Laadpaal Baarland

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Een gevolg is dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Het is dan mogelijk om te gaan voor een eigen laadpaal in Baarland aan huis. Door gebruik te maken van een zelfvoorzienend laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Skoda Enyaq iV 80 of Fiat 500e Berlina 42 kWh. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en het is erg goedkoop. Op deze website ontdek je praktische informatie over diverse type laadstations, bieden we een aantal handige kooptips en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs uit jouw gemeente.

  • Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
  • Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
  • In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, altijd 100% actieradius.
  • Goedkoper autorijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis koop je al vanaf €900.
  • Een thuis-laadstation heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Baarland

De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het opladen van de accu van een EV als onder andere de Audi e-tron GT kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een eigen goedkope laadpaal Baarland kopen is een goede investering. Je kunt eenvoudig laden en je hebt dan de zekerheid van een optimale actieradius. Tevens is het vele malen goedkoper dan een publiek toegankelijk laadstation. De kosten worden gevormd door de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de stroomprijzen (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is nu handig voor mij EV en woning? Hieronder kan je aan de slag met een aantal kooptips rondom laadpaal laten installeren in Baarland. Zie ook aanvullende informatie over Voordeligste laadpaal.

Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Baarland kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of hij komt op een aparte paal. De werking is verder helemaal identiek. Denk vooraf na over de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.

1-fase of 3-fasen installatie
Een 1-fase laadpaal maakt gebruik van de normale 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elk woonadres in ons land heeft minstens (1x30a of 1x40a). Het 3-fase systeem onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. De 3-fase variant kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Voor een paar honderd euro kun jij de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Baarland. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.

Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen

Spotgoedkoop opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation

Laadkabel: los of vast
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse kabel. Het pluspunt van een vaste kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Ook is het goed om te weten dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, tot wel 10 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Wat we ook vaak horen is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Ook kan het zijn dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.

Het gemak van een losse kabel (ofwel een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Het laadproces doe je met de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Eveneens oogt het een stuk georganiseerder en gaat jouw kabel langer mee. Het grote nadeel is dat er een extra stap is als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om alles vervolgens aan te sluiten. Een laadpaal zonder vaste kabel is vaak de beste keuze. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In zo’n geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Baarland.

Enkele of dubbele laadpaal
Er zijn twee keuzes: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een enkelvoudige paal kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Erg handig voor huishoudens met 2 EV’s maar ook voor bedrijven en kantoren.

Smart toepassingen
De huidige oplossingen hebben vaak ingebouwde slimme laadfuncties. Hierbij lees je meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.

  • Dynamic Load Balancing: controleert het stroomgebruik van de woning.
  • Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
  • Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
  • Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
  • AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
  • Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.

Laadpaal installateur Baarland vergelijken

De aanschafprijzen van laadpalen laten een grote variatie zien. De investering van een laadstation voor thuis ligt tussen de €900 t/m €3025. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Verder kan je kiezen voor slimme stations met toffe mogelijkheden als gezichts- en gebarenherkenning die een stukje prijziger zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Baarland.

Type laadpaalVermogenOplaadtijdPrijs
1-fase laadpaal3,7 kW10,5 uur€545- €610
1-fase laadpaal7,4 kW5,4 uur€510- €645
3-fase laadpaal11 kW3,5 uur€650- €780
3-fase laadpaal22 kW1,6 uur€875- €985
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis exclusief installatiekosten.

Betrouwbare leveranciers

  1. EVBox:Altijd automatische software-updates.
  2. Wallbox (wandlader): Beheer meerdere gebruikers en laders met MyWallbox.
  3. NewMotion: altijd met zorgvuldige en deskundige installatie.
  4. Alfen: SIM-lock vrij: vrije keuze voor de aanbieder van laaddiensten.
  5. Mennekes: Comfortabel, slim en groen.
  6. EVhub: Stevige en krachtige laadpalen voor een scherpe prijs.
  7. Webasto: Een aantrekkelijk instapmodel vanaf €595,00.
  8. Ecotap: Voor elke Plugin Hybride en/of volledige elektrische auto.
  9. Blue Current: Geschikt voor 3,7 – 22 kW laden.
  10. Chargepoint: Laden en afrekenen via een persoonlijke laadpas.
  11. Myenergi / Zappi: Middels de HUB constant up-to-date.
  12. Tesla Wall Connector: Speciaal voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Compact systeem dat je overal naartoe kunt meenemen.
  14. Andere mogelijkheden: ABB, Etrel, Eaton, Enovates, Etrel, Keba, Hypercharger, Schneider Electric & Tritium, Zaptec, Circontrol, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Kosten voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Baarland liggen tussen de €330 – €2025. De prijs wordt bepaald door de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe groter het terrein, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.

Heb ik een laadpas nodig?
Soms wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen circa €6,75 per maand.

  • Altijd inzicht in je laadgebruik.
  • Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
  • Tarief instellen voor externe gebruikers.
  • Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.

Laadpaal voor thuis kopen?

Achterhaal goede vakmannen die werken in je omgeving.

Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?

Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. Op deze pagina bieden wij een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1124 km (maandelijks). Op basis daarvan berekenen we met welke kosten je rekening moet houden. In onze begroting hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Baarland):

  • Benzine rijden 2024: €0,110/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
SoortTarieven p/kmPer maandPer jaar
Benzine€0,110€123,64€1483,68
Elektrisch rijden€0,042€47,21€566,50
Besparing€0,068€76,43€917,18
Gemiddelde besparing van elektrisch rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Borsele

Een elektrische auto gekocht, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Baarland aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:

  • Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
  • Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
  • Je bezit een elektrische of hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.

Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente geeft aan of en in welke omgeving de laadzuil geplaatst wordt. Ze analyseren hiervoor factoren als toegankelijkheid en geschatte drukte. Iedereen mag hier parkeren en laden. Meer informatie kan je lezen op www.borsele.nl. Daar lees je ook of je in aanmerking komt voor een subsidie. Steeds meer gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Op die site kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Overzicht elektrische auto’s.

Openbare laadpunten bekijken (april 2024)

Laadstations in Baarland zijn er voldoende. Iedereen heeft de mogelijkheid daar te laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De prijzen bedragen tussen de €0,235 tot wel €0,610 per kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In het volgende schema doorzoek je de openbare laadstations in Baarland. Vergelijk ook laadplekken en leveranciers in Kwadendamme, Hoedekenskerke, s-Gravenpolder, Wemeldinge en Schore.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden baarland-4435

Laadpunten voor bedrijven en kantoren

Een laadpaal bij je bedrijf is een prettige service voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Gaat het om een bedrijfspand met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, vooral toegepast voor startende bedrijven.
  • Ook verdient een zakelijke laadpaal zich terug door andere gebruikers te laten betalen voor het opladen.


De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden

Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een privé laadpaal aan huis inclusief de installatieservice kost tussen de €925 en €2200. De totale investering hangt vooral af van het type en model (additionele slimme functies), het minimale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.

Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van jouw leveranciers van energie zoals Energiedirect, Budget energie, Essent, Engie, NLE en Oxxio, PowerPeers, Pure energie, Vandebron. Gemiddeld is dat +/- €0,210 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,40 p/100 km. Ter illustratie: een auto met benzinemotor kost om en nabij de €9,55 p/100 km. In combinatie met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. De huidige EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Zeeland.

Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De installateur kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in de stroomkast in de woning. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Vanaf dit stroompunt wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In overleg met de expert wordt besloten wat de meest efficiënte route is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. Jouw laadpaal installateur in Baarland zet het laadstation vast tegen de muur of op een montagepaal.

Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Al met al is elke meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Achterhaal of de groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De vroegere modellen kon men nog opladen op 220V (1-fase). Innovatieve modellen worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Dit komt neer op krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Baarland kan dit uit handen nemen. De onkosten van deze installatieservice liggen rond de €1075. Let op: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.

Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers van laadkabels heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 wordt met name toegepast bij verschillende merken binnen de EU. Veruit de meest beschikbare elektrische auto’s in Baarland dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.

Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke provincie kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Borsele heeft op dit moment geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt aanvragen of de laadzuil nabij jouw huis geplaatst mag worden. Voor meer informatie zie www.borsele.nl.

Plaats een reactie