Laadpaal t Zand

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de toekomst. Daarbij komt ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. De oplossing is een eigen laadpaal in t Zand aan huis. Op basis van een laadstation van jezelf weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Audi Q4 e-tron & Porsche Taycan 4S. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en je hebt het snel terugverdiend. Op deze website bekijk je extra informatie over betrouwbare soorten laadpalen, geven we een duidelijk stappenplan en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers bij jou in de regio.

  • Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
  • Niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een openbare laadpaal.
  • In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, altijd 100% actieradius.
  • Rijden zonder kosten in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen voor €980.
  • Een privé laadstation aan huis heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen t Zand

De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Jouw elektrische auto opladen zoals bijv. de Dacia Spring Electric kan op verschillende manieren. Een eigen goedkope laadpaal t Zand kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Hij is altijd beschikbaar en je bent altijd verzekerd van een volgeladen accu. Ook is het een stuk goedkoper dan onderweg laden. De kosten bestaan uit: de eenmalige aanschafprijs, installatie en de tarieven voor de elektriciteit (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is geschikt voor mij EV en woning? Hieronder delen we belangrijke aspecten om over na te denken wat betreft laadpaal laten installeren in t Zand. Op EVplan.nl lees je ook meer over Lease een elektrische auto.

Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation t Zand kan op 2 manieren worden aangebracht. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of je bevestigt ‘m op een losse paal. De werking is verder helemaal identiek. Analyseer de afstand van jouw EV en de laadplek (dan heb je minder kabels nodig).

1-fase of 3-fasen installatie
Het 1 fase systeem maakt gebruik van de standaardaansluiting van 230V. Daarmee behaal je standaard 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elke woning in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. Het 3-fase systeem heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in t Zand. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.

Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen

De goedkoopste oplossing en altijd verzekerd van een vrije plek

Losse of vaste laadkabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een losse kabel. Het grootste gemak van de vaste variant is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Wat hierbij ook handig is is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat deze sneller nat wordt (tenzij je binnen laadt). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Ten derde moet ook opgemerkt worden dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.

Het handige van een losse kabel (of een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Opladen kan altijd en overal met de kabel die af-fabriek is geleverd. Daarbovenop ziet het er wat netter uit en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Een negatief aspect is dat er een extra handeling vereist is als je de accu gaat opladen. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, om alles vervolgens aan te sluiten. Het station met een losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In zo’n scenario kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in t Zand.

Enkel of dubbel laadstation
We onderscheiden 2 soorten: een enkele of een dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een enkelvoudige paal heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Nuttig als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of juist voor bedrijven.

Smart functies
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door meer en meer slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf lees jij alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.

  • Dynamic Load Balancing: automatische verdeling van het totaal beschikbare vermogen.
  • Peak shaving: met Peak Shaving kunt u voor uw laadstations een maximale capaciteit instellen.
  • Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
  • Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
  • Abonnementen & Laadpas: jouw laadkosten automatisch verrekenen met je werkgever.

Laadpaal installateur t Zand vergelijken

De aanschafprijzen van laadpalen laten een grote variatie zien. De kostprijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €950 tot +/- €3350. De prijs hangt vooral af van de laadcapaciteit van het station. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Daarnaast onderscheiden we slimme stations met extra features als gebarenherkenning die duurder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal t Zand.

Soort laadstationLaadvermogenLaadtijdPrijs
1-fase laadpaal3,7 kW11 uur€520- €610
1-fase laadpaal7,4 kW5,4 uur€515- €605
3-fase laadpaal11 kW3 – 5 uur€665- €800
3-fase laadpaal22 kW1,7 uur€840- €1070
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis excl. installatie.

Betrouwbare systemen

  1. EVBox:Compact en minimalistisch ontwerp.
  2. Wallbox (wandlader): Altijd inzicht in je laadsessies.
  3. NewMotion: slimme laadservices voor thuis.
  4. Alfen: Inzicht in gebruik en load balancing.
  5. Mennekes: Kompact, praktisch en premium.
  6. EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
  7. Webasto: Degelijk en krachtig, gemaakt in Duitsland.
  8. Ecotap: Slimme stroomverdeling tussen de geschakelde laadstations met Smart Grid.
  9. Blue Current: Laden met alle gebruikelijke laadpassen via RFID.
  10. Chargepoint: Milieuvriendelijk en volledig recyclebaar systeem.
  11. Myenergi / Zappi: 3-10 x sneller dan standaard.
  12. Tesla Wall Connector: Ons advies voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Slimme mobiele lader die je op afstand kunt bedienen.
  14. Alternatieve marken: ABB, Eaton, Delta, Etrel, Etrel, Flexicharge, Keba, Schneider Electric & Tritium, Zaptec, Efacec, Xcharge.

laadstation-thuis-vergelijken

Prijzen voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in t Zand schommelen tussen de € 400 en €1875. Dit wordt grotendeels bepaalt door of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe langer deze afstand, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.

Kosten van het laadpas abonnement
Soms wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Men hoeft dat niet af te nemen, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement bedragen circa €7,00 (maandelijks).

  • Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
  • Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
  • Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
  • Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.

Laadpaal voor thuis kopen?

Vergelijk aangesloten vakmannen die werken in je omgeving.

Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?

Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De elektrische auto zelf en jouw thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Op deze pagina hebben wij een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1163 km op maandbasis. Op basis daarvan begroten we met welke kosten je rekening moet houden. In onze begroting gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in t Zand):

  • Benzine rijden 2024: €0,130/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
TypeKosten p/kmPer maandP/jaar
Benzine rijden€0,130€151,19€1814,28
Elektrisch€0,046€53,50€641,98
Besparing€0,084€97,69€1172,30
Dit kun je besparen met elektrisch rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Schagen

Een elektrische auto gekocht, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Je kunt dan zo’n openbaar oplaadpunt in t Zand aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:

  • Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
  • In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
  • De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.

Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente geeft aan of en op welke plek de laadzuil aangesloten wordt. Ze onderzoeken variabelen als vindbaarheid en doorstroming. Iedereen mag hier parkeren en laden. Meer details is ook te lezen op www.schagen.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of je in aanmerking komt voor een subsidie. Meer en meer gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op deze website kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Onderhoud EV’s.

Openbare oplaadpunten in de regio (april 2024)

Laadstations in t Zand nemen in rap tempo toe. Iedereen mag daar in principe gebruik van maken. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De tarieven variëren tussen de €0,265 – €0,590 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In het Google Maps overzicht doorzoek je de openbare laadstations in t Zand. Op deze site vind je ook oplaadplekken en installatiebedrijven in Petten, Burgerbrug, Sint Maartensvlotbrug, Sint Maartensbrug en Schagerbrug.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden t-zand-1756

Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten

Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is een extra stukje service richting bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Beschik je over een parkeerterrein met 10 parkeerplekken of meer? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. meerdere subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
  • Ook kunnen bedrijven verdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het gebruik van de palen.


Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden

Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een laadpaal voor thuis inclusief installatie kost tussen de €750 en €2550. De uiteindelijke kostprijs hangt af van het soort laadsysteem (additionele slimme functies), de laadcapaciteit, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en extra werkzaamheden in de meterkast zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.

Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van de stroomaanbieder van je huis zoals Eneco, Budget energie, Energiedirect, NLE, Essent en Oxxio, Pure energie, Vattenfall, Vandebron. Dit is nu ongeveer €0,245 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €3,60 per 100 kilometer. Vergeet niet: een auto met benzinemotor kost je zo’n €10,05 per 100 kilometer. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De standaard EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Noord-Holland.

Hoe werkt de installatie?
De specialist plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in het centrale stroompunt in je huis. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Via dit stroompunt legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen met de installateur overleg je waar de laadpaal wordt geplaatst om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De laadpaal installateur in t Zand zet het laadstation vast tegen de muur of op een montagepaal.

Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Uiteindelijk is iedere meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Belangrijk is of de meterkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De vroegere modellen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). Innovatieve modellen vereisen een 3-fasen aansluiting. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in t Zand kan jou hierin ontzorgen. De kosten daarvoor zijn circa €950. Bedenk wel: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.

Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door Europese leveranciers en fabrikanten. Veel van de populaire elektrische auto’s in t Zand hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook vrijwel alle openbare laadpunten hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.

Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt. Elke gemeente kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Schagen heeft momenteel geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt vragen of het openbare laadpunt nabij jouw huis geplaatst mag worden. Voor meer info en aanvragen zie www.schagen.nl.

Plaats een reactie