Laadpaal Maarssen

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Door deze trend zien we ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een eigen laadpaal in Maarssen aan huis. Met behulp van een privé laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw MG ZS EV + Porsche Taycan Cross Turismo. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op dit portaal vind je bruikbare informatie over velerlei laadpalen, vertellen we je waar je zoal op moet letten en vind je de beste installateurs bij jou in de regio.

  • Dankzij een elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
  • Niet meer wachten bij een dure snellader.
  • Elke dag opnieuw een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
  • Autorijden zonder onkosten in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
  • Deze slimme laadpaal aan huis bestel je al vanaf €985.
  • Een laadstation bij de woning heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Maarssen

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het laden van een elektrisch voertuig zoals bijv. een BMW iX3 kan op steeds meer plekken. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Maarssen kopen is een uitstekend idee. Hij is altijd beschikbaar en je kunt rekenen op een volgeladen accu. Evenzeer is het veel betaalbaarder dan onderweg laden. Je hebt te maken met de volgende kosten: de laadpaal zelf, de installatiekosten en uiteraard de verbruikte stroom (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal is de beste keuze voor mij EV en woning? Op deze pagina kan je aan de slag met handige tips en adviezen voor laadpaal laten installeren in Maarssen. Zie ook onze informatie over Duurzaam rijden.

Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Maarssen kun je op twee wijzen aanbrengen. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of je installeert het op een paal. Verder zijn er geen verschillen. Onderzoek de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation (zo kun je besparen op de kabellengte).

1-fase of 3-fasen apparaat
De 1 fase aansluiting werkt met de normale 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. Ieder huis in Nederland heeft minstens (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadpaal biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. Het 3-fase systeem kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt dan jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Maarssen. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.

Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen

De voordeligste manier van opladen en altijd een vrije plek!

Vaste of losse kabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse kabel. De meerwaarde van de vaste stekker is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Verder is het zo dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Een negatief aspect is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er water in de kabel kan komen (tenzij je binnen laadt). Wat we ook vaak horen is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Bovendien is het goed om je te bedenken dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.

Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (of een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Het opladen gebeurt namelijk met de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Daarbovenop is het een strakker geheel en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Belangrijk nadeel is dat je een stap extra moet uitvoeren als je gaat laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een laadpaal zonder vaste kabel wordt meestal aanbevolen. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In dit geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Maarssen.

Enkele vs dubbele laadpaal
Er zijn twee opties: één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 ingang kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Ideaal wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of voor zakelijke doeleinden.

Smart functies
Laadstations hebben steeds vaker slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder check je extra uitleg over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.

  • Dynamic Load Balancing: automatische verdeling van het totaal beschikbare vermogen.
  • Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
  • Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
  • Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
  • AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
  • Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.

Laadpaal installateur Maarssen vergelijken

De huidige prijzen van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €900 en €3300. De prijs hangt vooral af van het totale laadvermogen van de installatie. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Ook heb je de keuze uit slimme laadpunten met innovatieve features als Dynamic Load Balancing die een grotere investering vereisen. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Maarssen.

Type laadstationLaadvermogenTijd volle batterijOnkosten
1-fase laadpaal3,7 kW10,5 uur€550- €615
1-fase laadpaal7,4 kW6 uur€525- €635
3-fase laadpaal11 kW3,6 uur€675- €775
3-fase laadpaal22 kW2 uur€880- €1000
Kosten van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Goede leveranciers

  1. EVBox:Geschikt voor elke elektrische auto.
  2. Wallbox (wandlader): Meest betrouwbare en veilige optie voor het opladen van je auto.
  3. NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
  4. Alfen: SIM-lock vrije laadstations.
  5. Mennekes: Sterk, duurzaam en efficiënt.
  6. EVhub: Aantrekkelijk design, stevig en relatief goedkoop.
  7. Webasto: Betaalbare en eenvoudige laadsystemen.
  8. Ecotap: Robuust en vandalismebestendig design.
  9. Blue Current: Gecertificeerd laadpunt en voldoet aan alle Nederlandse veiligheidsnormen.
  10. Chargepoint: Zeer eenvoudig te bedienen laadstation.
  11. Myenergi / Zappi: Direct klaar voor gebruik zonder verborgen kosten.
  12. Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Slimme mobiele lader die je op afstand kunt bedienen.
  14. Overweeg ook: ABB, Etrel, Enovates, Delta, Etrel, Flexicharge, Keba, Schneider Electric & Tritium, Xcharge, Circontrol, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Kosten voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Maarssen bedragen tussen de €430 en +/- €1900. Dit hangt af van een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Des te groter deze afstand is, des te meer graafwerk er bij komt kijken en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.

Abonnementskosten laadpas
Bij sommige aanbieders wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Dit is geen vereiste, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen ongeveer €3,75 op maandbasis.

  • Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
  • Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
  • Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
  • Profiteer van 24/7 service en updates.

Laadpaal bij je thuis installeren?

Bekijk ervaren installatiebedrijven uit jouw gemeente.

Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?

Elektrisch rijden is financieel erg interessant. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Onderstaand vind je een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1083 kilometer (maandelijks). Op basis van dit gemiddelde verwachten we wat de mogelijke besparing zal zijn. In het rekenvoorbeeld nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Maarssen):

  • Benzine rijden 2024: €0,140/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
SoortKosten p/kmP/maandP/jaar
Benzine rijden€0,140€151,62€1819,44
Elektrisch€0,048€51,98€623,81
Besparing€0,092€99,64€1195,63
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Stichtse Vecht

Heb jij de beschikking over een EV, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Op dat moment kan jij een openbaar oplaadpunt in Maarssen aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:

  • Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
  • Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
  • Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.

Zodra je voldoet aan deze criteria bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente wijst uit of en in welke straat de laadzuil geactiveerd wordt. Daarbij bekijkt de gemeente zaken als bereikbaarheid en technische haalbaarheid. Iedere woningbezitter kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Uitgebreide informatie is te vinden op www.stichtsevecht.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of er eventueel subsidie beschikbaar is. Veel gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Op die site kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Beste laadpassen.

Openbare laadpunten bekijken (april 2024)

Laadstations in Maarssen zijn er voldoende. Iedereen met een laadpas kan hier laden. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De tarieven liggen tussen de €0,295 tot €0,600 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In de afbeelding hieronder onderzoek je de openbare laadstations in Maarssen. Doorzoek daarnaast laadplekken en verkooppunten in Harmelen, Zegveld, Kamerik, Hekendorp en Waarder.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden maarssen-3604

Laadpunten bij het bedrijf plaatsen

Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is heel praktisch voor bijv. klanten, bezoekers en personeel. Gaat het om een kantoor of bedrijf met 10 parkeerplekken of meer? Op basis van de huidige wetgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder een aantal subsidiemogelijkheden. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
  • Verder kunnen bedrijven verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het gebruik.


Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden

Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een laadpaal voor thuis met daarbij de installatie varieert qua prijs tussen de €850 & €2050. De definitieve prijs wordt gecalculeerd a.d.h.v. het model laadzuil (softwarematige slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).

Wat kost een auto thuis opladen?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan de stroomaanbieder van je huis zoals Essent, Energiedirect, Eneco, Budget energie, NLE en Pure energie, PowerPeers, Vattenfall, Vandebron. Dat is doorgaans zo’n €0,235 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €4,35 p/100 km. Om een indicatie te geven: een benzine aangedreven auto kost om en nabij de €9,80 p/100 km. Als je laadt met eigen zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. De gemiddelde EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Utrecht.

Hoe werkt de installatie?
De expert zal enkele aanpassingen moeten doen in de meterkast. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Vanuit de meterkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. In overleg met de expert wordt besloten wat de meest efficiënte route is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. Jouw laadpaal installateur in Maarssen monteert het als wallbox of op een vrijstaande paal.

Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Uiteindelijk is elke woning aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Hierbij is van belang of de woning de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste elektrische voertuigen werden geladen op 1-fase stroom (220V). De actuele elektrische voertuigen hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Maarssen zal al dit werk voor je oplossen. De prijzen van deze service bedragen circa €1075. Let op: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.

Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabel stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 is vooral te zien bij merken uit Europa. De gangbare elektrische auto’s in Maarssen zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben deze type 2 Mennekes stekker.

Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Iedere provincie heeft een eigen beleid. De gemeente Stichtse Vecht verstrekt op het ogenblik geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt verzoeken of deze laadpaal in de buurt van jouw woning kan komen. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.stichtsevecht.nl.

Plaats een reactie