Laadpaal 2e Exloërmond

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden zien we steeds meer. Daarbij komt ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. De oplossing is een slimme laadpaal in 2e Exloërmond aan huis. Middels jouw eigen laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Audi Q4 Sportback e-tron of jouw Audi e-tron S 55 quattro. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is ook financieel gezien een goede investering. Hier bekijk je bruikbare informatie over geschikte type laadpunten, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk werkzaam in jouw regio.

  • Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
  • Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
  • Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, altijd een optimale actieradius.
  • Spotgoedkoop rijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
  • Een slimme laadpaal aan huis is er al vanaf €940.
  • Jouw eigen laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen 2e Exloërmond

Elektrisch rijden is de toekomst. Het elektrisch laden van een EV zoals bijv. de MG ZS EV kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een slimme eigen goedkope laadpaal 2e Exloërmond kopen is iets wat we steeds meer zien. Het werkt snel en veilig en je rijdt elke ochtend weg met een perfect opgeladen accu. Ook is het vele malen goedkoper dan een openbaar laadpunt. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de kosten van jouw eigen stroom (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn woning en auto? Hierbij bieden wij aantal belangrijke aandachtspunten ten aanzien van laadpaal laten installeren in 2e Exloërmond. Bekijk ook meer info over Laadpalen vergelijken.

Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation 2e Exloërmond kan op 2 manieren worden geplaatst. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Achterhaal de afstand tussen de auto en de laadplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.

1-fase of 3-fasen systeem
De 1 fase installatie kan laden met de standaard 230 voltage. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Elke woning in Nederland heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. Een 3-fase laadpaal is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in 2e Exloërmond. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.

Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen

De goedkoopste oplossing en niet meer zoeken naar een vrij laadstation

Laadkabel: los of vast
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een losse stekker. Het gemak van een vastzittende kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Een ander pluspunt is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Het minpunt is dat de kabel wat sneller vies wordt door de (soms) slechte weersomstandigheden (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Een ander minpunt is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Tenslotte is het goed om je te bedenken dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.

Het handige van een losse kabel (alsook voor een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Hiervoor gebruik je de kabel die af-fabriek is geleverd. Overigens oogt het een stuk georganiseerder en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Belangrijk nadeel is dat het altijd even iets langer duurt als je de accu gaat opladen. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om daarna het geheel te connecten. Een losse kabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? Dan zijn er geen aanpassingen nodig. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in 2e Exloërmond.

Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er bestaan 2 types: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekkeringang heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Dit biedt uitkomst voor huishoudens met 2 EV’s maar ook voor bedrijven en kantoren.

Slimme functies
De huidige oplossingen hebben meer en meer slimme laadfuncties. Hieronder delen we een uiteenzetting over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.

  • Dynamic Load Balancing: genoeg stroom in huis en voor je auto zonder dat de meterkast overbelast raakt.
  • Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
  • Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
  • Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
  • AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
  • Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.

Laadpaal installateur 2e Exloërmond vergelijken

De aanschafprijzen van laadpalen variëren enorm. De prijs van een laadstation voor thuis varieert van €750 – €3025. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Daarnaast zijn er slimme systemen met speciale features als Dynamic Load Balancing die een stukje prijziger zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal 2e Exloërmond.

Type laadstationLaadvermogenOplaadtijdOnkosten
1-fase laadpaal3,7 kW11 – 12 uur€505- €620
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 6 uur€545- €635
3-fase laadpaal11 kW3,6 uur€680- €775
3-fase laadpaal22 kW1,8 uur€840- €975
Kosten van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Top leveranciers

  1. EVBox:Compact en minimalistisch ontwerp.
  2. Wallbox (wandlader): Geavanceerd design en maximale flexibiliteit.
  3. NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
  4. Alfen: SIM-lock vrij: vrije keuze voor de aanbieder van laaddiensten.
  5. Mennekes: Comfortabel, slim en groen.
  6. EVhub: Stevige en krachtige laadpalen voor een scherpe prijs.
  7. Webasto: Populaire Pure en Live modellen scherp geprijsd.
  8. Ecotap: Optioneel leverbaar met vaste kabel.
  9. Blue Current: Geschikt voor 3,7 – 22 kW laden.
  10. Chargepoint: Laden en afrekenen via een persoonlijke laadpas.
  11. Myenergi / Zappi: Laag tarief sensor om maximale besparingen te doen.
  12. Tesla Wall Connector: Dé laadpaal voor jouw Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: 10 keer sneller dan standaard stopcontactladers.
  14. Zie ook merken als: ABB, Eaton, Delta, Etrel, Etrel, Schneider Electric , Keba, Hypercharger & Tritium, Xcharge, Circontrol, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatiekosten 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in 2e Exloërmond schommelen tussen de € 350 en ongeveer €2000. Dit wordt grotendeels bepaalt door of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer kabels benodigd zijn.

Informatie over laadpassen
Hedendaags wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Je kunt natuurlijk zonder, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement bedragen zo’n €5,00 p/maand.

  • Inzicht in je dagelijks gebruik.
  • Automatische verrekening werkgever.
  • Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
  • Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.

Laadpaal voor thuis aanschaffen?

Bekijk ervaren adviseurs uit jouw regio.

Kostenoverzicht elektrisch rijden

Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. In de tabel hieronder bieden wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1067 km per 4 weken. Met dit getal begroten we welke besparing er mogelijk is. Hierbij hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in 2e Exloërmond):

  • Benzine rijden 2024: €0,115/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
AandrijvingKosten p/kmPer maandPer jaar
Benzine€0,115€122,71€1472,46
Elektrisch€0,043€45,88€550,57
Besparing€0,072€76,82€921,89
Gemiddelde besparing van elektrisch rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Borger-Odoorn

Lease of koop jij een elektrische auto, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in 2e Exloërmond aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:

  • Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
  • Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale actieradius.

Zodra je voldoet aan deze criteria neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente beslist uiteindelijk of en waar precies de laadzuil komt te staan. Ze checken daarvoor relevante zaken als bereikbaarheid en of het technisch kan. Elke inwoner kan terecht bij dit oplaadpunt. Uitgebreide informatie vind je op www.borger-odoorn.nl. Daar kom je er ook achter of er eventueel subsidie beschikbaar is. Het merendeel van de gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Via deze website kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Lease een elektrische auto.

Lijst met openbare oplaadpunten in de buurt (april 2024)

Laadstations in 2e Exloërmond zijn veel beschikbaar. Iedereen met een EV kan hier laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De onkosten liggen tussen de €0,240 tot €0,615 p/kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In de onderstaande kaart treft je de openbare laadstations in 2e Exloërmond. Bekijk ook laadmogelijkheden en verkooppunten in Veelerveen, Zandberg, Ter Apelkanaal, Ter Apel en Sellingen.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden 2e-exloermond-9571

Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten

Een laadpaal bij het bedrijfspand biedt veel uitkomst voor bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Beschik je over een pand met 10 parkeerplekken of meer? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder een aantal subsidieregelingen. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
  • Daarnaast kan je extra geld verdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het gebruik.


Veelgestelde vragen (FAQ) over thuis elektrisch laden

Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een laadpaal aan huis kopen inclusief installatie varieert kostentechnisch tussen de €975 – €2200. De totaalprijs is afhankelijk van welk merk je kiest (additionele slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en extra werkzaamheden in de meterkast zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.

Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw leveranciers van energie zoals Budget energie, Essent, Eneco, NLE, Energiedirect en Vandebron, Oxxio, Vattenfall, PowerPeers. Dat is om en nabij de €0,210 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €4,40 per 100 kilometer. Ter illustratie: een normale auto op benzine kost je al snel €9,60 p/100 km. In combinatie met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een EV anno 2024 vergt 10 – 16 zonnepanelen om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Drenthe.

Hoe wordt het geïnstalleerd?
De leverancier zal enkele aanpassingen moeten doen in de stroomkast in de woning. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Van de stroomkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In overleg met de expert wordt besloten wat de meest efficiënte route is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De laadpaal installateur in 2e Exloërmond monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of installeert het op een paal.

Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Over het algemeen is elke woning geschikt voor het laden van een elektrische auto. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Let er wel op dat je groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De oude modellen EV’s konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De hedendaagse elektrische auto’s vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in 2e Exloërmond kan het allemaal juist aansluiten. De onkosten van deze installatieservice liggen rond de €1100. Let op: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.

Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Laadkabels / stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 zien we met name terug bij merken uit Europa. Veel bekende elektrische auto’s in 2e Exloërmond zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).

Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Elke provincie is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Borger-Odoorn biedt op het ogenblik geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Het alternatief is om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt aanvragen of de paal in de buurt van jouw woning kan komen te staan. Zie ook de website van de gemeente www.borger-odoorn.nl.

Plaats een reactie