Laadpaal Marum

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Hierdoor zien we ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Overweeg dan zeker eens een 100% eigen laadpaal in Marum aan huis. Dankzij een particulier laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw MG ZS EV + Mercedes EQV 300 Lang. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is veel voordeliger. Op deze pagina lees je handige informatie over verschillende laadstations, vertellen we je waar je zoal op moet letten en vind je de beste installateurs die werken in jouw gemeente.

  • Dankzij een elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
  • Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
  • Elke ochtend beginnen met een volle accu, en dus een maximale actieradius.
  • Voordelige autorijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
  • Een slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen voor €895.
  • Een thuis-laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Marum

Elektrisch rijden is de toekomst. Het opladen van jouw EV zoals bijv. een Audi Q4 Sportback e-tron gaat steeds eenvoudiger. Een slimme eigen goedkope laadpaal Marum kopen is een zeer interessante optie. Het is ontzettend handig in gebruik en je hebt dan elk moment van de dag een 100% actieradius. Verder is het vele malen goedkoper dan onderweg laden. Wat betreft kosten heb je te maken met de laadpaal zelf, de installatiekosten en de verbruikskosten (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Alles wat je nodig hebt is een garage of eigen oprit. Welke laadpaal is geschikt voor mijn auto en mijn situatie? In het gedeelte hieronder delen we een aantal zaken waar je rekening mee moet houden m.b.t. laadpaal laten installeren in Marum. Zie ook onze informatie over Overzicht elektrische auto’s.

Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Marum kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Denk vooraf na over hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.

1- of 3-fasen aansluitingen
Het 1-fase laadstation draait op de doorsnee 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. Elke meterkast beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil kan maar liefst 3x 230V leveren. Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. De 3-fase variant kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt dan jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Marum. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.

Een eigen oplaadpunt op de oprit?

Goedkoop en snel laden en nooit meer wachten op een vrije plek

Losse of vaste laadkabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel of een verplaatsbare kabel. De meerwaarde van een vaste kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Ook is het goed om te weten dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat deze sneller nat wordt (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Een ander minpunt is dat het wat rommelig oogt. Daarbij noemen we nog even dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.

Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (ofwel een socket) is de vrijheid in het opladen. Daarvoor neem je de kabel die af-fabriek is geleverd. Evenzeer ziet het er niet zo chaotisch uit en profiteer je van een langere levensduur. Belangrijk nadeel is dat er een extra handeling vereist is als je jouw auto gaat laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, daarna sluit je ‘m aan. Een losse kabel is vaak de beste keuze. Ga je een ander elektrische auto rijden? In zo’n geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Marum.

Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er bestaan 2 types: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekkeringang biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Heel erg praktisch wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.

Smart toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig intuïtieve slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder bekijk jij een uiteenzetting over slimme laadpunten en de verschillende opties.

  • Dynamic Load Balancing: automatische verdeling van het totaal beschikbare vermogen.
  • Peak shaving: voorkom overschrijden van de maximale stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening.
  • Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
  • Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
  • AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
  • Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.

Laadpaal installateur Marum vergelijken

De prijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De prijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €750 en €3175. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan het laadvermogen van het systeem. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Bovendien zijn er allerlei slimme opladers met extra snufjes als Dynamic Load Balancing die duurder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Marum.

Soort laadstationLaadvermogenLaadtijdTarief
1-fase laadpaal3,7 kW12 uur€525- €600
1-fase laadpaal7,4 kW5,5 uur€510- €635
3-fase laadpaal11 kW3 – 4 uur€695- €755
3-fase laadpaal22 kW1,6 uur€880- €1075
Gemiddelde aanschafkosten laadpaal aan huis (excl. installatie).

Goede systemen

  1. EVBox:Flexibele laadoplossingen voor kantoor en thuis.
  2. Wallbox (wandlader): Realtime oplaadcontrole.
  3. NewMotion: slimme laadservices voor thuis.
  4. Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van stroom.
  5. Mennekes: Slimme Plug & Charge functionaliteit.
  6. EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
  7. Webasto: Betaalbare en eenvoudige laadsystemen.
  8. Ecotap: Met slimme functies als Smart Grid en Load Balancing.
  9. Blue Current: Veelzijdig laadpunt met minimale afmetingen.
  10. Chargepoint: Milieuvriendelijk en volledig recyclebaar systeem.
  11. Myenergi / Zappi: Houdt al jouw laadsessies bij.
  12. Tesla Wall Connector: Ons advies voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Flexibel en eenvoudig de laadstroom aanpassen.
  14. Andere mogelijkheden: ABB, Enovates, Delta, Etrel, Etrel, Hypercharger, Keba, Flexicharge of Tritium, Xcharge, Circontrol, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Tarieven voor installatie 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Marum schommelen tussen de € 410 en ongeveer €1800. Deze prijs komt tot stand door een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer er gegraven moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.

Abonnementskosten laadpas
Bij steeds meer services wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Dit is niet verplicht, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van een laadpaal abonnement zijn circa €7,50 per maand.

  • Altijd inzicht in je laadgebruik.
  • Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
  • Eventueel kun je andere EV-bezitter bij jou laten laden.
  • 24/7 helpdesk support.

Laadpaal bij je thuis installeren?

Achterhaal erkende deskundigen uit jouw gemeente.

Gemiddelde besparing elektrisch rijden

Elektrisch rijden is financieel erg interessant. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. Hieronder illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1122 km op maandbasis. Met dit aantal kilometers verwachten we wat de mogelijke besparing zal zijn. In ons voorbeeld kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Marum):

  • Benzine rijden 2024: €0,130/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
SoortKosten p/kmP/maandPer jaar
Benzine€0,130€145,86€1750,32
Elektrisch rijden€0,046€51,61€619,34
Besparing€0,084€94,25€1130,98
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Westerkwartier

Heb je een EV, echter beschikt je niet over een eigen oprit? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in Marum aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:

  • Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
  • In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
  • Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.

In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente beslist uiteindelijk of en in welke omgeving de laadzuil gemonteerd wordt. Daarbij bekijkt de gemeente variabelen als toegankelijkheid en parkeerdruk. Iedereen met een elektrische auto kan terecht bij dit oplaadpunt. Uitgebreide informatie is ook gepubliceerd op www.westerkwartier.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of de gemeente subsidies verstrekt. Het merendeel van de gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op deze website kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Betrouwbare elektrische auto.

Vind openbare oplaadpunten in de buurt (april 2024)

Laadstations in Marum nemen in rap tempo toe. Iedere EV-bezitter kan daar gebruik van maken. Let op: het is wel vrij prijzig. De prijzen variëren tussen de €0,285 – €0,560 p/kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In het volgende schema treft jij de openbare laadstations in Marum. Bekijk ook laadzuilen en installatiebedrijven in Boerakker, Tolbert, Midwolde, Nietap en Een-West.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden marum-9363

Laadpunten bij het bedrijf plaatsen

Een laadpaal bij je werk biedt veel uitkomst voor je personeel en relaties. Heb je een bedrijfspand met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Op basis van de huidige wetgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
  • Verder verdient een zakelijke laadpaal zich terug door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het gebruik van de palen.


Informatie over thuis elektrisch laden

Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een laadpaal bij de woning met daarbij de installatie kost +/- tussen de €875 en €2150. De prijsindicatie wordt bepaald door het type en model (additionele slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.

Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van de stroomaanbieder van je huis zoals NLE, Budget energie, Energiedirect, Engie, Essent en Oxxio, Vandebron, PowerPeers, Pure energie. Rekenen op zo’n €0,225 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,60 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een gemiddelde benzineauto kost al gauw €9,95 per 100 kilometer. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een EV anno 2024 heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Groningen.

Hoe wordt het geïnstalleerd?
De specialist legt een nieuwe stroomgroep aan in het centrale stroompunt in je huis. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Van dit stroompunt gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen wordt besloten waar het station moet komen om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. Jouw laadpaal installateur in Marum plaatst het als wallbox aan de muur of op een paal.

Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Doorgaans is iedere meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Belangrijk is of de meterkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste EV’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). De hedendaagse elektrische voertuigen kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. We spreken ook wel over krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Marum kan het allemaal juist aansluiten. De tarieven hiervan bedragen circa €850. Goed om te weten: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.

Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Laadkabel stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 zien we vooral terug bij de Europese leveranciers. Een groot deel van de populaire elektrische auto’s in Marum zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.

Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Elke regio is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Westerkwartier verstrekt momenteel geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Het alternatief is om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt vragen of het laadpunt niet al te ver van jouw huis geplaatst mag worden. Zie ook www.westerkwartier.nl.

Plaats een reactie