Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Daarbij komt ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Overweeg dan zeker eens een 100% eigen laadpaal in Didam aan huis. D.m.v. een privé laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw CUPRA el-Born & Hyundai Kona Electric 39 kWh. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is ook financieel gezien een goede investering. Hier bekijk je bruikbare informatie over betrouwbare type laadstations, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk die werken in jouw gemeente.
- Met een eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
- Altijd een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Goedkope kilometer-tarieven als je ook kiest voor zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis bestel je al vanaf €970.
- Jouw eigen laadstation heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Inhoudsopgave
Laadstation thuis plaatsen Didam
De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals bijv. de Aiways U5 kan op diverse manieren. Een extra goedkope laadpaal Didam kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Het is ontzettend handig in gebruik en je hebt dan de zekerheid van een volgeladen accu. Daarbij is het veel betaalbaarder dan laden bij openbare stations. De kosten bestaan uit: de laadpaal zelf, de installatiekosten en de kosten van jouw eigen stroom (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal past bij mijn EV en mijn woning/meterkast? Hieronder check je inhoudelijke informatie en tips met betrekking tot laadpaal laten installeren in Didam. Op EVplan.nl lees je ook meer over Goedkoopste laadpaal.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Didam installeren kan op 2 manieren. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of je bevestigt ‘m op een losse paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Check de afstand van jouw EV en de laadplek (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
De 1 fase aansluiting draait op de normale 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Elke meterkast beschikt over zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadzuil is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Het maximale laadvermogen is 11 kW. Een 3-fase laadstation kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt tegen geringe kosten je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Didam. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
Voordelig opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: vast of los
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een kabel die afneembaar is. Het gemak van een vastzittende kabel is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Verder is het zo dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Wat we ook vaak horen is dat het een rommelig geheel wordt. Als laatste moet ook opgemerkt worden dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Het gemak van een losse kabel (of een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Hiervoor gebruik je de kabel die af-fabriek is geleverd. Ook ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Het minpunt is dat je een stap extra moet uitvoeren als je jouw auto gaat laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om daarna het geheel te connecten. Een losse kabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In zo’n scenario hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Advies: probeer ook eens de snelladers in Didam.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Men kan kiezen voor één aansluiting of twee aansluitingen. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 aansluiting heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Nuttig als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s maar ook voor bedrijven en kantoren.
Smart functies
De huidige oplossingen hebben meer en meer slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf bekijk je extra details over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
- Peak shaving: voorkom overschrijden van de maximale stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
- AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
- Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.
Laadpaal installateur Didam vergelijken
De prijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De investering van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €725 tot +/- €3300. Het prijskaartje hangt met name af van het totale laadvermogen van de installatie. Des te hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. In aanvulling hierop onderscheiden we slimme systemen met leuke snufjes als gebarenherkenning die een grotere investering vereisen. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Didam. Type station Vermogen Laadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,8 uur €525- €645 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €500- €620 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €675- €785 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €880- €1045
Top systemen
- EVBox:De beste laadpaal voor thuis.
- Wallbox (wandlader): Met handige mobiele en Smartwatch-app.
- NewMotion: altijd met zorgvuldige en deskundige installatie.
- Alfen: SIM-lock vrij: vrije keuze voor de aanbieder van laaddiensten.
- Mennekes: Comfortabel, slim en veilig je elektrische auto opladen.
- EVhub: Stevige en krachtige laadpalen voor een scherpe prijs.
- Webasto: Plug & Charge (aansluiten en direct laden).
- Ecotap: Optioneel leverbaar met vaste kabel.
- Blue Current: Compacte, betrouwbare en gemakkelijke laadstations.
- Chargepoint: Geschikt voor alle typen elektrische auto’s.
- Myenergi / Zappi: Een volledig vrij programmeerbaar laadpaal.
- Tesla Wall Connector: Zelf instellen met welke max. stroom je auto geladen moet worden.
- NRGkick: Slimme mobiele lader die je op afstand kunt bedienen.
- Overweeg ook: ABB, Delta, Etrel, Enovates, Etrel, Keba, Flexicharge, Hypercharger en Tritium, Xcharge, Efacec, Zaptec.
Installatietarieven 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Didam schommelen tussen de € 350 tot €1975. Dit wordt grotendeels bepaalt door een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Abonnementsprijzen laadpassen
Vaak wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het is absoluut niet verplicht, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van deze laadpaal abonnementen zijn circa €6,00 (maandelijks).
- Online inzicht in laadsessies.
- Automatische facturering en verrekening.
- Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
- Profiteer van 24/7 service en updates.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Bekijk aangesloten installateurs uit jouw omgeving.
Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. De elektrische auto en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. In het onderstaande gedeelte kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1066 kilometer (maandelijks). Met dit getal calculeren we wat de mogelijke besparing zal zijn. In ons geval gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Didam):
- Benzine rijden 2024: €0,145/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
Aandrijving | Prijzen p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,145 | €154,57 | €1854,84 |
Elektrisch rijden | €0,049 | €52,23 | €626,81 |
Besparing | €0,096 | €102,34 | €1228,03 |
Laadpaal aanvragen gemeente Montferland
Heb jij de beschikking over een EV, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Op dat moment kan jij een openbaar oplaadpunt in Didam aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een aanzienlijke actieradius.
Zodra je voldoet aan deze criteria bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente beslist uiteindelijk of en waar precies de laadzuil komt te staan. Daarbij bekijkt de gemeente facetten als zichtbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elke EV-rijder kan het gebruiken. Alle info is ook gepubliceerd op www.montferland.info. Daar lees je ook of er een subsidie mogelijk is. Steeds meer gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Daar kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Alle elektrische auto’s.
Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten (december 2024)
Laadstations in Didam zijn elke dag werkzaam. Iedereen mag daar in principe gebruik van maken. Het is relatief wel duur. De onkosten wisselen tussen de €0,295 tot €0,595 per kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het Google Maps overzicht zie jij alle openbare laadstations in Didam. Doorzoek daarnaast laadzuilen en installatiebedrijven in Loo Gld, Groessen, Tolkamer, Lobith en Herwen.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal bij het bedrijfspand kan worden gebruikt door personeel of bezoekers. Beschik je over een locatie met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er verschillende subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Daarnaast kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het gebruik van de palen.
Lees de veelgestelde vragen (FAQ) m.b.t. thuis elektrisch laden
Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een thuis-laadpaal inclusief installatiewerk kost +/- tussen de €900 – €2325. Het hele prijskaartje wordt berekend aan de hand van het type laadstation (eventuele slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Wat betaal ik voor een volle accu?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij jouw leveranciers van energie zoals Eneco, NLE, Engie, Energiedirect, Essent en Vattenfall, Vandebron, PowerPeers, Pure energie. Gemiddeld is dat +/- €0,215 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,85 per 100 kilometer. Vergeet niet: een benzine aangedreven auto kost ongeveer €9,70 p/100 km. Met zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. De gemiddelde EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Gelderland.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De installateur legt een nieuwe stroomgroep aan in je stroomkast. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Via de stroomkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. Samen wordt besloten wat de beste manier is om de werkzaamheden binnen de perken te houden. Jouw laadpaal installateur in Didam bevestigt het laadstation aan de muur of op een bevestigingspaal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Uiteindelijk is elke woning aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Bekijk vooraf wel of je meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste elektrische voertuigen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De nieuwste elektrische auto’s vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Didam kan dit allemaal regelen. De prijzen van deze service zijn circa €975. Let op: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Laadkabel stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 zien we met name terug bij merken uit de Europese Unie. De beschikbare elektrische auto’s in Didam dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke regio kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Montferland biedt op dit moment geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt specifiek verzoeken of het oplaadpunt in de buurt van jouw woning geplaatst mag worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.montferland.info.