Laadpaal Saaksum

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Hierdoor zien we ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Overweeg dan zeker eens een handige laadpaal in Saaksum aan huis. Met behulp van een privé laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Citroën e-SpaceTourer XL 50 kWh & Porsche Taycan 4S Plus. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en het is ook financieel gezien een goede investering. Op dit portaal tref je waardevolle informatie over meerdere soorten laadpunten, vertellen we je waar je zoal op moet letten en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit de buurt.

  • Met een eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
  • Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
  • Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, geen zorgen meer over de actieradius.
  • Extra goedkoop rijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis is al te bestellen voor €965.
  • Een particulier laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Saaksum

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het elektrisch laden van een EV zoals bijv. een Volkswagen ID.4 1st kan op diverse manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal Saaksum kopen is steeds meer in trek. Het is ontzettend handig in gebruik en je rijdt elke ochtend weg met een perfect opgeladen accu. Ook is het vele malen goedkoper dan een openbaar laadpunt. Wel heb je te maken met de initiële aanschaf + installatie en de kosten van jouw eigen stroom (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Alles wat je nodig hebt is een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal is nu handig voor mijn situatie? Verderop bieden wij aantal belangrijke aandachtspunten omtrent laadpaal laten installeren in Saaksum. Bekijk ook meer info over Overzicht elektrische auto’s.

Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Saaksum kan op 2 manieren worden geplaatst. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een montagepaal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Houd rekening met de afstand tussen de auto en de laadplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.

1-fase of 3-fasen station
De 1-fase variant maakt gebruik van de normale 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Elke meterkast heeft de beschikking over sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. De 3-fase installatie kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt tegen geringe kosten je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Saaksum. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.

Een privé oplaadpaal voor je huis?

De goedkoopste oplossing en nooit meer in de rij bij een laadstation

Losse of vaste laadkabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een losse variant. Het grote voordeel van de vastzittende kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Een ander pluspunt is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er water in de kabel kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er wat rommelig bij hangt. Bovendien moet je opletten dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.

Het handige van een losse kabel (of socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Daarvoor neem je de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Daarnaast heb je geen rommelige hangende kabels en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Een negatief aspect is dat er een extra stap is als je de accu gaat opladen. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. De oplossing met een losse kabel wordt meestal aanbevolen. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In zo’n scenario hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Saaksum.

Enkele vs dubbele laadpaal
Er zijn twee mogelijkheden: een enkel of een dubbel laadstation. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 aansluiting is geschikt om 1 voertuig op te laden, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Dit is praktisch wanneer je 2 auto’s in bezit hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.

Smart toepassingen
De huidige oplossingen hebben milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk lees jij meer info over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.

  • Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
  • Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
  • Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
  • Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
  • AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
  • Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.

Laadpaal installateur Saaksum vergelijken

De aanschafprijzen van laadpalen variëren enorm. De investering van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €850 tot en met €3425. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan de laadcapaciteit van het station. Des te hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Bovendien zijn er slimme stations met innovatieve opties als voice of gezichtsherkenning die duurder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Saaksum.

Laadpaal typeCapaciteitOplaadtijdInvestering
1-fase laadpaal3,7 kW12 uur€520- €630
1-fase laadpaal7,4 kW5,6 uur€535- €625
3-fase laadpaal11 kW3 – 5 uur€670- €795
3-fase laadpaal22 kW2 uur€845- €1070
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis exclusief installatiekosten.

Top producten

  1. EVBox:Weer- en schokbestendig.
  2. Wallbox (wandlader): Altijd inzicht in je laadsessies.
  3. NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
  4. Alfen: Dynamisch loadbalancen mogelijk dankzij slimme meter.
  5. Mennekes: Slim kabelbeheer voor vaste kabels.
  6. EVhub: Laadstations van hoogwaardig slagvast polycarbonaat.
  7. Webasto: Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
  8. Ecotap: Thuisladers met Load Balancing.
  9. Blue Current: Geschikt voor alle elektrische voertuigen.
  10. Chargepoint: Compact en stijlvol ontwerp.
  11. Myenergi / Zappi: Variabel laden tussen 6A en 32A.
  12. Tesla Wall Connector: Model X, Model S en Model 3 laden met verschillende stroomsterkten.
  13. NRGkick: 10 keer sneller dan standaard stopcontactladers.
  14. Andere opties: ABB, Etrel, Eaton, Delta, Etrel, Schneider Electric , Keba, Flexicharge & Tritium, Efacec, Xcharge, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Kosten voor installatie 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Saaksum bedragen tussen de €440 tot €2175. Dit wordt grotendeels bepaalt door of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer kabels benodigd zijn.

Laadpas bij laadpaal aan huis
Optioneel wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen ongeveer €5,00 (maandelijks).

  • Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
  • Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
  • Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
  • Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.

Laadpaal voor thuis kopen?

Bekijk de beste adviseurs uit jouw regio.

Kostenoverzicht elektrisch rijden

Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. In de tabel hieronder illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1028 kilometer op maandbasis. Op basis daarvan berekenen we met welke kosten je rekening moet houden. In onze berekening gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Saaksum):

  • Benzine rijden 2024: €0,125/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,045/km
TypeTarieven p/kmP/maandPer jaar
Benzine rijden€0,125€128,50€1542,00
Elektrisch rijden€0,045€46,26€555,12
Besparing€0,080€82,24€986,88
Vergelijking elektrisch rijden en en benzine in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Westerkwartier

Heb je een EV, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in Saaksum aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:

  • Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
  • Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een minimale actieradius of accucapaciteit.

Zodra je voldoet aan deze criteria neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente bepaalt of en op welke locatie de laadzuil gemonteerd wordt. Ze checken daarvoor zaken als toegankelijkheid en parkeerdruk. Iedereen kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Extra achtergrondinfo is ook gepubliceerd op www.westerkwartier.nl. Daar lees je ook of er een subsidie mogelijk is. Veel Nederlandse gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op deze website kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Betrouwbare elektrische auto.

Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten (april 2024)

Laadstations in Saaksum zijn veel beschikbaar. Iedereen met een EV kan daar gebruik van maken. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De onkosten variëren tussen de €0,250 – €0,550 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In onze maps kaart bekijk je de openbare laadstations in Saaksum. Vergelijk ook oplaadpunten en installateurs in Lauwerzijl, Niehove, Oldehove, Den Ham en Kommerzijl.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden saaksum-9886

Laadpunten voor bedrijven

Een laadpaal bij je werk is heel praktisch voor bijv. bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Beschik je over een bedrijf met meer dan 10 parkeervakken? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij verschillende subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
  • Verder kan je extra geld verdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het gebruik van de palen.


Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden

Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal voor huis inclusief installatie kost tussen de €750 en €2025. De totale investering wordt bepaald door welk merk je kiest (additionele slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep aanleggen.

Wat betaal ik voor een volle accu?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan de stroomaanbieder van je huis zoals Budget energie, Essent, Energiedirect, Engie, NLE en Vandebron, PowerPeers, Pure energie, Vattenfall. Over het algemeen niet meer dan €0,225 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €4,30 p/100 km. Ter vergelijking: een doorsnee benzinewagen komt uit op zo’n €9,80 p/100 km. Met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. De gemiddelde EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Groningen.

Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De vakman integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in je stroomkast. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Via de meterkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen met de monteur bespreek je wat de meest efficiënte route is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De laadpaal installateur in Saaksum plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een bevestigingspaal.

Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Over het algemeen is elke meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Achterhaal of de groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De vroegere modellen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De hedendaagse EV’s worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. We spreken ook wel over krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Saaksum kan het allemaal juist aansluiten. De tarieven hiervan zijn circa €1125. Goed om te weten: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.

Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 zien we vooral terug bij verschillende merken binnen de EU. Een groot deel van de populaire elektrische auto’s in Saaksum zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten hebben deze type 2 Mennekes stekker.

Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op je oprit. Iedere regio vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Westerkwartier verschaft op dit moment geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt wel een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt verzoeken of het openbare laadpunt vlakbij jouw huis geïnstalleerd kan worden. Voor meer informatie zie www.westerkwartier.nl.

Plaats een reactie