Laadpaal Veulen

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de toekomst. Hierdoor zien we ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Het alternatief is een slimme laadpaal in Veulen aan huis. Op basis van jouw eigen laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw BMW i4 en/of DS 3 Crossback E-Tense. Niet meer wachten op een vrije plek en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op deze pagina lees je waardevolle informatie over verschillende type laadstations, geven we een duidelijk stappenplan en kom je in contact met leveranciers en installateurs werkzaam in jouw regio.

  • Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
  • Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
  • Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, en dus een maximale actieradius.
  • Goedkope kilometer-tarieven wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
  • Een slimme laadpaal aan huis is al te koop vanaf €900.
  • Een eigen laadstation aan huis verdien je terug in 5 – 10 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Veulen

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Jouw elektrische auto opladen als o.a. een BMW i4 kan op diverse manieren. Een eigen goedkope laadpaal Veulen kopen is steeds meer in trek. Je kunt eenvoudig laden en je hebt dan de zekerheid van een goede actieradius. Daarbij is het een stuk goedkoper dan een laadstation in de omgeving. De kosten bestaan uit: de eenmalige aanschafprijs, installatie en uiteraard de verbruikte stroom (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Je moet wel de beschikking hebben over een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn woning (meterkast) en auto? Hieronder bieden wij een aantal zaken waar je rekening mee moet houden met betrekking tot laadpaal laten installeren in Veulen. Bekijk ook meer info over Goedkoopste laadpaal.

Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Veulen kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een losse paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Check de afstand tussen de auto en de laadplek om lange dure laadkabels te vermijden.

1-fase of 3-fasen apparaat
De 1-fase variant werkt met de standaardaansluiting van 230V. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elk woonadres in ons land heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase variant maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen per uur. Een 3-fase laadpaal kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Veulen. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.

Een eigen oplaadpunt op de oprit?

Spotgoedkoop opladen en altijd verzekerd van een vrije plek

Laadkabel: vast of los
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een kabel die afneembaar is. Het grootste gemak van een vaste kabel is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Ook is het goed om te weten dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel wat sneller vies wordt door de (soms) slechte weersomstandigheden (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Een ander nadeel is dat het een rommelig geheel wordt. Daarbij noemen we nog even dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.

Het grote voordeel van een losse kabel (alsook voor een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Opladen kan altijd en overal met de kabel die af-fabriek is geleverd. Eveneens oogt het een stuk georganiseerder en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Belangrijk nadeel is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je gaat laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. De oplossing met een losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In dit geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Advies: probeer ook eens de snelladers in Veulen.

Enkele of dubbele laadpaal
Er zijn twee mogelijkheden: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het verschil heeft te maken met hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 aansluiting kan nooit meer dan 1 auto opladen, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Dit biedt uitkomst als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.

Slimme toepassingen
De huidige oplossingen hebben meer en meer slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk delen we meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de nieuwste functies.

  • Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
  • Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
  • Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
  • Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
  • Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.

Laadpaal installateur Veulen vergelijken

De aanschafprijzen van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De kosten van een laadstation voor thuis varieert van €525 – €3350. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door het totale laadvermogen van de installatie. Hoe hoger het vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Daarnaast zien we steeds meer slimme systemen met leuke extra’s als Hub/Satellite die in aanschaf duurder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Veulen.

Type laadstationLaadcapaciteitOplaadtijdKosten
1-fase laadpaal3,7 kW10,5 uur€530- €600
1-fase laadpaal7,4 kW5,6 uur€530- €650
3-fase laadpaal11 kW3,6 uur€665- €760
3-fase laadpaal22 kW1,6 uur€880- €1045
Prijzen van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Top leveranciers

  1. EVBox:Makkelijk te installeren, gebruiken en onderhouden.
  2. Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
  3. NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
  4. Alfen: Compatibel met alle elektrische auto’s.
  5. Mennekes: Maker van moderne elektromobiliteit.
  6. EVhub: Betaalbare no-nonsense laadstations voor de particulier.
  7. Webasto: Flexibele laadoplossing voor thuis, bedrijf en VVE’s.
  8. Ecotap: Populaire Homebox voor thuisgebruik.
  9. Blue Current: Plug & Charge of met laadpas laden.
  10. Chargepoint: Koppeling aan eigen duurzame energieopwekking mogelijk.
  11. Myenergi / Zappi: Geschikt voor 1-fase, 2-fase en 3-fase voertuigen.
  12. Tesla Wall Connector: Zelf instellen met welke max. stroom je auto geladen moet worden.
  13. NRGkick: Een unieke mobiele oplader met bluetooth.
  14. Ook interessant: ABB, Enovates, Delta, Eaton, Etrel, Hypercharger, Flexicharge, Keba of Tritium, Xcharge, Circontrol, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Tarieven voor installatie 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Veulen variëren van €430 – €2000. Dit hangt vooral af van of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe groter het terrein, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.

Abonnementstarieven laadpassen
Hedendaags wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Dit is niet verplicht, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement bedragen circa €5,25 (maandelijks).

  • Inzicht in je laadsessies.
  • De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
  • Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
  • 24/7 helpdesk support.

Laadpaal voor thuis kopen?

Check erkende specialisten uit jouw regio.

Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?

Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De elektrische auto en het thuislaadpunt zelf verdien je vrij vlot terug. In de tabel hieronder bieden wij een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1108 km per 4 weken. Met dit getal calculeren we wat de verwachte kostenbesparing is. In het rekenvoorbeeld nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Veulen):

  • Benzine rijden 2024: €0,110/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
SoortPrijzen p/kmP/maandPer jaar
Benzine€0,110€121,88€1462,56
Elektrisch rijden€0,042€46,54€558,43
Besparing€0,068€75,34€904,13
Kosten elektrisch vs benzine rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Venray

Heb je een EV, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Veulen aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:

  • Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
  • In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
  • De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale actieradius.

In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en waar precies de laadzuil aangesloten wordt. Ze analyseren hiervoor factoren als vindbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Iedere woningbezitter kan terecht bij dit oplaadpunt. Alle details is beschikbaar gesteld op www.venray.nl. Daar kom je er ook achter of de gemeente subsidies verstrekt. Het merendeel van de gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Op deze website kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Alle elektrische auto’s.

Kaart met openbare oplaadpunten (april 2024)

Laadstations in Veulen zijn er voldoende. Elke laadpashouder kan hier laden. De onkosten liggen daar wel hoger. De tarieven bedragen tussen de €0,275 tot €0,590 p/kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In het volgende schema treft je de openbare laadstations in Veulen. Op deze site vind je ook oplaadpunten en aanbieders in Ysselsteyn, Heide, Castenray, Leunen en Oirlo.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden veulen-5814

Laadpunten voor bedrijven

Een laadpaal bij je bedrijf kan worden gebruikt door je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Heb je een bedrijf met 10 parkeerplekken of meer? Naar de nieuwste wetgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder meerdere subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
  • Daarnaast kan je extra geld verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het laden.


De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden

Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Een laadpaal bij de woning inclusief de installatieservice kost +/- tussen de €800 – €2125. De totale investering hangt af van het type laadpaal (wel/geen slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals een extra groep aanleggen.

Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij de stroomaanbieder van je huis zoals Energiedirect, NLE, Eneco, Engie, Budget energie en Vattenfall, Vandebron, PowerPeers, Oxxio. Dat is doorgaans zo’n €0,240 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,55 per 100 kilometer. Goed om te weten: een gemiddelde benzineauto kost al gauw €10,20 p/100 km. Als je laadt met eigen zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een normale EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Limburg.

Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De expert zal enkele aanpassingen moeten doen in jouw meterkast. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Via dit stroompunt vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen met de installateur overleg je waar het laadpunt het beste kan komen zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. Jouw laadpaal installateur in Veulen monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een bevestigingspaal.

Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Uiteindelijk is iedere meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De oude modellen EV’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). De actuele types vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Veulen kan het allemaal juist aansluiten. De kosten daarvoor bedragen ongeveer €875. Let op: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.

Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel + stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 zien we vooral terug bij de Europese leveranciers. De bekende elektrische auto’s in Veulen dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).

Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een eigen thuislaadpunt. Elke provincie heeft een eigen beleid. De gemeente Venray heeft momenteel geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of het laadpunt niet al te ver van jouw woning kan komen te staan. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.venray.nl.

Plaats een reactie