Laadpaal Bantega

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Dat heeft als gevolg dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een eigen laadpaal in Bantega aan huis. Door middel van een zelfvoorzienend laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Volkswagen ID.3 Pure en/of DS 3 Crossback E-Tense. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is een stuk voordeliger. Middels onze vergelijker check je uitgebreide informatie over velerlei laadpalen, krijg je inzicht in de mogelijkheden en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit jouw omgeving.

  • Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
  • Niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een openbare laadpaal.
  • In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, en dus een maximale actieradius.
  • Voordelige autorijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
  • Deze slimme laadpaal aan huis schaf je al aan vanaf €960.
  • Een thuis-laadstation heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Bantega

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het laden van een elektrisch voertuig als onder andere de MG ZS EV gaat steeds eenvoudiger. Een eigen goedkope laadpaal Bantega kopen is een zeer interessante optie. Het werkt snel en eenvoudig en je kunt rekenen op een volgeladen accu. Daarnaast is het een stuk voordeliger dan bij een laadstation in de omgeving. De kosten bestaan uit: de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de tarieven voor de elektriciteit (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is nu handig voor mijn woning (meterkast) en auto? Hierbij delen we aantal belangrijke aandachtspunten omtrent laadpaal laten installeren in Bantega. Bekijk ook meer info over Elektrisch of benzine.

Laadpaal of wallbox
Een laadstation Bantega kan op 2 manieren worden geplaatst. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of je installeert het op een paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Houd rekening met de afstand tussen de auto en de laadplek om lange dure laadkabels te vermijden.

1-fase of 3-fasen station
Het 1-fase laadstation functioneert met de normale 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Elke meterkast beschikt over minstens (1x30a of 1x40a). De 3-fase variant maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. De 3-fase variant kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt dan de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Bantega. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.

Een oplaadstation aan huis

Goedkoop laden en altijd verzekerd van een vrije plek

Laadkabel: los of vast
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een verplaatsbare kabel. Het gemak van een vaste kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Een ander voordeel is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Een ander nadeel is dat het er wat rommelig bij hangt. Daarbij moet je opletten dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.

Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (of een socket) is de vrijheid in het opladen. Het opladen gebeurt namelijk met de kabel die af-fabriek is geleverd. Daarbovenop ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en blijft de kabel langer goed. Een negatief aspect is dat er een extra stap is als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Een laadpaal zonder vaste kabel is vaak de beste keuze. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In zo’n scenario kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: probeer ook eens de snelladers in Bantega.

Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Je hebt de keuze uit een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het onderscheid zit ‘m in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 ingang biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Dit biedt uitkomst wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt maar ook voor bedrijven en kantoren.

Innovatieve functies
De huidige oplossingen hebben milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. Hieronder tref jij meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de nieuwste functies.

  • Dynamic Load Balancing: genoeg stroom in huis en voor je auto zonder dat de meterkast overbelast raakt.
  • Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
  • Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
  • Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
  • Abonnementen & Laadpas: jouw laadkosten automatisch verrekenen met je werkgever.

Laadpaal installateur Bantega vergelijken

De huidige prijzen van laadpalen laten een grote variatie zien. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €675 tot +/- €3000. De prijs wordt bepaald door de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Des te hoger het vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Daarnaast onderscheiden we slimme palen met leuke functies als gezichts- en gebarenherkenning die duurder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Bantega.

Laadstation typeLaadcapaciteitTijd volle batterijPrijs
1-fase laadpaal3,7 kW11 uur€530- €605
1-fase laadpaal7,4 kW5,6 uur€505- €610
3-fase laadpaal11 kW4,5 uur€655- €760
3-fase laadpaal22 kW1,6 uur€825- €1040
Tabel met gemiddelde kosten laadpaal aan huis (zonder installatie).

Betrouwbare systemen

  1. EVBox:Energieverbruik veilig verdeeld.
  2. Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
  3. NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
  4. Alfen: Compatibel met alle elektrische auto’s.
  5. Mennekes: Slimme Plug & Charge functionaliteit.
  6. EVhub: Gemakkelijke installatie (ook voor doe-het-zelver).
  7. Webasto: Degelijk en krachtig, gemaakt in Duitsland.
  8. Ecotap: Montage op paal of aan de wand, degelijk design.
  9. Blue Current: Veilig en robuuste laadstations.
  10. Chargepoint: Slim systeem dat ook Backwards compatible is.
  11. Myenergi / Zappi: Ingebouwde aardlekschakelaar voor wisselstroom tot 30mA.
  12. Tesla Wall Connector: Speciaal voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Slimme laadpaal die je kunt meenemen, tot 22kW.
  14. Alternatieve leveranciers: ABB, Etrel, Delta, Enovates, Etrel, Keba, Flexicharge, Hypercharger of Tritium, Efacec, Zaptec, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatieprijzen 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Bantega lopen uiteen tussen de €450 en +/- €1925. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe groter het perceel, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.

Abonnementskosten laadpas
Soms wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van een laadpaal abonnement zijn circa €5,00 p/maand.

  • Online inzicht in laadsessies.
  • Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
  • Gastgebruik toestaan.
  • Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.

Laadpaal thuis laten plaatsen?

Vind goede specialisten uit jouw streek.

Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden

Elektrisch rijden is financieel erg interessant. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt zelf hebben een korte terugverdientijd. Bijgaand kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1098 kilometer per maand. Met dit gemiddelde als uitgangspunt becijferen we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. In ons geval kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Bantega):

  • Benzine rijden 2024: €0,150/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,050/km
TypePrijzen p/kmPer maandPer jaar
Benzine€0,150€164,70€1976,40
Elektrisch€0,050€54,90€658,80
Besparing€0,100€109,80€1317,60
Dit kun je besparen met elektrisch rijden in mei 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente De Fryske Marren

Rijd je een elektrische auto, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Bantega aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:

  • Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
  • Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een noemenswaardige actieradius.

Zodra je voldoet aan deze criteria neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente neemt een besluit over of en waar de laadzuil komt te staan. Ze analyseren hiervoor invalshoeken zoals bereikbaarheid en drukte. Iedereen mag het gebruiken. Meer details kan je lezen op www.defryskemarren.nl. Daar kom je er ook achter welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Flink wat gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Voordelige laadpas.

Openbare laadpunten bekijken (mei 2024)

Laadstations in Bantega zijn dagelijks beschikbaar. Iedere EV-bezitter heeft de mogelijkheid daar te laden. Het is relatief wel duur. De prijzen variëren tussen de €0,250 – €0,575 per kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In de onderstaande kaart doorzoek je de openbare laadstations in Bantega. Bekijk ook laadmogelijkheden en installatiebedrijven in Echten, Oosterzee, Follega, Eesterga en Lemmer.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden bantega-8538

Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)

Een laadpaal bij het bedrijfspand kan worden gebruikt door je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Bezit je een bedrijfspand met tenminste 10 parkeerplaatsen? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. een aantal subsidieregelingen. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
  • Daarnaast verdient een zakelijke laadpaal zich terug door derden te laten betalen voor het gebruik van de palen.


Veelgestelde vragen (FAQ) over thuis elektrisch laden

Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Een individueel laadpaal voor huis inclusief installatie zit zo tussen de €800 – €2550. De prijsindicatie hangt af van het type laadstation (met of juist zonder slimme functies), het minimale laadvermogen, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.

Wat betaal ik voor een volle accu?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je rekent de kilowattuurprijs af bij je stroomleverancier voor je woning zoals NLE, Eneco, Engie, Essent, Budget energie en PowerPeers, Vattenfall, Pure energie, Vandebron. Dat is doorgaans zo’n €0,220 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €4,00 per 100 kilometer. Even om te vergelijken: een doorsnee benzinewagen kost ongeveer €9,80 p/100 km. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. De gemiddelde EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Friesland.

Hoe werkt de installatie?
De specialist legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in de stroomvoorziening van je woning. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Van de meterkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. In samenspraak met de vakman bepaal je waar de laadpaal wordt geplaatst om de werkzaamheden binnen de perken te houden. Jouw laadpaal installateur in Bantega monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een bevestigingspaal.

Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Al met al is elke meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Hierbij is van belang of de woning is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De vroegere modellen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De actuele elektrische wagens vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit kennen we ook als krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Bantega kan dit allemaal regelen. De onkosten van deze installatieservice bedragen ongeveer €1075. Goed om te weten: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.

Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabel stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door de Europese merken. Veel van de beschikbare elektrische auto’s in Bantega dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een eigen thuislaadpunt. Elke provincie is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente De Fryske Marren verschaft momenteel geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt wel een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt hierbij verzoeken of de paal nabij jouw huis kan komen. Voor meer info en aanvragen zie www.defryskemarren.nl.

Plaats een reactie