Laadpaal Heukelum

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Dat betekent ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een 100% eigen laadpaal in Heukelum aan huis. Middels een particulier laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Tesla Model 3 Standard Range Plus of jouw Renault Twingo Electric. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en het is een stuk voordeliger. Middels onze vergelijker check je bruikbare informatie over meerdere soorten laadpunten, vertellen we je waar je zoal op moet letten en vind je de beste installateurs uit de buurt.

  • Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
  • Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
  • Elke dag opnieuw een volle accu, altijd 100% actieradius.
  • Gratis rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
  • Een slimme laadpaal aan huis is er al voor €970.
  • Een laadstation op eigen grond kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Heukelum

Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het opladen van de accu van een EV zoals de Hyundai Kona Electric 64 kWh is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Heukelum kopen is een zeer interessante optie. Het is gemakkelijk en snel en je kunt rekenen op een goed geladen accu. Evenzeer is het veel betaalbaarder dan een openbaar laadpunt. Je hebt te maken met de volgende kosten: de aanschaf en installatie van de paal en de tarieven voor de elektriciteit (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Je moet wel de beschikking hebben over een parkeerplaats/garage of oprit. Welk laadstation is geschikt voor mijn situatie? Hierbij check je handige tips en adviezen m.b.t. laadpaal laten installeren in Heukelum. Op EVplan.nl lees je ook meer over Smart Charging.

Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Heukelum kan op 2 manieren worden aangebracht. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of je installeert het op een paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Bekijk altijd goed de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV (dan heb je minder kabels nodig).

1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
Het 1 fase systeem draait op de standaardaansluiting van 230V. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Elk woonadres in ons land heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Het 3-fase systeem kan maar liefst 3x 230V leveren. Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadstation kan dus veel sneller een auto opladen. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Voor een paar honderd euro kun jij jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Heukelum. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.

Een oplaadpaal aan huis?

De voordeligste manier van opladen en nooit meer wachten op een vrije plek

Laadkabel: vast of los
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het grote voordeel van de vastzittende kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Ook is het goed om te weten dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Een negatief aspect is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (tenzij je binnen laadt). Een ander minpunt is dat het er wat rommelig bij hangt. Tenslotte moet ook opgemerkt worden dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.

Het grote voordeel van een losse kabel (of socket) is de vrijheid in het opladen. Daarvoor neem je de kabel die af-fabriek is geleverd. Eveneens heb je geen rommelige hangende kabels en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Het belangrijkste nadeel is dat je een stap extra moet uitvoeren als je even snel wilt laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een paal met een losse laadkabel is vaak de beste keuze. Ga je een ander elektrische auto rijden? Dan hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Heukelum.

Enkele of dubbele laadpaal
Er zijn 2 opties: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het onderscheid zit ‘m in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 stekkeringang biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Nuttig als je 2 elektrische auto’s hebt of juist voor bedrijven.

Slimme toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door meer en meer slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder lees je een uiteenzetting over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.

  • Dynamic Load Balancing: controleert het stroomgebruik van de woning.
  • Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
  • Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
  • Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
  • AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
  • Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.

Laadpaal installateur Heukelum vergelijken

De prijzen van laadpalen zijn nogal verschillend. De kosten van een laadstation voor thuis varieert van €650 tot €3200. De prijs wordt bepaald door het laadvermogen van het systeem. Des te hoger het vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. In aanvulling hierop heb je de keuze uit slimme laadpunten met extra functies als Autostart die duurder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Heukelum.

Type stationLaadvermogenTijd volle batterijOnkosten
1-fase laadpaal3,7 kW12 uur€545- €620
1-fase laadpaal7,4 kW5,5 uur€500- €650
3-fase laadpaal11 kW3 – 4 uur€665- €775
3-fase laadpaal22 kW1,5 uur€835- €1070
Gemiddelde aanschafkosten laadpaal aan huis (excl. installatie).

Betrouwbare leveranciers

  1. EVBox:Geschikt voor elke elektrische auto.
  2. Wallbox (wandlader): Met handige mobiele en Smartwatch-app.
  3. NewMotion: altijd met zorgvuldige en deskundige installatie.
  4. Alfen: Compatibel met alle elektrische auto’s.
  5. Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
  6. EVhub: Smart laden met de EVhub laadpas.
  7. Webasto: Flexibele laadoplossing voor thuis, bedrijf en VVE’s.
  8. Ecotap: DC-snellaadpunten voor plug-in hybrides en EV’s.
  9. Blue Current: Laden met alle gebruikelijke laadpassen via RFID.
  10. Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
  11. Myenergi / Zappi: Houdt al jouw laadsessies bij.
  12. Tesla Wall Connector: Perfect voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: 10 keer sneller dan standaard stopcontactladers.
  14. Alternatieven: ABB, Delta, Eaton, Etrel, Etrel, Keba, Schneider Electric , Flexicharge en Tritium, Xcharge, Efacec, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatieprijzen 2023
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Heukelum komen uit tussen de €370 en plus minus €1925. De totale kosten hangen af van de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe langer deze afstand, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.

Abonnementsprijzen laadpassen
Bij sommige aanbieders wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal bedragen circa €5,75 per maand.

  • Inzicht in je dagelijks gebruik.
  • Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
  • Eventueel kun je andere EV-bezitter bij jou laten laden.
  • Profiteer van 24/7 service en updates.

Een goedkope laadpaal voor thuis?

Vergelijk aangesloten installatiebedrijven in de regio.

Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine

Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. In de tabel hieronder maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1033 kilometer op maandbasis. Op basis van dit gemiddelde verwachten we wat de verwachte kostenbesparing is. In onze calculatie kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Heukelum):

  • Benzine rijden 2023: €0,150/km
  • Elektrisch rijden 2023: €0,050/km
TypePrijzen p/kmPer maandPer jaar
Benzine rijden€0,150€154,95€1859,40
Elektrisch rijden€0,050€51,65€619,80
Besparing€0,100€103,30€1239,60
Vergelijking elektrisch rijden en en benzine in februari 2023.

Laadpaal aanvragen gemeente West Betuwe

Rijd je een elektrische auto, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in Heukelum aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:

  • Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
  • De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.

Zodra je voldoet aan deze criteria neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente beslist uiteindelijk of en waar de laadzuil komt te staan. Ze checken daarvoor factoren als toegankelijkheid en parkeerdruk. Elk huishouden mag het gebruiken. Updates en informatie kan je lezen op www.westbetuwe.nl. Hier kan je ook lezen of je in aanmerking komt voor een subsidie. Veel Nederlandse gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Accu.

Vind openbare oplaadpunten in de buurt (februari 2023)

Laadstations in Heukelum zijn er voldoende. Iedereen met een laadpas heeft de mogelijkheid daar te laden. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De onkosten schommelen tussen de €0,255 en €0,575 p/kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In onze maps kaart vind jij de openbare laadstations in Heukelum. Vind ook laadmogelijkheden en aanbieders in Deil, Enspijk, Rumpt, Gellicum en Beesd.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden heukelum-4161

Laadpunten bij het bedrijf plaatsen

Een laadpaal bij je bedrijf is relevant voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Bezit je een kantoorpand met meer dan 10 parkeervakken? Naar de nieuwste wetgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
  • Ook kan je het laadpunt versneld terugverdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het gebruik van de palen.


Informatie over thuis elektrisch laden

Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Jouw eigen laadpaal voor huis en laten installeren kost tussen de €825 – €2500. De totaalprijs wordt gecalculeerd a.d.h.v. het model laadzuil (additionele slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.

Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw vaste energieleverancier zoals Eneco, Engie, Essent, Energiedirect, Budget energie en Pure energie, Vattenfall, PowerPeers, Oxxio. Dat is om en nabij de €0,215 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,95 per 100 kilometer. Goed om te weten: een auto met benzinemotor kost je al snel €10,25 p/100 km. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een basis EV eist 10 – 16 zonnepanelen om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Gelderland.

Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De leverancier treft de nodige voorbereidingen in het centrale stroompunt in je huis. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Vanuit de meterkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen wordt besloten wat een goede plek is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De laadpaal installateur in Heukelum plaatst het als wallbox aan de muur of op een montagepaal.

Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Doorgaans is ieder huis geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Let er wel op dat je groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste EV’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). De hedendaagse elektrische wagens hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit komt neer op krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Heukelum kan jou hierin ontzorgen. De totale onkosten zijn zo’n €1125. Let op: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.

Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel + stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 is vooral te zien bij de Europese merken. Een groot deel van de gangbare elektrische auto’s in Heukelum hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook vrijwel alle openbare laadpunten zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).

Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke provincie is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente West Betuwe heeft momenteel geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt verzoeken of het oplaadpunt dichtbij jouw huis geïnstalleerd kan worden. Bekijk ook www.westbetuwe.nl.

Plaats een reactie