Laadpaal Westerbroek

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden zien we steeds meer. Dat heeft als gevolg dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. De oplossing is een slimme laadpaal in Westerbroek aan huis. Door middel van een laadstation van jezelf ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Tesla Model 3 Long Range Dual Motor of bijvoorbeeld de Audi e-tron S 55 quattro. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is veel voordeliger. Middels onze vergelijker lees je extra informatie over geschikte laadpalen, geven we een duidelijk stappenplan en vind je ervaren leveranciers en installateurs werkzaam in jouw regio.

  • Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
  • Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
  • Elke ochtend beginnen met een volle accu, altijd 100% actieradius.
  • Goedkoop rijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
  • Deze slimme laadpaal aan huis schaf je al aan vanaf €985.
  • Een eigen laadstation aan huis kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Westerbroek

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals bijv. de Volkswagen ID.3 Pure kan op diverse manieren. Een eigen goedkope laadpaal Westerbroek kopen is steeds meer in trek. Het is gemakkelijk en snel en je kunt rekenen op een optimale actieradius. Eveneens is het veel betaalbaarder dan een laadstation in de omgeving. Wel heb je te maken met de eenmalige aanschafprijs, installatie en uiteraard de verbruikte stroom (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit of garage. Welk laadstation moet ik kiezen voor mij EV en woning? Verderop kan je aan de slag met inhoudelijke informatie en tips omtrent laadpaal laten installeren in Westerbroek. Op deze website lees je ook meer over Bijtelling EV’s.

Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Westerbroek kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een stevige paal. Verder zijn er geen verschillen. Analyseer de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.

1-fase of 3-fasen installatie
De 1 fase aansluiting is compatibel met de standaardaansluiting van 230V. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Ieder huis in Nederland heeft minstens (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadzuil is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. De 3-fase variant kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Heb je geen 3-fase groepenkast? Voor een paar honderd euro kun jij deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Westerbroek. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.

Een eigen oplaadpunt aan huis

Spotgoedkoop opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation

Vaste of losse laadkabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een kabel die afneembaar is. Het grote voordeel van de vaste variant is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Verder is het zo dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Het grote nadeel is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat er door wind en regen water in kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Wat je ook vaak ziet is dat het wat rommelig oogt. Ten derde is het zo dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.

Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (dus met alleen een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Daarvoor neem je de stekker die je in de auto hebt liggen. Ook ziet het er niet zo chaotisch uit en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Het belangrijkste nadeel is dat er een extra handeling vereist is als je jouw auto gaat laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een paal met een losse laadkabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? Dan hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Westerbroek.

Enkel of dubbel laadstation
We onderscheiden 2 soorten: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een enkele paal kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Erg handig als je 2 elektrische auto’s hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.

Slimme functies
De nieuwste laadsystemen herbergen steeds vaker slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf lees jij extra uitleg over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.

  • Dynamic Load Balancing: automatische verdeling van het totaal beschikbare vermogen.
  • Peak shaving: voorkomt overbelasting van het elektriciteitsnet tijdens piekuren.
  • Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
  • Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
  • Abonnementen & Laadpas: jouw laadkosten automatisch verrekenen met je werkgever.

Laadpaal installateur Westerbroek vergelijken

De tarieven van laadpalen zijn nogal verschillend. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €850 tot €3100. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door het totale laadvermogen van de installatie. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Tevens kan je kiezen voor slimme stations met speciale functies als gezichtsherkenning die in aanschaf duurder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Westerbroek.

Type laadpaalCapaciteitTijd volle batterijKosten
1-fase laadpaal3,7 kW10 uur€545- €615
1-fase laadpaal7,4 kW5,5 uur€515- €620
3-fase laadpaal11 kW4,5 uur€695- €760
3-fase laadpaal22 kW1,6 uur€865- €990
Prijzen van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Top systemen

  1. EVBox:Mogelijk om laadvermogen te upgraden.
  2. Wallbox (wandlader): Realtime oplaadcontrole.
  3. NewMotion: altijd met zorgvuldige en deskundige installatie.
  4. Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van stroom.
  5. Mennekes: Comfortabel, slim en veilig je elektrische auto opladen.
  6. EVhub: No-nonsense laadoplossingen voor een scherpe prijs.
  7. Webasto: Betaalbare en eenvoudige laadsystemen.
  8. Ecotap: Minimalistisch design met krachtige performance.
  9. Blue Current: Plug & Charge of met laadpas laden.
  10. Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
  11. Myenergi / Zappi: Direct klaar voor gebruik zonder verborgen kosten.
  12. Tesla Wall Connector: Het krachtige laadstation voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Flexibel en eenvoudig de laadstroom aanpassen.
  14. Andere merken: ABB, Eaton, Enovates, Etrel, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Hypercharger of Tritium, Xcharge, Zaptec, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Tarieven voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Westerbroek variëren van €370 en plus minus €1900. De totale kosten hangen af van de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.

Abonnementstarieven laadpassen
Optioneel wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Je hoeft dit niet te nemen, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen circa €3,00 per maand.

  • Inzicht in je laadsessies.
  • Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
  • Tarief instellen voor externe gebruikers.
  • Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.

Een goedkope laadpaal voor thuis?

Achterhaal de beste leveranciers uit jouw gemeente.

Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?

Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie hebben een korte terugverdientijd. Op deze pagina kan je een rekenvoorbeeld zien. De Nederlander rijdt om en nabij de 1078 kilometer (maandelijks). Met dit gemiddelde als uitgangspunt becijferen we wat de verwachte kostenbesparing is. In het rekenvoorbeeld gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Westerbroek):

  • Benzine rijden 2024: €0,115/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
AandrijvingPrijzen p/kmP/maandPer jaar
Benzine€0,115€123,97€1487,64
Elektrisch rijden€0,043€46,35€556,25
Besparing€0,072€77,62€931,39
Gemiddelde besparing van elektrisch rijden in mei 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Midden-Groningen

Lease of koop jij een elektrische auto, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Je kunt dan zo’n openbaar oplaadpunt in Westerbroek aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:

  • Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
  • Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
  • De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een noemenswaardige actieradius.

In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente beslist uiteindelijk of en in welke straat de laadzuil neergezet wordt. Hierbij bekijken zij zaken als vindbaarheid en parkeerdruk. Iedereen met een elektrische auto kan het gebruiken. Uitgebreide informatie vind je op www.midden-groningen.nl/. Hier kan je ook lezen of je een subsidie kunt krijgen. Steeds meer gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Smart Charging.

Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten (mei 2024)

Laadstations in Westerbroek zijn goed vertegenwoordigd. Iedere EV-bezitter kan hier laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De onkosten variëren tussen de €0,230 en €0,615 p/kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In onze maps kaart treft jij de openbare laadstations in Westerbroek. Check tevens oplaadplekken en installateurs in Foxhol, Kropswolde, Kiel-Windeweer, Hoogezand en Onstwedde.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden westerbroek-9608

Laadpunten bij het bedrijf plaatsen

Een laadpaal bij uw bedrijf is relevant voor je personeel en relaties. Beschik je over een kantoor of bedrijf met tenminste 10 parkeerplaatsen? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, met name interessant voor startende ondernemers.
  • Daarbovenop verdient een zakelijke laadpaal zich terug door een tarief in te stellen voor derden voor het laden.


Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden

Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een particulier laadpaal voor huis inclusief installatie varieert qua prijs tussen de €1075 – €2550. De definitieve prijs wordt berekend aan de hand van het soort systeem (additionele slimme functies), de laadcapaciteit, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.

Wat kost een auto thuis opladen?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw huidige energieleverancier zoals Energiedirect, Eneco, NLE, Engie, Budget energie en PowerPeers, Pure energie, Oxxio, Vattenfall. Dit is nu ongeveer €0,250 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,50 p/100 km. Vergeet niet: een benzine aangedreven auto kost je zo’n €10,00 p/100 km. Als je laadt met eigen zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. Een normale EV eist 10 – 16 zonnepanelen om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Groningen.

Hoe wordt het geïnstalleerd?
De monteur integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in de meterkast. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Vanaf de stoomkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. Samen met de installateur overleg je waar de laadpaal wordt geplaatst om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De laadpaal installateur in Westerbroek monteert het als wallbox of op een bevestigingspaal.

Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Over het algemeen is elke meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Belangrijk is of de meterkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste EV’s waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De huidige modellen kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Westerbroek zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De geschatte kosten van zo’n service bedragen zo’n €1100. Goed om te weten: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.

Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Laadkabels / stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 wordt met name toegepast bij verschillende merken binnen de EU. Veruit de meest populaire elektrische auto’s in Westerbroek kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden beschikken over type 2 (Mennekes).

Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Iedere regio is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Midden-Groningen verstrekt momenteel geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt wel een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt hierbij verzoeken of het oplaadpunt vlakbij jouw woning geïnstalleerd kan worden. Een verzoek indienen kan op www.midden-groningen.nl/.

Plaats een reactie