Laadpaal Lettelbert

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Een gevolg is dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een eigen laadpaal in Lettelbert aan huis. Met behulp van een laadstation van jezelf rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Tesla Model 3 Long Range Dual Motor + Audi e-tron Sportback 50 quattro. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en je hebt het snel terugverdiend. Middels onze vergelijker check je extra informatie over betrouwbare type laadstations, bieden we een aantal handige kooptips en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit jouw omgeving.

  • Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
  • Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
  • Je beschikt altijd over een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
  • Nog voordeliger rijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
  • Deze slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €900.
  • Een privé laadstation aan huis heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Lettelbert

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Het laden van een elektrisch voertuig zoals bijv. een Polestar 2 kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een extra goedkope laadpaal Lettelbert kopen biedt veel voordelen. Het is ontzettend handig in gebruik en je hebt dan elk moment van de dag een volle accu. Eveneens is het stukken betaalbaarder dan een laadpunt in de wijk. Je hebt te maken met de volgende kosten: de laadpaal zelf, de installatiekosten en de verbruikskosten (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit/parkeerplaats. Welk laadstation is geschikt voor mij EV en woning? Verderop bespreken we inhoudelijke informatie en tips wat betreft laadpaal laten installeren in Lettelbert. Of klik door voor meer informatie over Bijtelling.

Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Lettelbert installeren kan op 2 manieren. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een stevige paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Check de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.

1-fase of 3-fasen installatie
De 1-fase variant werkt met de standaard 230 voltage. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. Elke woning in Nederland heeft minstens (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadstation biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. Het 3-fase systeem kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt eenvoudig de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Lettelbert. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.

Een privé oplaadpaal voor je huis?

Spotgoedkoop opladen en altijd een vrije plek!

Laadkabel: vast of los
Je hebt de opties voor een laadzuil met een vaste kabel of een kabel die afneembaar is. Het grootste gemak van de vaste stekker is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Verder is het zo dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er water in de kabel kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Een ander minpunt is dat het wat rommelig oogt. Tenslotte is het zo dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.

Het gemak van een losse kabel (alsook voor een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Je gebruikt namelijk de kabel die af-fabriek is geleverd. Ook heb je geen rommelige hangende kabels en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Het belangrijkste nadeel is dat er een extra handeling vereist is als je jouw EV wilt laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om alles vervolgens aan te sluiten. Een paal met een losse laadkabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In dit geval zijn er geen aanpassingen nodig. Advies: probeer ook eens de snelladers in Lettelbert.

Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er zijn twee mogelijkheden: een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil heeft te maken met het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 ingang kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Dit biedt uitkomst als je 2 elektrische auto’s hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.

Smart functies
De huidige oplossingen hebben vaak ingebouwde slimme laadfuncties. Hierbij check jij meer informatie over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.

  • Dynamic Load Balancing: handige functie die overbelasting voorkomt.
  • Peak shaving: met Peak Shaving kunt u voor uw laadstations een maximale capaciteit instellen.
  • Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
  • Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
  • Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.

Laadpaal installateur Lettelbert vergelijken

De aanschafprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De kostprijs van een laadstation voor thuis varieert van €650 tot +/- €3150. De prijs wordt bepaald door de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe krachtiger het vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Bovendien onderscheiden we slimme stations met toffe opties als gebarenherkenning die een grotere investering vereisen. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Lettelbert.

Soort laadstationLaadvermogenLaadtijdInvestering
1-fase laadpaal3,7 kW11 – 12 uur€515- €650
1-fase laadpaal7,4 kW5 uur€545- €615
3-fase laadpaal11 kW3,5 uur€700- €765
3-fase laadpaal22 kW1,6 uur€825- €1005
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis exclusief installatiekosten.

Goede merken

  1. EVBox:Vakkundige en gecertificeerde.
  2. Wallbox (wandlader): Hightech vermogen met een compacte omvang.
  3. NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
  4. Alfen: Robuuste, veilige en betrouwbare laadstations.
  5. Mennekes: Robuust, mooi van vorm, aansluitklaar.
  6. EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
  7. Webasto: Flexibele laadoplossing voor thuis, bedrijf en VVE’s.
  8. Ecotap: Populaire Homebox voor thuisgebruik.
  9. Blue Current: Zeer gebruiksvriendelijke laadstations.
  10. Chargepoint: Slim systeem dat ook Backwards compatible is.
  11. Myenergi / Zappi: Houdt al jouw laadsessies bij.
  12. Tesla Wall Connector: Dé laadpaal voor jouw Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Een unieke mobiele oplader met bluetooth.
  14. Alternatieve leveranciers: ABB, Delta, Etrel, Eaton, Etrel, Keba, Schneider Electric , Hypercharger of Tritium, Zaptec, Circontrol, Xcharge.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatietarieven 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Lettelbert liggen tussen de €330 en plus minus €1825. Dit wordt grotendeels bepaalt door of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.

Heb ik een laadpas nodig?
Soms wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je hoeft dit niet te nemen, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen circa €5,75 p/maand.

  • Inzicht in je laadsessies.
  • Automatische verrekening werkgever.
  • Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
  • Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.

Een goedkope laadpaal voor thuis?

Bekijk aangesloten leveranciers in de regio.

Kostenoverzicht elektrisch rijden

Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. De elektrische auto en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. Op deze pagina tonen we een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1156 km (maandelijks). Op basis van dit gemiddelde becijferen we wat de mogelijke besparing zal zijn. Hierbij kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Lettelbert):

  • Benzine rijden 2024: €0,120/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
SoortTarieven p/kmP/maandPer jaar
Benzine€0,120€138,72€1664,64
Elektrisch€0,044€50,86€610,37
Besparing€0,076€87,86€1054,27
Kosten elektrisch vs benzine rijden in maart 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Westerkwartier

Heb je een EV, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? Op dat moment kan jij een openbaar oplaadpunt in Lettelbert aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:

  • Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
  • Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
  • Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een noemenswaardige actieradius.

In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente zal concluderen of en in welke straat de laadzuil komt te staan. Ze analyseren hiervoor invalshoeken zoals toegankelijkheid en geschatte drukte. Elke EV-eigenaar kan hier gebruik van maken. Alle info kun je terugvinden op www.westerkwartier.nl. Daar lees je ook of er eventueel subsidie beschikbaar is. Meer en meer gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Via deze website kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Smart Charging.

Lijst met openbare laadpunten (maart 2024)

Laadstations in Lettelbert zijn er voldoende. Iedereen kan daar gebruik van maken. De onkosten liggen daar wel hoger. De prijzen bedragen tussen de €0,265 tot wel €0,550 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In onze maps kaart bekijk je de openbare laadstations in Lettelbert. Op deze site vind je ook oplaadpunten en aanbieders in Lucaswolde, Niekerk, Oldekerk, Enumatil en Briltil.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden lettelbert-9827

Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten

Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is relevant voor werknemers en klanten. Zoek je naar opties voor een bedrijf met tenminste 10 parkeerplaatsen? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij een aantal subsidieregelingen. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
  • Tevens kunnen bedrijven verdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het opladen.


Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden

Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen met daarbij de installatie varieert kostentechnisch tussen de €900 – €2300. De totaalprijs wordt berekend aan de hand van het type laadpaal (softwarematige slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).

Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van je stroomleverancier voor je woning zoals Engie, NLE, Energiedirect, Budget energie, Eneco en Vattenfall, PowerPeers, Vandebron, Oxxio. Dit is nu ongeveer €0,240 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,35 per 100 kilometer. Vergeet niet: een normale auto op benzine kost circa €10,20 p/100 km. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een normale EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Groningen.

Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De vakman zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in de stroomkast in de woning. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Via dit stroompunt wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In overeenstemming met de specialist bereken je waar het station moet komen om het graafwerk te beperken. Jouw laadpaal installateur in Lettelbert zet het laadstation vast tegen de muur of op een speciale paal.

Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Doorgaans is elke stroomkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Hierbij is van belang of de woning de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste EV’s waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. Innovatieve elektrische wagens kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Lettelbert zal al dit werk voor je oplossen. De tarieven hiervan bedragen circa €1100. Let op: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.

Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Stekkers (van laadkabels) heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 wordt gebruikt door Europese leveranciers en fabrikanten. Veruit de meest beschikbare elektrische auto’s in Lettelbert zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.

Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke regio heeft een eigen beleid. De gemeente Westerkwartier heeft op dit moment geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt er wel over nadenken om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt specifiek verzoeken of het oplaadpunt niet al te ver van jouw woning kan komen. Bekijk ook www.westerkwartier.nl.

Plaats een reactie