Laadpaal Ees

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de toekomst. Dit resulteert in het feit dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. De oplossing is een eigen laadpaal in Ees aan huis. Door middel van een privé laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Dacia Spring Electric of bijvoorbeeld de Tesla Model Y Long Range Performance. Niet meer wachten op een vrije plek en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Op deze pagina ontdek je handige informatie over populaire laadstations, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk die werken in jouw gemeente.

  • Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
  • Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
  • Altijd een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
  • Voordelige autorijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis is er al vanaf €920.
  • Een eigen laadstation aan huis heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Ees

Elektrisch rijden is de toekomst. Jouw elektrische auto opladen zoals de Dacia Spring Electric kan op steeds meer plekken. Een extra goedkope laadpaal Ees kopen is iets wat we steeds meer zien. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je rijdt elke ochtend weg met een goed geladen accu. Eveneens is het een stuk voordeliger dan bij een laadpunt in de wijk. Je hebt te maken met de volgende kosten: de aanschaf en installatie van de paal en de tarieven voor de elektriciteit (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Het enige wat je verder moet hebben is een garage of eigen oprit. Welke laadpaal is geschikt voor mijn EV en mijn woning/meterkast? Hieronder bieden wij inhoudelijke informatie en tips voor laadpaal laten installeren in Ees. Op EVplan.nl lees je ook meer over Zero Emission.

Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Ees kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Achterhaal de afstand tot de parkeerplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.

1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
De 1 fase aansluiting kan laden met de standaardaansluiting van 230V. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Iedere woning heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. Een 3-fase laadpaal kan dus veel sneller een auto opladen. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt hierin investeren en jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Ees. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.

Een oplaadpaal aan huis?

Goedkoop laden en niet meer zoeken naar een vrij laadstation

Losse of vaste laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een kabel die afneembaar is. Het grote voordeel van de vaste variant is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Een ander voordeel is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, vaak wel 6 – 8 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat deze sneller nat wordt (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er niet zo netjes uit ziet. Als laatste moet ook opgemerkt worden dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.

Het gemak van een losse kabel (dus met alleen een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Daarvoor neem je de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Tevens ligt de kabel niet zo in het zicht en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Een punt van kritiek is dat je een stap extra moet uitvoeren als je de accu gaat opladen. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om daarna het geheel te connecten. De oplossing met een losse kabel werkt in de praktijk vaak het best. Koop je een nieuwe elektrische auto? In zo’n scenario hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Ees.

Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Je hebt de keuze uit 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil heeft te maken met het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 stekkeringang kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Dit biedt uitkomst wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of juist voor bedrijven.

Smart functies
De nieuwste laadsystemen herbergen doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder check jij extra uitleg over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.

  • Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
  • Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
  • Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
  • Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
  • Abonnementen & Laadpas: eenvoudig jouw laadpaal openstellen voor derden.

Laadpaal installateur Ees vergelijken

De prijzen van laadpalen zijn nogal verschillend. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €675 en €3100. Het prijskaartje hangt met name af van het laadvermogen van het systeem. Hoe meer vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Ook zijn er slimme laadpunten met speciale mogelijkheden als gezichts- en gebarenherkenning die duurder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Ees.

Soort laadpaalVermogenLaadtijdPrijs
1-fase laadpaal3,7 kW10,6 uur€515- €605
1-fase laadpaal7,4 kW5 uur€525- €635
3-fase laadpaal11 kW4- 5 uur€700- €780
3-fase laadpaal22 kW1,7 uur€840- €955
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis excl. installatie.

Populaire producten

  1. EVBox:Energieverbruik veilig verdeeld.
  2. Wallbox (wandlader): Compatibel met alle elektrische auto’s.
  3. NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
  4. Alfen: Compatibel met alle elektrische auto’s.
  5. Mennekes: Altijd optimaal op de hoogte met de Charge App.
  6. EVhub: No-nonsense laadoplossingen voor een scherpe prijs.
  7. Webasto: Slimme technologie in een slank design laadstation.
  8. Ecotap: Eenvoudige bediening met start/stop knop.
  9. Blue Current: Compacte, betrouwbare en gemakkelijke laadstations.
  10. Chargepoint: Verkrijgbaar met verschillende laadsnelheden, max 2x22kWh.
  11. Myenergi / Zappi: Altijd en overal inzicht via de mobiele App.
  12. Tesla Wall Connector: Snelste oplaadsnelheid voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Slimme laadpaal die je kunt meenemen, tot 22kW.
  14. Alternatieve leveranciers: ABB, Delta, Enovates, Etrel, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Keba of Tritium, Zaptec, Xcharge, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Prijzen voor installatie 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Ees wisselen tussen de €360 en ongeveer €2200. De prijs wordt bepaald door een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe groter het perceel, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.

Abonnementstarieven laadpassen
Optioneel wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Je hoeft dit niet te nemen, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal bedragen zo’n €7,50 p/maand.

  • Altijd inzicht in je laadgebruik.
  • Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
  • Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
  • Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.

Laadpaal bij je thuis installeren?

Check de beste installatiebedrijven uit jouw streek.

Gemiddelde besparing elektrisch rijden

Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. In het onderstaande gedeelte bieden wij een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1058 kilometer (maandelijks). Met dit gemiddelde als uitgangspunt ramen we welke besparing er mogelijk is. Hierbij gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Ees):

  • Benzine rijden 2024: €0,125/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,045/km
SoortTarieven p/kmPer maandPer jaar
Benzine€0,125€132,25€1587,00
Elektrisch rijden€0,045€47,61€571,32
Besparing€0,080€84,64€1015,68
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Borger-Odoorn

Heb jij de beschikking over een EV, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Ees aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:

  • Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
  • In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
  • Je bezit een elektrische of hybride auto met een minimale elektrische actieradius.

Mits je voldoet aan de eisen neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente bepaalt of en in welke omgeving de laadzuil komt te staan. Ze overwegen daarbij factoren als toegankelijkheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elk huishouden mag het gebruiken. Updates en informatie is ook te lezen op www.borger-odoorn.nl. Daar lees je ook of je in aanmerking komt voor een subsidie. Het merendeel van de gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Daar kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Elektriciteitsnet.

Openbare oplaadpunten bekijken (april 2024)

Laadstations in Ees zien we steeds meer. Elke weggebruiker kan hier laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De prijzen bedragen tussen de €0,275 en €0,565 per kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In de onderstaande kaart vind je de openbare laadstations in Ees. Vind ook laadmogelijkheden en verkopers in Ellertshaar, Westdorp, Drouwen, Borger en Buinen.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden ees-9536

Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten

Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is een extra stukje service richting werknemers en klanten. Bezit je een locatie met 10 parkeervakken of meer? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij meerdere subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
  • Bovendien kan je extra geld verdienen door derden te laten betalen voor het laden.


Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden

Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een particulier laadpaal voor huis inclusief de installatieservice zit zo tussen de €950 en €2575. Het hele prijskaartje wordt grotendeels bepaalt door af welk merk je kiest (eventuele slimme functies), de laadcapaciteit, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep aanleggen.

Wat kost een auto thuis opladen?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij jouw leveranciers van energie zoals Eneco, Engie, Budget energie, Essent, Energiedirect en Pure energie, PowerPeers, Vandebron, Oxxio. Over het algemeen niet meer dan €0,225 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,35 per 100 kilometer. Ter illustratie: een gemiddelde benzineauto kost circa €10,10 p/100 km. Met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een EV anno 2024 heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Drenthe.

Hoe werkt de installatie?
De installateur treft de nodige voorbereidingen in de stroomkast in de woning. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Vanuit de meterkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In samenspraak met de vakman bepaal je waar het laadpunt het beste kan komen om het graafwerk te beperken. De ervaren laadpaal installateur in Ees plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een paal.

Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Over het algemeen is elke meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Soms moet er wel wat aangepast worden. Achterhaal of de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De vroegere modellen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De nieuwste EV’s worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Dit komt neer op krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Ees kan dit uit handen nemen. De onkosten van deze installatieservice bedragen circa €975. Goed om te weten: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.

Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabels / stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 wordt gebruikt door merken uit Europa. De meeste populaire elektrische auto’s in Ees kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).

Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Elke provincie kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Borger-Odoorn verschaft op dit ogenblik geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt verzoeken of de laadzuil in de buurt van jouw woning geplaatst mag worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.borger-odoorn.nl.

Plaats een reactie