebruik.
Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden
Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Jouw eigen laadpaal voor huis en laten installeren zit qua kostprijs tussen de €800 & €2475. De prijsindicatie komt tot stand door het soort laadsysteem (wel of geen slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en extra werkzaamheden in de meterkast zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw vaste energieleverancier zoals Essent, Budget energie, NLE, Eneco, Engie en Oxxio, Vattenfall, Vandebron, Pure energie. Dit is nu ongeveer €0,210 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,65 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een auto met benzinemotor kost je al snel €9,80 per 100 kilometer. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. De huidige EV eist 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Friesland.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De leverancier integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in je stroomkast. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Via dit stroompunt vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. In overeenstemming met de specialist bereken je wat de meest efficiënte route is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De gecertificeerde laadpaal installateur in Eesterga plaatst het als wallbox aan de muur of hij komt op een aparte paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Doorgaans is iedere meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Achterhaal of de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De allereerste elektrische auto’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). De hedendaagse types vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Dit kennen we ook als krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Eesterga kan jou hierin ontzorgen. De tarieven hiervan liggen rond de €1000. Let op: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabels / stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 wordt gebruikt door verschillende merken binnen de EU. Een groot deel van de gangbare elektrische auto’s in Eesterga dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere regio heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente De Fryske Marren heeft momenteel geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt aanvragen of de paal vlakbij jouw woning geïnstalleerd kan worden. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.defryskemarren.nl.