Laadpaal Hertme

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Hierdoor zien we ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Overweeg dan zeker eens een handige laadpaal in Hertme aan huis. Via jouw eigen laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw MG ZS EV + Renault Twingo Electric. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Op dit portaal check je bruikbare informatie over meerdere type laadpalen, bieden we een aantal handige kooptips en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk die werken in jouw gemeente.

  • Dankzij een elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
  • Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
  • Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, altijd 100% actieradius.
  • Goedkoop rijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
  • Een slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €905.
  • Een thuis-laadstation heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Hertme

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het opladen van jouw EV als onder andere de Volkswagen ID.3 Pro S kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een eigen goedkope laadpaal Hertme kopen biedt veel voordelen. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je hebt dan de zekerheid van een volgeladen accu. Evenzeer is het vele malen goedkoper dan een openbaar laadpunt. De kosten bestaan uit: de laadpaal zelf, de installatiekosten en de kWh prijs voor de stroom (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn voertuig en mijn woning? In onze keuzehulp delen we bruikbare informatie wat betreft laadpaal laten installeren in Hertme. Op EVplan.nl lees je ook meer over Smart Charging.

Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Hertme kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Bekijk altijd goed de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.

1-fase of 3-fasen apparaat
Het 1 fase systeem werkt met de standaardaansluiting van 230V. Daarmee behaal je standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elke meterkast beschikt over ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadpaal is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadstation kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Tegen een kleine meerprijs kan je de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Hertme. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.

Een eigen oplaadstation voor de deur?

Spotgoedkoop opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation

Losse of vaste kabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel of een afneembare/losse kabel. Het belangrijkste voordeel van de vastzittende kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Wat hierbij ook handig is is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, vaak wel 6 – 8 meter. Een negatief aspect is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er water in de kabel kan komen (tenzij je binnen laadt). Daarnaast kan het zijn dat het er wat rommelig bij hangt. Ook kan het zijn dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.

Het handige van een losse kabel (net als een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Opladen kan altijd en overal met de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Verder oogt het netter en gaat jouw kabel langer mee. Waar je op moet letten is dat het altijd even iets langer duurt als je gaat laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Het station met een losse kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In dit geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Hertme.

Enkel of dubbel laadstation
Er zijn twee opties: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het onderscheid zit ‘m in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 aansluiting biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Heel erg praktisch als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.

Innovatieve functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben meer en meer slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder lees je extra uitleg over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.

  • Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
  • Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
  • Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
  • Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
  • Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.

Laadpaal installateur Hertme vergelijken

Die consumentenprijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De prijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €500 t/m €3150. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door het totale laadvermogen van de installatie. Hoe krachtiger je systeem, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Tevens zijn er slimme wallboxen en palen met speciale opties als gezichts- en gebarenherkenning die kostbaarder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Hertme.

Soort laadpaalLaadcapaciteitLaadtijdPrijzen
1-fase laadpaal3,7 kW12 uur€525- €615
1-fase laadpaal7,4 kW5,6 uur€550- €630
3-fase laadpaal11 kW4 uur€675- €770
3-fase laadpaal22 kW1,8 uur€865- €925
Kosten van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Populaire leveranciers

  1. EVBox:Compact en minimalistisch ontwerp.
  2. Wallbox (wandlader): Met handige App met uitgebreide statistieken.
  3. NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
  4. Alfen: Plug & Charge met optioneel slimme functies.
  5. Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
  6. EVhub: Een van de voordeligste aanbieders in de markt.
  7. Webasto: Plug & Charge-functie en slimme functies.
  8. Ecotap: Slimme oplaadsystemen met Dynamic Load Balancing.
  9. Blue Current: Veelzijdig laadpunt met minimale afmetingen.
  10. Chargepoint: Zeer eenvoudig te bedienen laadstation.
  11. Myenergi / Zappi: Middels de HUB constant up-to-date.
  12. Tesla Wall Connector: De beste oplossing voor jouw Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Slimme mobiele lader die je op afstand kunt bedienen.
  14. Andere merken: ABB, Delta, Eaton, Etrel, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Keba & Tritium, Xcharge, Zaptec, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Tarieven voor installatie 2022
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Hertme wisselen tussen de €430 en €1850. Dit hangt vooral af van een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe groter het terrein, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.

Abonnementstarieven laadpassen
Soms wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Dit is geen vereiste, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen zijn circa €7,25 p/maand.

  • Inzicht in je laadsessies.
  • Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
  • Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
  • Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.

Laadpaal bij je thuis installeren?

Check erkende verkooppunten in de regio.

Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?

Elektrisch rijden kan veel geld besparen. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie heb je snel terugverdiend. Bijgaand tonen we een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1058 kilometer op maandbasis. Op basis daarvan calculeren we wat jouw potentiële besparing is. Hierbij gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Hertme):

  • Benzine rijden 2022: €0,145/km
  • Elektrisch rijden 2022: €0,049/km
TypePrijzen p/kmPer maandPer jaar
Benzine rijden€0,145€153,41€1840,92
Elektrisch€0,049€51,84€622,10
Besparing€0,096€101,57€1218,82
Vergelijking elektrisch rijden en en benzine in augustus 2022.

Laadpaal aanvragen gemeente Borne

Een elektrische auto gekocht, echter beschikt je niet over een eigen oprit? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? Je kunt dan zo’n openbaar oplaadpunt in Hertme aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:

  • Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
  • De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale elektrische actieradius.

Mits je voldoet aan de eisen wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente beslist uiteindelijk of en waar precies de laadzuil komt te staan. Ze analyseren hiervoor relevante zaken als vindbaarheid en doorstroming. Elke EV-eigenaar kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Extra achtergrondinfo is beschikbaar op www.borne.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Veel gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Accu.

Openbare oplaadpunten in de omgeving (augustus 2022)

Laadstations in Hertme zijn aanwezig. Iedere EV-bezitter kan terecht bij deze punten. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De prijzen wisselen tussen de €0,270 – €0,565 per kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In de onderstaande kaart vind jij de openbare laadstations in Hertme. Doorzoek daarnaast laadzuilen en aanbieders in Zenderen, Harbrinkhoek, Mariaparochie, Aadorp en Saasveld.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden hertme-7626

Laadpunten bij het bedrijf plaatsen

Een laadpaal bij je werk is een extra stukje service richting klanten, bezoekers en personeel. Bekijk je de mogelijkheden voor een gebouw met minimaal 10 parkeerplaatsen? Tegenwoordig moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder een aantal subsidiemogelijkheden. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
  • Verder kunnen bedrijven verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het opladen.


FAQ – Veelgestelde vragen m.b.t. thuis elektrisch laden

Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een individueel laadpaal voor huis met daarbij de installatie varieert kostentechnisch tussen de €775 – €2375. De totaalprijs wordt bepaald door het type laadstation (additionele slimme functies), het minimale laadvermogen, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.

Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw vaste energieleverancier zoals Essent, NLE, Budget energie, Engie, Eneco en Vattenfall, Oxxio, Pure energie, Vandebron. Dat is om en nabij de €0,250 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,35 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een benzine aangedreven auto kost al gauw €9,85 p/100 km. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. Een normale EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Overijssel.

Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De specialist treft de nodige voorbereidingen in jouw meterkast. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Vanuit de meterkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. In overleg met de expert wordt besloten wat de beste manier is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De laadpaal installateur in Hertme plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een losse paal.

Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Meestal is elke meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Soms moet er wel wat aangepast worden. Hierbij is van belang of de woning met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste EV’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). Moderne EV’s kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Hertme kan dit uit handen nemen. De prijzen van deze service liggen rond de €1000. Belangrijk: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.

Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabels / stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door de merken die binnen de EU worden gemaakt. Veel van de populaire elektrische auto’s in Hertme hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).

Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke regio heeft een eigen beleid. De gemeente Borne verschaft op dit moment geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt specifiek verzoeken of de laadzuil niet al te ver van jouw huis geplaatst mag worden. Een verzoek indienen kan op www.borne.nl.

Plaats een reactie