Laadpaal Buitenpost

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Daarbij komt ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Je kunt dan beter kiezen voor een eigen laadpaal in Buitenpost aan huis. Middels een laadstation van jezelf hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Volkswagen ID.3 Pure en/of Tesla Model Y Long Range Performance. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en de kWh prijs is voordeliger. Middels onze vergelijker bekijk je praktische informatie over diverse type laadpunten, bieden we een aantal handige kooptips en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs uit jouw gemeente.

  • Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
  • Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
  • Altijd een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
  • Goedkope kilometer-tarieven wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €895.
  • Een privaat laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Buitenpost

Elektrisch rijden is de toekomst. Het opladen van de accu van een EV zoals de MG ZS EV kan op steeds meer plekken. Een 100% eigen goedkope laadpaal Buitenpost kopen biedt veel voordelen. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je hoeft niet onzeker te zijn over een perfect opgeladen accu. Evenzeer is het veel betaalbaarder dan een publiek laadpunt. De kosten worden gevormd door de aanschaf en installatie van de paal en de stroomprijzen (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen oprit of garage. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn woning (meterkast) en auto? Hierbij delen we inhoudelijke informatie en tips m.b.t. laadpaal laten installeren in Buitenpost. Zie ook onze informatie over Beste laadpassen.

Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Buitenpost kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Denk vooraf na over de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation (zo kun je besparen op de kabellengte).

1-fase of 3-fasen systeem
Een 1-fase laadpaal is compatibel met de standaardaansluiting van 230V. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Elk woonadres in ons land heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen per uur. De 3-fase installatie is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Buitenpost. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.

Een privé oplaadpaal voor je huis?

Voordelig opladen en altijd verzekerd van een vrije plek

Vaste of losse kabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse kabel. Het grote voordeel van de vastzittende kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Een ander pluspunt is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, vaak wel 6 – 8 meter. Een negatief aspect is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat er door wind en regen water in kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het wat rommelig oogt. Ook moet ook opgemerkt worden dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.

Het gemak van een losse kabel (dus met alleen een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Hiervoor gebruik je de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Daarnaast oogt het minder rommelig en blijft de kabel langer goed. Het belangrijkste nadeel is dat je een stap extra moet uitvoeren als je even kort wilt opladen. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, daarna sluit je ‘m aan. Een laadpaal zonder vaste kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? Dan hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Buitenpost.

Enkel of dubbel laadstation
Er zijn 2 opties: een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil heeft te maken met hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 stekkeringang kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Nuttig wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of voor zakelijke doeleinden.

Slimme functies
De nieuwste laadsystemen herbergen doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. Hieronder vind je extra details over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.

  • Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
  • Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
  • Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
  • Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
  • AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
  • Abonnementen & Laadpas: jouw laadkosten automatisch verrekenen met je werkgever.

Laadpaal installateur Buitenpost vergelijken

De tarieven van laadpalen zijn heel divers. De investering van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €575 en €3075. De prijs hangt vooral af van de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Tevens zien we steeds meer slimme wallboxen en palen met speciale functies als Hub/Satellite die duurder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Buitenpost.

Soort laadstationVermogenOplaadtijdInvestering
1-fase laadpaal3,7 kW11 – 12 uur€525- €645
1-fase laadpaal7,4 kW5,4 uur€500- €650
3-fase laadpaal11 kW4- 5 uur€670- €795
3-fase laadpaal22 kW1,7 uur€860- €1035
Gemiddelde aanschafkosten laadpaal aan huis (excl. installatie).

Bekende leveranciers

  1. EVBox:Compact en minimalistisch ontwerp.
  2. Wallbox (wandlader): Realtime oplaadcontrole.
  3. NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
  4. Alfen: Montage aan wand of losstaand met optionele montagepaal.
  5. Mennekes: Comfortabel, slim en veilig je elektrische auto opladen.
  6. EVhub: Gemakkelijke installatie (ook voor doe-het-zelver).
  7. Webasto: Plug & Charge-functie en slimme functies.
  8. Ecotap: Slimme oplaadsystemen met Dynamic Load Balancing.
  9. Blue Current: Slim en flexibel laden voor thuis.
  10. Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
  11. Myenergi / Zappi: Altijd connected met de speciale HUB.
  12. Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Een mobiel laadstation om mee te nemen.
  14. Andere opties: ABB, Eaton, Delta, Etrel, Etrel, Keba, Schneider Electric , Flexicharge of Tritium, Xcharge, Efacec, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Tarieven voor installatie 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Buitenpost schommelen tussen de € 370 en ongeveer €2200. De totale kosten hangen af van of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer meters kabel er benodigd is.

Abonnementstarieven laadpassen
Tegenwoordig wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Je kunt natuurlijk zonder, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal liggen rond de €6,50 p/maand.

  • Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
  • Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
  • Gast Tarief instellen.
  • Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.

Laadpaal bij je thuis installeren?

Check goede installatiebedrijven in de regio.

Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?

Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. In de tabel hieronder maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1086 km per 4 weken. Op basis van dit gemiddelde ramen we wat je kunt besparen. In onze begroting gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Buitenpost):

  • Benzine rijden 2024: €0,115/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
TypeTarieven p/kmP/maandP/jaar
Benzine rijden€0,115€124,89€1498,68
Elektrisch rijden€0,043€46,70€560,38
Besparing€0,072€78,19€938,30
Mogelijke besparing dankzij elektrisch rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Achtkarspelen

Lease of koop jij een elektrische auto, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Buitenpost aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:

  • Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
  • Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een minimale elektrische actieradius.

Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente zal concluderen of en waar de laadzuil komt te staan. Daarbij bekijkt de gemeente relevante zaken als toegankelijkheid en doorstroming. Elke bewoner kan hier gebruik van maken. Alle info is terug te lezen op www.achtkarspelen.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of je in aanmerking komt voor een subsidie. Veel Nederlandse gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Goedkoopste laadpaal.

Openbare laadpunten bekijken (april 2024)

Laadstations in Buitenpost zijn aanwezig. Iedereen met een laadpas mag daar in principe gebruik van maken. Let op: het is wel vrij prijzig. De kosten lopen uiteen tussen de €0,260 en €0,555 per kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In het onderstaande kaartje onderzoek jij de openbare laadstations in Buitenpost. Check tevens laadzuilen en installatiebedrijven in Augustinusga, Surhuizum, Harkema, De Westereen en Feanwâlden.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden buitenpost-9285

Laadpunten bij het bedrijf plaatsen

Een laadpaal bij uw bedrijf is een extra stukje service richting je personeel en relaties. Heb je een kantoor of bedrijf met 10 parkeervakken of meer? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij verschillende subsidieregelingen. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
  • Daarnaast kunnen bedrijven verdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het opladen.


Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden

Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Een laadpaal aan huis kopen met daarbij de installatie kost +/- tussen de €850 & €2350. Het hele prijskaartje hangt af van het type laadpaal (additionele slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals een extra groep aanleggen.

Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan je stroomleverancier voor je woning zoals NLE, Energiedirect, Essent, Eneco, Budget energie en Pure energie, Oxxio, Vattenfall, Vandebron. Over het algemeen niet meer dan €0,250 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,05 p/100 km. Ter vergelijking: een benzineauto kost circa €9,55 per 100 kilometer. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. De huidige EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Friesland.

Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De leverancier plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in de meterkast. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Van de stroomkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In overleg met de expert wordt besloten wat de beste manier is om het graafwerk te beperken. De laadpaal installateur in Buitenpost monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een bevestigingspaal.

Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Meestal is ieder huis geschikt om elektrische voertuigen te laden. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Hierbij is van belang of de woning een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De eerste elektrische voertuigen kon men nog opladen op 220V (1-fase). Nieuwere types hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Buitenpost zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De tarieven hiervan liggen rond de €900. Let op: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.

Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabels / stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 wordt vooral gebruikt door merken uit de Europese Unie. Veel gangbare elektrische auto’s in Buitenpost zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.

Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Iedere gemeente kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Achtkarspelen verschaft op dit moment geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Je kunt wel een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt specifiek verzoeken of deze laadpaal in de buurt van jouw woning geplaatst mag worden. Zie ook www.achtkarspelen.nl.

Plaats een reactie