Elektrisch rijden zien we steeds meer. Door deze trend zien we ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een privé laadpaal in Hollandsche Rading aan huis. Middels jouw eigen laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Skoda Enyaq iV 80 of jouw Tesla Model Y Long Range Performance. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is veel voordeliger. Hier check je waardevolle informatie over meerdere laadpalen, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kom je in contact met leveranciers en installateurs die werken in jouw gemeente.
- Met een eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Autorijden voor gunstige tarieven wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Een slimme laadpaal aan huis is al te koop vanaf €930.
- Jouw eigen laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Index
- Tips bij het kiezen van een laadpaal voor thuis
- Beste laadpaal bedrijven Hollandsche Rading vergelijken oktober 2024
- Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
- Een openbaar laadstation aanvragen bij de gemeente De Bilt
- Openbare oplaadpunten zoeken
- Laadpalen voor ondernemers
- Veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen Hollandsche Rading
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het laden van een elektrisch voertuig zoals een Tesla Model 3 Standard Range Plus kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een eigen goedkope laadpaal Hollandsche Rading kopen is steeds meer in trek. Het is ontzettend handig in gebruik en je bent altijd verzekerd van een goede actieradius. Verder is het veel betaalbaarder dan een laadstation in de omgeving. De kosten worden gevormd door de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de stroom / verbruikskosten (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Het enige wat je nodig hebt is een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn auto en mijn situatie? Hieronder kan je aan de slag met aantal belangrijke aandachtspunten met betrekking tot laadpaal laten installeren in Hollandsche Rading. Zie ook aanvullende informatie over Smart Charging.
Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Hollandsche Rading installeren kan op 2 manieren. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Denk vooraf na over de afstand tot de parkeerplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase of 3-fasen apparaat
De 1 fase installatie maakt gebruik van de normale 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. In principe heeft elke woning minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. Een 3-fase laadzuil kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt hierin investeren en de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Hollandsche Rading. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
De voordeligste manier van opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation
Vaste of losse kabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een afneembare kabel. Het grote voordeel van de vastzittende kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Een bijkomend voordeel is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, tot wel 10 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat deze sneller nat wordt (of je moet de auto binnen opladen). Wat we ook vaak horen is dat het een rommelig geheel wordt. Daarbij is het goed om je te bedenken dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het gemak van een losse kabel (als mede een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Je pakt namelijk de reguliere meegeleverde kabel. Ook ziet het er wat netter uit en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Een punt van kritiek is dat er een extra stap is als je de accu gaat opladen. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een losse kabel is doorgaans toch praktischer. Koop je een nieuwe elektrische auto? Dan hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Hollandsche Rading.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
We onderscheiden 2 soorten: een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 stekker aansluiting is geschikt om 1 voertuig op te laden, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Heel erg praktisch als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Slimme toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door meer en meer slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf check je meer info over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
- Peak shaving: voorkomt overbelasting van het elektriciteitsnet tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
- Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
- Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.
Laadpaal installateur Hollandsche Rading vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €925 tot en met €3050. De prijs wordt bepaald door de laadcapaciteit van het station. Hoe krachtiger je systeem, hoe optimaler het laadproces van de batterij. In aanvulling hierop onderscheiden we slimme systemen met leuke opties als Hub/Satellite die duurder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Hollandsche Rading. Type laadstation Laadvermogen Tijd volle batterij Prijs 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €515- €610 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €550- €650 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €655- €765 3-fase laadpaal 22 kW 1,6 uur €880- €1015
Betrouwbare producten
- EVBox:Verbonden met Wi-Fi, 3G en Bluetooth.
- Wallbox (wandlader): Programmeer het opladen in de daluren.
- NewMotion: gecertificeerde boxen die weerbestendig zijn.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van stroom.
- Mennekes: Sterk, duurzaam en efficiënt.
- EVhub: De beste prijs/kwaliteit verhouding in de markt.
- Webasto: Een aantrekkelijk instapmodel vanaf €595,00.
- Ecotap: Optioneel leverbaar met vaste kabel.
- Blue Current: Simpel en gemakkelijk bedienen.
- Chargepoint: Koppeling aan eigen duurzame energieopwekking mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Houdt al jouw laadsessies bij.
- Tesla Wall Connector: Supersnel laden van de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: De perfecte oplossing om te laden op de camping.
- Alternatieve marken: ABB, Enovates, Delta, Eaton, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Keba & Tritium, Zaptec, Efacec, Circontrol.
Installatieprijzen 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Hollandsche Rading lopen uiteen tussen de €450 en plus minus €2050. Deze prijs komt tot stand door of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Laadpas
Hedendaags wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Men hoeft dat niet af te nemen, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen zo’n €7,50 op maandbasis.
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
- Eventueel kun je andere EV-bezitter bij jou laten laden.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Laadpaal voor thuis kopen?
Achterhaal populaire adviseurs uit jouw regio.
Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. De elektrische auto en het thuislaadpunt zelf hebben een korte terugverdientijd. Bijgaand hebben wij een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1106 kilometer per 4 weken. Op basis van dit gemiddelde checken we met welke kosten je rekening moet houden. In onze begroting gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Hollandsche Rading):
- Benzine rijden 2024: €0,145/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
Soort | Kosten p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,145 | €160,37 | €1924,44 |
Elektrisch | €0,049 | €54,19 | €650,33 |
Besparing | €0,096 | €106,18 | €1274,11 |
Laadpaal aanvragen gemeente De Bilt
Rijd je een elektrische auto, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Hollandsche Rading aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente zal concluderen of en op welke locatie de laadzuil neergezet wordt. Ze overwegen daarbij zaken als bereikbaarheid en drukte. Elk huishouden mag hier parkeren en laden. Alle details is beschikbaar gesteld op www.debilt.nl. Hier lees je bovendien welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Meer en meer gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Daar kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Actieradius.
Openbare oplaadpunten in de regio (oktober 2024)
Laadstations in Hollandsche Rading zien we steeds meer. Iedereen met een EV heeft de mogelijkheid daar te laden. De onkosten liggen daar wel hoger. De kosten liggen tussen de €0,240 en €0,590 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In het Google Maps overzicht vind je de openbare laadstations in Hollandsche Rading. Vind ook oplaadpunten en installateurs in Maartensdijk, Groenekan, Bosch en Duin, Den Dolder en Bilthoven.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is een extra stukje service richting je personeel en relaties. Bekijk je de mogelijkheden voor een pand met tenminste 10 parkeerplaatsen? Naar de nieuwste wetgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. een aantal subsidiemogelijkheden. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Daarnaast kan je het laadpunt versneld terugverdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het gebruik.
Informatie over thuis elektrisch laden
Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Een laadpaal voor thuis incl. de benodigde installatie zit zo tussen de €1075 – €2550. De totale investering wordt gecalculeerd a.d.h.v. het soort systeem (wel/geen slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. Je rekent de kilowattuurprijs af bij je eigen energieleverancier zoals Budget energie, NLE, Energiedirect, Engie, Eneco en Vattenfall, PowerPeers, Pure energie, Oxxio. Gemiddeld is dat +/- €0,220 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,80 per 100 kilometer. Goed om te weten: een benzine aangedreven auto kost al gauw €9,90 p/100 km. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. De standaard EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Utrecht.
Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De vakman treft de nodige voorbereidingen in je stroomkast. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Van dit stroompunt wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. Samen met de monteur bespreek je wat de beste manier is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De laadpaal installateur in Hollandsche Rading monteert het als wallbox of op een losse paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is ieder huis geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Let er wel op dat je groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste EV’s werden geladen op 220V (1-fase). Innovatieve elektrische voertuigen vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Hollandsche Rading zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De kosten daarvoor zijn zo’n €800. Goed om te weten: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 zien we met name terug bij de Europese merken. De bekende elektrische auto’s in Hollandsche Rading beschikken over een type 2 aansluiting. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere gemeente heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente De Bilt verstrekt momenteel geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt specifiek verzoeken of deze laadpaal dichtbij jouw huis geïnstalleerd kan worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.debilt.nl.