Laadpaal Grijpskerk

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Dat betekent ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Het alternatief is een 100% eigen laadpaal in Grijpskerk aan huis. Middels een particulier laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Audi e-tron GT of jouw Renault Zoe ZE50 R135. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is veel voordeliger. Op deze pagina tref je extra informatie over velerlei soorten laadstations, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kom je in contact met leveranciers en installateurs uit jouw omgeving.

  • Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
  • Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
  • In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
  • Nog goedkoper rijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
  • Deze slimme laadpaal aan huis bestel je al vanaf €970.
  • Een individueel laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Grijpskerk

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het laden van een elektrisch voertuig zoals bijvoorbeeld de Skoda Enyaq iV 80 is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Grijpskerk kopen is iets wat we steeds meer zien. Hij is altijd beschikbaar en je rijdt elke ochtend weg met een lange actieradius. Bovendien is het stukken betaalbaarder dan een laadstation in de omgeving. Je hebt te maken met de volgende kosten: de eenmalige aanschafprijs, installatie en de kosten van jouw eigen stroom (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen parkeerplaats. Welk laadstation is geschikt voor mijn voertuig en mijn woning? Hierbij vind je een aantal kooptips m.b.t. laadpaal laten installeren in Grijpskerk. Op deze website lees je ook meer over Informatie over elektrisch rijden.

Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Grijpskerk kun je op twee wijzen aanbrengen. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of je bevestigt ‘m op een losse paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Achterhaal de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.

1-fase of 3-fasen installatie
Een 1-fase laadpaal gaat via een standaard 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elk adres beschikt over minstens (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadzuil onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. De 3-fase variant kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je geen 3-fase aansluiting? Voor een paar honderd euro kun jij de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Grijpskerk. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.

Een privé oplaadpaal voor je huis?

Spotgoedkoop opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation

Vaste of losse laadkabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een verplaatsbare kabel. Het gemak van de vaste stekker is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een bijkomend voordeel is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, tot wel 8 meter. Het minpunt is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er water in de kabel kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Ten derde kan het zijn dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.

Het handige van een losse kabel (net als socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Daarvoor neem je de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Eveneens oogt het een stuk georganiseerder en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Het belangrijkste nadeel is dat je een stap extra moet uitvoeren als je even snel wilt laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om alles vervolgens aan te sluiten. Een laadzuil met losse kabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? Dan kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Grijpskerk.

Enkel of dubbel laadstation
Er zijn twee mogelijkheden: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het onderscheid zit ‘m in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een enkelvoudige paal heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Nuttig als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.

Innovatieve toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. Bijgaand lees jij extra details over slimme laadpunten en de verschillende opties.

  • Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
  • Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
  • Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
  • Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
  • Abonnementen & Laadpas: jouw laadkosten automatisch verrekenen met je werkgever.

Laadpaal installateur Grijpskerk vergelijken

De huidige prijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De kostprijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €825 tot +/- €3275. De kosten worden tot stand door o.a. het vermogen van de laadpaal. Des te hoger het vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Tevens zijn er allerlei slimme systemen met opties als Peak Shaving die een grotere investering vereisen. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Grijpskerk.

Type laadpaalLaadcapaciteitOplaadtijdOnkosten
1-fase laadpaal3,7 kW11 uur€545- €605
1-fase laadpaal7,4 kW5,5 uur€530- €645
3-fase laadpaal11 kW3 – 4 uur€690- €800
3-fase laadpaal22 kW1,5 – 2 uur€855- €1010
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis exclusief installatiekosten.

Bekende systemen

  1. EVBox:Altijd automatische software-updates.
  2. Wallbox (wandlader): De beste manier van elektrisch opladen.
  3. NewMotion: ook veel opties voor zakelijke gebruikers.
  4. Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van stroom.
  5. Mennekes: Comfortabel, slim en groen.
  6. EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
  7. Webasto: Flexibele laadoplossing voor thuis, bedrijf en VVE’s.
  8. Ecotap: Met slimme functies als Smart Grid en Load Balancing.
  9. Blue Current: Geschikt voor alle elektrische voertuigen.
  10. Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
  11. Myenergi / Zappi: Veilig laden dankzij loadbalancing.
  12. Tesla Wall Connector: De beste oplossing voor jouw Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Een mobiel laadstation om mee te nemen.
  14. Andere leveranciers: ABB, Eaton, Enovates, Delta, Etrel, Flexicharge, Keba, Hypercharger en Tritium, Efacec, Circontrol, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Prijzen voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Grijpskerk variëren van €380 & €2075. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer kabels benodigd zijn.

Abonnementstarieven laadpassen
Vaak wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Men hoeft dat niet af te nemen, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van deze laadpaal abonnementen liggen rond de €7,00 (maandelijks).

  • Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
  • Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
  • Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
  • Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.

Laadpaal voor thuis kopen?

Check populaire installatiebedrijven uit jouw streek.

Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?

Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. Bijgaand kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1160 km per maand. Met dit aantal kilometers calculeren we wat je kunt besparen. In ons geval kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Grijpskerk):

  • Benzine rijden 2024: €0,140/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
TypePrijzen p/kmP/maandPer jaar
Benzine rijden€0,140€162,40€1948,80
Elektrisch rijden€0,048€55,68€668,16
Besparing€0,092€106,72€1280,64
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Westerkwartier

Een elektrische auto gekocht, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? Je kunt dan zo’n openbaar oplaadpunt in Grijpskerk aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:

  • Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
  • In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
  • Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een noemenswaardige actieradius.

Als je aan deze voorwaarden voldoet neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente geeft aan of en in welke omgeving de laadzuil geplaatst wordt. Ze onderzoeken aspecten zoals toegankelijkheid en geschatte drukte. Iedere woningbezitter kan terecht bij dit oplaadpunt. Updates en informatie kun je terugvinden op www.westerkwartier.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of je een subsidie kunt krijgen. Meer en meer gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Op deze website kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Elektrisch of benzine.

Openbare laadpunten bekijken (april 2024)

Laadstations in Grijpskerk zijn veel beschikbaar. Iedereen met een EV kan hier laden. Het is relatief wel duur. De tarieven schommelen tussen de €0,240 en €0,565 per kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In onze maps kaart zie je alle openbare laadstations in Grijpskerk. Vind ook laadplekken en verkooppunten in Niezijl, Den Horn, Aduard, Lettelbert en Lucaswolde.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden grijpskerk-9843

Zakelijke laadpunten

Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor kan worden gebruikt door personeel of bezoekers. Gaat het om een kantoorpand met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Tegenwoordig moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder meerdere subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
  • Ook kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het gebruik van de palen.


De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden

Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een individueel laadpaal voor huis incl. de benodigde installatie kost tussen de €900 en €2050. De definitieve prijs wordt bepaald door het model laadzuil (wel/geen slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).

Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw leveranciers van energie zoals Energiedirect, NLE, Engie, Budget energie, Eneco en Vattenfall, Oxxio, Vandebron, PowerPeers. Dit is nu ongeveer €0,220 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,65 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een benzine aangedreven auto kost om en nabij de €10,40 per 100 kilometer. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. De standaard EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Groningen.

Hoe werkt de installatie?
De vakman treft de nodige voorbereidingen in het centrale stroompunt in je huis. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Via dit stroompunt loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In samenspraak met de vakman bepaal je waar het laadpunt het beste kan komen om het graafwerk te beperken. Jouw laadpaal installateur in Grijpskerk monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een montagepaal.

Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Al met al is iedere meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Achterhaal of de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De eerste elektrische voertuigen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De hedendaagse auto’s vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. Dit komt neer op krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Grijpskerk kan dit allemaal regelen. De kosten daarvoor bedragen circa €1025. Let op: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.

Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Stekkers van laadkabels zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 wordt met name toegepast bij de Europese leveranciers. Veel van de favoriete elektrische auto’s in Grijpskerk dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Elke gemeente kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Westerkwartier verstrekt op dit moment geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of het laadpunt nabij jouw woning kan komen. Voor extra info verwijzen we je naar www.westerkwartier.nl.

Plaats een reactie