Laadpaal Boer

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de toekomst. Een gevolg is dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een 100% eigen laadpaal in Boer aan huis. Middels jouw eigen laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Tesla Model 3 Standard Range Plus of jouw DS 3 Crossback E-Tense. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is erg goedkoop. Hier zoek je bruikbare informatie over betrouwbare laadpunten, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs werkzaam in jouw regio.

  • Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
  • Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
  • Je beschikt altijd over een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
  • Gratis rijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
  • Deze slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen vanaf €950.
  • Een privaat laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Boer

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het laden van een elektrisch voertuig zoals een Dacia Spring Electric gaat steeds eenvoudiger. Een 100% eigen goedkope laadpaal Boer kopen is steeds meer in trek. Het is gemakkelijk en snel en je hebt dan elk moment van de dag een perfect opgeladen accu. Verder is het veel betaalbaarder dan een laadpunt in de wijk. De kosten bestaan uit: een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de kosten van jouw eigen stroom (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn situatie? Hierbij bespreken we handige tips en adviezen omtrent laadpaal laten installeren in Boer. Of klik door voor meer informatie over Milieu.

Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Boer kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een vrijstaande paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Check hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats (zo kun je besparen op de kabellengte).

1-fase of 3-fasen installatie
De 1 fase installatie maakt gebruik van de reguliere 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Elke woning in Nederland heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. De 3-fase installatie kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt gemakkelijk je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Boer. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.

Een oplaadstation aan huis

Goedkoop laden en niet meer zoeken naar een vrij laadstation

Losse of vaste laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het grote voordeel van een vastzittende kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Wat hierbij ook handig is is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Het grote nadeel is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage door de (soms) slechte weersomstandigheden (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Een ander nadeel is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Ook noemen we nog even dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.

Het grote voordeel van een losse kabel (of een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Hiervoor gebruik je de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Eveneens is het een strakker geheel en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Waar je op moet letten is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je even snel wilt laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om alles vervolgens aan te sluiten. Een losse kabel is vaak de beste keuze. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In zo’n geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Boer.

Verschil enkele en dubbele laadpaal
We onderscheiden twee soorten: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 ingang heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Dit biedt uitkomst wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of juist voor bedrijven.

Slimme functies
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door meer en meer slimme laadfuncties. Bijgaand vind je meer informatie over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.

  • Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
  • Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
  • Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
  • Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
  • AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
  • Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.

Laadpaal installateur Boer vergelijken

De tarieven van laadpalen laten een grote variatie zien. De kostprijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €600 – €3225. De aanschafkosten hangen vooral af van het laadvermogen van het systeem. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. In aanvulling hierop onderscheiden we slimme opladers met extra’s als gezichts- en gebarenherkenning die duurder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Boer.

Laadstation typeCapaciteitLaadtijdPrijs
1-fase laadpaal3,7 kW10 uur€520- €610
1-fase laadpaal7,4 kW5 uur€540- €630
3-fase laadpaal11 kW4- 5 uur€690- €775
3-fase laadpaal22 kW1,5 uur€855- €965
Prijzen van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Populaire leveranciers

  1. EVBox:De beste laadpaal voor thuis.
  2. Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
  3. NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
  4. Alfen: Betrouwbare laadpalen van Nederlandse bodem.
  5. Mennekes: Comfortabel, slim en groen.
  6. EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
  7. Webasto: Flexibele laadoplossing voor thuis, bedrijf en VVE’s.
  8. Ecotap: Degelijk Nederlands design.
  9. Blue Current: Laden met alle gebruikelijke laadpassen via RFID.
  10. Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
  11. Myenergi / Zappi: 3-10 x sneller dan standaard.
  12. Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Tot 3-fasen opladen, overal waar je wilt.
  14. Ook interessant: ABB, Eaton, Etrel, Delta, Etrel, Hypercharger, Flexicharge, Keba & Tritium, Efacec, Zaptec, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Prijzen voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Boer lopen uiteen tussen de €360 tot €2075. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe langer deze afstand, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.

Abonnementsprijzen laadpassen
Soms wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Dit is geen vereiste, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van een laadpaal abonnement zijn circa €4,75 (maandelijks).

  • Inzicht in je dagelijks gebruik.
  • Automatische verrekening werkgever.
  • Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
  • Profiteer van 24/7 service en updates.

Een goedkope laadpaal voor thuis?

Bekijk erkende leveranciers uit jouw gemeente.

Kostenoverzicht elektrisch rijden

Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. De elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Bijgaand maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1049 km op maandbasis. Met dit gemiddelde als uitgangspunt begroten we wat jouw potentiële besparing is. In het rekenvoorbeeld gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Boer):

  • Benzine rijden 2024: €0,110/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
SoortKosten p/kmP/maandP/jaar
Benzine rijden€0,110€115,39€1384,68
Elektrisch€0,042€44,06€528,70
Besparing€0,068€71,33€855,98
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in oktober 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Waadhoeke

Rijd je een elektrische auto, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in Boer aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:

  • Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
  • Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale elektrische actieradius.

Zodra je voldoet aan deze criteria neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente bepaalt of en op welke locatie de laadzuil gemonteerd wordt. Daarbij bekijkt de gemeente variabelen als toegankelijkheid en doorstroming. Elke bewoner kan het gebruiken. Alle info is terug te lezen op www.waadhoeke.nl. Daar kom je er ook achter of de gemeente subsidies verstrekt. Steeds meer gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Via deze website kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Vergelijk laadpassen.

Openbare oplaadpunten vergelijken (oktober 2024)

Laadstations in Boer zijn 24/7 actief. Iedereen met een EV kan daar gebruik van maken. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De kosten wisselen tussen de €0,230 tot wel €0,585 p/kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het volgende schema bekijk je de openbare laadstations in Boer. Doorzoek daarnaast oplaadplekken en aanbieders in Dongjum, Herbaijum, Achlum, Hitzum en Tzum.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden boer-8809

Laadpunten bij het bedrijf plaatsen

Een laadpaal bij je werk is een extra stukje service richting je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Gaat het om een kantoor of bedrijf met tenminste 10 parkeerplaatsen? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
  • Ook kan je het laadpunt versneld terugverdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het gebruik.


FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden

Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een laadpaal aan huis kopen inclusief installatiewerk varieert kostentechnisch tussen de €825 & €2525. De totale investering hangt af van het soort laadsysteem (eventuele slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en extra werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep aanleggen.

Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan je eigen energieleverancier zoals Engie, Budget energie, Eneco, Energiedirect, NLE en Oxxio, Vattenfall, PowerPeers, Vandebron. Dat is om en nabij de €0,240 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,60 p/100 km. Vergeet niet: een doorsnee benzinewagen kost je al snel €9,50 p/100 km. In combinatie met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een EV anno 2024 heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Friesland.

Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De leverancier treft de nodige voorbereidingen in de stroomvoorziening van je woning. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Via dit stroompunt wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. Samen wordt besloten wat de meest efficiënte route is om het graafwerk te beperken. Jouw laadpaal installateur in Boer plaatst het als wallbox aan de muur of installeert het op een paal.

Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Over het algemeen is elke meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Let er wel op dat je groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste modellen werden geladen op 220V (1-fase). De hedendaagse elektrische wagens vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. Dit kennen we ook als krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Boer kan jou hierin ontzorgen. De onkosten van deze installatieservice liggen rond de €1025. Belangrijk: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.

Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 wordt vooral gebruikt door de Europese leveranciers. Veel van de populaire elektrische auto’s in Boer kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.

Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Elke gemeente kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Waadhoeke biedt op dit moment geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of het openbare laadpunt nabij jouw huis kan komen te staan. Voor meer info en aanvragen zie www.waadhoeke.nl.

Plaats een reactie