Laadpaal Lith

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Hierdoor zien we ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Het alternatief is een slimme laadpaal in Lith aan huis. Dankzij jouw eigen laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw MG ZS EV of Tesla Model 3 Long Range Performance. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en de kWh prijs is voordeliger. Op deze website vind je handige informatie over verschillende type laadpalen, een handige keuzehulp en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit de buurt.

  • Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
  • Niet meer wachten bij een dure snellader.
  • Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, geen zorgen meer over de actieradius.
  • Nog voordeliger rijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
  • Een slimme laadpaal aan huis is al te bestellen vanaf €895.
  • Een privaat laadstation heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Lith

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het opladen van de accu van een EV als o.a. een BMW i4 is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een eigen goedkope laadpaal Lith kopen biedt veel voordelen. Het werkt snel en eenvoudig en je rijdt elke ochtend weg met een perfect opgeladen accu. Bovendien is het een stuk goedkoper dan een openbaar laadstation in de wijk. Wel heb je te maken met de aanschaf en installatie van de paal en de kWh prijs voor de stroom (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een garage of eigen oprit. Welke laadpaal is nu handig voor mijn EV en mijn woning/meterkast? In het gedeelte hieronder check je handige tips en adviezen wat betreft laadpaal laten installeren in Lith. Op deze website lees je ook meer over Hybride voertuigen.

Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Lith kun je op twee wijzen aanbrengen. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Denk goed na over hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats (dan heb je minder kabels nodig).

1-fase of 3-fasen installatie
De 1 fase installatie functioneert met de normale 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. In principe heeft elke woning minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase variant biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadpaal kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt dan dit laten aanleggen door een elektricien in Lith. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.

Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen

Goedkoop en snel laden en niet meer zoeken naar een vrij laadstation

Laadkabel: los of vast
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het pluspunt van een vastzittende kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een bijkomend voordeel is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, tot wel 10 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Een ander minpunt is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Ook is het goed om je te bedenken dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.

Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (of socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Het laadproces doe je met de reguliere meegeleverde kabel. Evenzeer oogt het minder rommelig en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Een negatief aspect is dat het altijd even iets langer duurt als je wilt laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, om daarna het geheel te connecten. Een paal met een losse laadkabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In dat geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Lith.

Enkel of dubbel laadstation
Je kan kiezen uit een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het enige verschil zit hem in hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een enkelvoudige paal kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Ideaal wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of voor zakelijke doeleinden.

Smart functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder bekijk je meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.

  • Dynamic Load Balancing: voorkomt dat de stroom uitvalt.
  • Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
  • Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
  • Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
  • Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.

Laadpaal installateur Lith vergelijken

Die consumentenprijzen van laadpalen zijn heel divers. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €675 – €3200. Het prijskaartje hangt met name af van het laadvermogen van het systeem. Hoe meer vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. In aanvulling hierop kan je kiezen voor slimme stations met toffe snufjes als Dynamic Load Balancing die een hogere verkoopprijs hebben. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Lith.

Type stationCapaciteitTijd volle batterijOnkosten
1-fase laadpaal3,7 kW12 uur€515- €630
1-fase laadpaal7,4 kW5,6 uur€540- €625
3-fase laadpaal11 kW4 uur€650- €755
3-fase laadpaal22 kW1,8 – 2 uur€860- €990
Gemiddelde aanschafkosten laadpaal aan huis (excl. installatie).

Top leveranciers

  1. EVBox:Vakkundige en gecertificeerde.
  2. Wallbox (wandlader): De beste manier van elektrisch opladen.
  3. NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
  4. Alfen: Voor iedere elektrische auto.
  5. Mennekes: Sinds 2014 de standaardstekker voor EV’s in Europa.
  6. EVhub: Laadstations van hoogwaardig slagvast polycarbonaat.
  7. Webasto: Een aantrekkelijk instapmodel vanaf €595,00.
  8. Ecotap: Robuust en vandalismebestendig design.
  9. Blue Current: Compacte, betrouwbare en gemakkelijke laadstations.
  10. Chargepoint: Milieuvriendelijk en volledig recyclebaar systeem.
  11. Myenergi / Zappi: Variabel laden tussen 6A en 32A.
  12. Tesla Wall Connector: Compatibel met de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Gemakkelijk mee te nemen laadpaal.
  14. Alternatieve marken: ABB, Eaton, Etrel, Delta, Etrel, Flexicharge, Keba, Schneider Electric of Tritium, Efacec, Zaptec, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatietarieven 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Lith liggen tussen de €310 en €1875. Dit is afhankelijk van de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe groter het perceel, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.

Laadpas
Bij sommige aanbieders wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Het is absoluut niet verplicht, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen zo’n €7,00 (maandelijks).

  • Online inzicht in laadsessies.
  • Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
  • Laat je gasten ook bij je thuis hun auto opladen.
  • Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.

Laadpaal voor thuis aanschaffen?

Achterhaal ervaren adviseurs in de regio.

Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine

Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. De elektrische auto en het thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Onderstaand kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1036 kilometer op maandbasis. Op basis van dit gemiddelde berekenen we wat jouw potentiële besparing is. In ons voorbeeld gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Lith):

  • Benzine rijden 2024: €0,135/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,047/km
TypeTarieven p/kmP/maandP/jaar
Benzine€0,135€139,86€1678,32
Elektrisch€0,047€48,69€584,30
Besparing€0,088€91,17€1094,02
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Oss

Heb jij de beschikking over een EV, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? Je kunt dan zo’n openbaar oplaadpunt in Lith aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:

  • Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
  • Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
  • De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een aanzienlijke actieradius.

Zodra je voldoet aan deze criteria bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente bepaalt of en op welke plek de laadzuil aangesloten wordt. Ze overwegen daarbij facetten als zichtbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elke EV-rijder kan hier gebruik van maken. Alle info is beschikbaar op www.oss.nl. Hier lees je bovendien of de gemeente subsidies verstrekt. Meer en meer gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Op die site kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Elektrische autoverzekering.

Openbare oplaadpunten zoeken (april 2024)

Laadstations in Lith zijn op steeds meer plekken te vinden. Iedereen met een EV kan terecht bij deze punten. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De kosten bedragen tussen de €0,285 en €0,595 per kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In het onderstaande kaartje bekijk jij de openbare laadstations in Lith. Bekijk ook oplaadplekken en installatiebedrijven in Lithoijen, Teeffelen, Oijen, Nuland en Nistelrode.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden lith-5397

Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik

Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is relevant voor werknemers en klanten. Beschik je over een bedrijfspand met tenminste 10 parkeerplaatsen? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
  • Daarbovenop verdient een zakelijke laadpaal zich terug door een tarief in te stellen voor derden voor het laden.


Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden

Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Een eigen laadpaal voor huis inclusief installatiewerk kost tussen de €1050 – €2200. De definitieve prijs is afhankelijk van het soort systeem (wel of geen slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.

Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan jouw huidige energieleverancier zoals Engie, Eneco, NLE, Budget energie, Energiedirect en PowerPeers, Vandebron, Vattenfall, Oxxio. Dat is doorgaans zo’n €0,210 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €4,00 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een benzine aangedreven auto kost je zo’n €9,65 per 100 kilometer. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een reguliere EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Groningen.

Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De installateur legt een aparte stroomgroep aan in de stroomkast in de woning. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Via dit stroompunt loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In overleg met de expert wordt besloten wat de meest efficiënte route is om het graafwerk te beperken. De ervaren laadpaal installateur in Lith zet het laadstation vast tegen de muur of op een montagepaal.

Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Al met al is elke meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Let er wel op dat je groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste modellen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De actuele types vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit kennen we ook als krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Lith kan dit uit handen nemen. De prijzen van deze service bedragen zo’n €1025. Disclaimer: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.

Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Stekkers van laadkabels verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 wordt gebruikt door merken uit de Europese Unie. De populaire elektrische auto’s in Lith dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere provincie heeft een eigen beleid. De gemeente Oss heeft momenteel geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt hierbij verzoeken of deze laadpaal niet al te ver van jouw huis kan komen. Voor meer info en aanvragen zie www.oss.nl.

Plaats een reactie