Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Dat betekent ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een eigen laadpaal in Soesterberg aan huis. Met behulp van een privé laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw BMW iX3 of jouw Mercedes EQV 300 Lang. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en de kWh prijs is voordeliger. Op dit portaal lees je waardevolle informatie over meerdere soorten laadpalen, geven we een duidelijk stappenplan en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers die werken in jouw gemeente.
- Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
- Je beschikt altijd over een volle accu, en dus een maximale actieradius.
- Autorijden zonder onkosten wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Deze slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen vanaf €910.
- Jouw eigen laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Index
- Informatie over een laadpaal aan huis
- Beste laadpaal aanbieders Soesterberg vergelijken december 2024
- Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
- Laadstation elektrische auto aanvragen gemeente Soest
- Vind openbare oplaadpunten in de buurt
- Laadpalen voor kantoor
- Lees meer in de FAQ met veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Soesterberg
Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het laden van een elektrisch voertuig zoals de Volkswagen ID.3 Pure gaat steeds eenvoudiger. Een eigen goedkope laadpaal Soesterberg kopen biedt veel voordelen. Het is ontzettend handig in gebruik en je hebt dan de zekerheid van een volgeladen accu. Ook is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een publiek laadpunt. Wel heb je te maken met de laadpaal zelf, de installatiekosten en de tarieven voor de elektriciteit (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een garage of eigen oprit. Welke laadpaal past bij mijn voertuig en mijn woning? Verderop delen we inhoudelijke informatie en tips omtrent laadpaal laten installeren in Soesterberg. Op deze website lees je ook meer over Elektrisch of benzine.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Soesterberg kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of je installeert het op een paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Bekijk kritisch de afstand van jouw EV en de laadplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase of 3-fasen apparaat
De 1-fase variant maakt gebruik van de reguliere 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Iedere woning heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadzuil maakt gebruik van krachtstroom (400V). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. De 3-fase installatie kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt gemakkelijk jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Soesterberg. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
Spotgoedkoop opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: vast of los
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een losse kabel. Het grote voordeel van de vastzittende kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Wat hierbij ook handig is is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, tot wel 10 meter. Belangrijk nadeel is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat er door wind en regen water in kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Wat we ook vaak horen is dat het er wat rommelig bij hangt. Bovendien is het in de praktijk zo dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het gemak van een losse kabel (of socket) is dat elke soort EV kan opladen. Opladen kan altijd en overal met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Evenzeer oogt het minder rommelig en blijft de kabel langer goed. Belangrijk nadeel is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je even snel wilt laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, om alles vervolgens aan te sluiten. Een paal met een losse laadkabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Koop je een nieuwe elektrische auto? Dan zijn er geen aanpassingen nodig. Advies: probeer ook eens de snelladers in Soesterberg.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er zijn 2 opties: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 ingang kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Heel erg praktisch wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Slimme toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig intuïtieve slimme laadfuncties. Hierbij bekijk je extra details over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
- Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
- Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
- Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
- Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.
Laadpaal installateur Soesterberg vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De investering van een laadstation voor thuis varieert van €775 t/m €3050. De prijs hangt vooral af van de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Ook zijn er allerlei slimme laadpunten met innovatieve extra’s als Dynamic Load Balancing die een grotere investering vereisen. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Soesterberg. Soort laadpaal Capaciteit Oplaadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €510- €610 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 uur €510- €600 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €650- €790 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €880- €965
Top leveranciers
- EVBox:Ingebouwde elektrische beveiligingen.
- Wallbox (wandlader): Realtime oplaadcontrole.
- NewMotion: laad probleemloos overal op in het grootste publieke laadnetwerk van Europa.
- Alfen: Ontworpen om laadsnelheden te maximaliseren en het energiegebruik te optimaliseren.
- Mennekes: Robuust, mooi van vorm, aansluitklaar.
- EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
- Webasto: Degelijk en krachtig, gemaakt in Duitsland.
- Ecotap: Minimalistisch design met krachtige performance.
- Blue Current: Veelzijdig laadpunt met minimale afmetingen.
- Chargepoint: Geschikt voor Plug & Play, direct laden.
- Myenergi / Zappi: Ingebouwde aardlekschakelaar voor wisselstroom tot 30mA.
- Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met App voor inzicht in stroomverbruik en laadkosten.
- Overweeg ook: ABB, Eaton, Enovates, Etrel, Etrel, Flexicharge, Keba, Schneider Electric en Tritium, Efacec, Circontrol, Zaptec.
Installatiekosten 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Soesterberg liggen tussen de €430 en ongeveer €2100. De totale kosten hangen af van een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer er uitgegraven moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.
Informatie over laadpassen
Eventueel wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement bedragen circa €7,25 p/maand.
- Inzicht in je laadsessies.
- Automatische verrekening werkgever.
- Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
- 24/7 helpdesk support.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Zoek erkende deskundigen uit jouw omgeving.
Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt zelf hebben een korte terugverdientijd. In de tabel hieronder bieden wij een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1110 kilometer per 4 weken. Op basis daarvan verwachten we wat jouw potentiële besparing is. In ons geval gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Soesterberg):
- Benzine rijden 2024: €0,110/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
Aandrijving | Prijzen p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,110 | €122,10 | €1465,20 |
Elektrisch | €0,042 | €46,62 | €559,44 |
Besparing | €0,068 | €75,48 | €905,76 |
Laadpaal aanvragen gemeente Soest
Lease of koop jij een elektrische auto, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in Soesterberg aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een minimale actieradius.
Mits je voldoet aan de eisen neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente zal concluderen of en op welke locatie de laadzuil komt te staan. Ze overwegen daarbij relevante zaken als zichtbaarheid en doorstroming. Elke bewoner kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Updates en informatie vind je op www.soest.nl. Daar kom je er ook achter welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Veel Nederlandse gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Op die site kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Voordelige laadpas.
Openbare oplaadpunten in de regio (december 2024)
Laadstations in Soesterberg kan je op meer en meer plekken vinden. Elke weggebruiker kan terecht bij deze punten. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De tarieven lopen uiteen tussen de €0,285 tot €0,620 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In het onderstaande kaartje doorzoek je de openbare laadstations in Soesterberg. Check tevens oplaadplekken en verkopers in Eemdijk, Bunschoten-Spakenburg, Lage Vuursche, Hollandsche Rading en Maartensdijk.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij het bedrijfspand is een prettige service voor klanten, bezoekers en personeel. Bekijk je de mogelijkheden voor een gebouw met minimaal 10 parkeerplaatsen? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. verschillende subsidieregelingen. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Daarbovenop kan je iets bijverdienen door derden te laten betalen voor het gebruik.
Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden
Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een laadpaal voor thuis met daarbij de installatie kost +/- tussen de €750 en €2450. De prijsindicatie hangt af van het soort systeem (eventuele slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en extra werkzaamheden in de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Wat betaal ik voor een volle accu?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw huidige energieleverancier zoals Essent, Budget energie, NLE, Engie, Eneco en Oxxio, Vattenfall, Pure energie, Vandebron. Dat is om en nabij de €0,230 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,95 per 100 kilometer. Ter illustratie: een benzine aangedreven auto komt uit op zo’n €9,75 p/100 km. Als je kiest voor zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een normale EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Utrecht.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De monteur zal enkele aanpassingen moeten doen in de meterkast. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Via de stroomkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen wordt besloten wat de meest efficiënte route is om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De ervaren laadpaal installateur in Soesterberg zet het als wallbox tegen de muur of op een losse paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Over het algemeen is elke meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De vroegere modellen kon men nog opladen op 220V (1-fase). De nieuwste auto’s kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Dit komt neer op krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Soesterberg kan dit uit handen nemen. De prijzen van deze service liggen rond de €850. Let op: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 wordt met name toegepast bij de Europese leveranciers. De meeste beschikbare elektrische auto’s in Soesterberg zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een eigen thuislaadpunt. Elke regio heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Soest heeft op dit moment geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Vraag daarbij gerust of het oplaadpunt dichtbij jouw woning geïnstalleerd kan worden. Bekijk ook www.soest.nl.