De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Dat heeft als gevolg dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Overweeg dan zeker eens een handige laadpaal in Drijber aan huis. Op basis van een laadstation van jezelf geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Audi e-tron GT of bijvoorbeeld de Ford Mustang Mach-E GT. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is ook financieel gezien een goede investering. Middels onze vergelijker tref je extra informatie over populaire type laadpalen, krijg je inzicht in de mogelijkheden en vind je de beste installateurs uit de buurt.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een openbare laadpaal.
- Elke dag opnieuw een volle accu, altijd 100% actieradius.
- Goedkope kilometer-tarieven door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis is er al voor €900.
- Een privaat laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Index
- Tips bij het kiezen van een laadpaal voor thuis
- Beste laadpaal aanbieders Drijber vergelijken oktober 2024
- Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
- Aanvragen openbaar laadstation elektrisch rijden gemeente Midden-Drenthe
- Openbare oplaadpunten zoeken
- Laadpalen voor ondernemers
- FAQ – Veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Drijber
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Jouw elektrische auto opladen als onder andere de Audi Q4 Sportback e-tron kan op steeds meer plekken. Een eigen goedkope laadpaal Drijber kopen is steeds meer in trek. Je kunt eenvoudig laden en je hebt dan elk moment van de dag een lange actieradius. Bovendien is het stukken betaalbaarder dan laden bij openbare stations. Wat betreft kosten heb je te maken met de laadpaal zelf, de installatiekosten en de kWh prijs voor de stroom (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal is nu handig voor mij EV en woning? In het gedeelte hieronder bespreken we aantal belangrijke aandachtspunten omtrent laadpaal laten installeren in Drijber. Of klik door voor meer informatie over Elektrisch v.s. benzine.
Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Drijber kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of hij komt op een aparte paal. De werking is verder helemaal identiek. Achterhaal hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen apparaat
De 1-fase variant maakt gebruik van de normale 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Iedere woning heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadstation maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Het maximale laadvermogen is 11 kW. De 3-fase installatie kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt gemakkelijk de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Drijber. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.
Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen
Voordelig opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Vaste of losse laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het belangrijkste voordeel van de vaste stekker is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Een ander voordeel is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Het grote nadeel is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Wat je ook vaak ziet is dat het er niet zo netjes uit ziet. Tenslotte is het goed om je te bedenken dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Het handige van een losse kabel (of socket) is dat elke soort EV kan opladen. Opladen kan altijd en overal met de stekker die je in de auto hebt liggen. Ook ziet het er wat netter uit en blijft de kabel langer goed. Een punt van kritiek is dat je een stap extra moet uitvoeren als je de accu gaat opladen. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om alles vervolgens aan te sluiten. Een laadpaal zonder vaste kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Ga je een ander elektrische auto rijden? Dan ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Drijber.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er bestaan 2 types: een enkele of een dubbele laadpaal. Het verschil heeft te maken met het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 stekker aansluiting biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Erg handig als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of voor zakelijke doeleinden.
Innovatieve toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. Bijgaand check jij extra uitleg over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: handige functie die overbelasting voorkomt.
- Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
- Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
- Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
- AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
- Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.
Laadpaal installateur Drijber vergelijken
De kosten van laadpalen laten een grote variatie zien. De kosten van een laadstation voor thuis ligt tussen de €875 tot en met €3425. De aanschafkosten hangen vooral af van de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe hoger het vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Bovendien onderscheiden we slimme wallboxen en palen met features als voice of gezichtsherkenning die duurder zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Drijber. Laadpaal type Vermogen Laadtijd Prijs 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 uur €535- €615 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €515- €645 3-fase laadpaal 11 kW 4,5 uur €665- €770 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €845- €1020
Goede merken
- EVBox:Makkelijk te installeren, gebruiken en onderhouden.
- Wallbox (wandlader): De beste manier van elektrisch opladen.
- NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
- Alfen: Plug & Charge met optioneel slimme functies.
- Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
- EVhub: Een van de voordeligste aanbieders in de markt.
- Webasto: Plug & Charge (aansluiten en direct laden).
- Ecotap: Zeer gebruiksvriendelijk en vandalismebestendig.
- Blue Current: Veilig en robuuste laadstations.
- Chargepoint: Compact en stijlvol ontwerp.
- Myenergi / Zappi: Altijd connected met de speciale HUB.
- Tesla Wall Connector: Model X, Model S en Model 3 laden met verschillende stroomsterkten.
- NRGkick: Tot 3-fasen opladen, overal waar je wilt.
- Andere mogelijkheden: ABB, Etrel, Eaton, Enovates, Etrel, Hypercharger, Flexicharge, Schneider Electric of Tritium, Xcharge, Zaptec, Circontrol.
Installatietarieven 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Drijber liggen tussen de €410 tot €1850. De totale kosten hangen af van het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe langer deze afstand, hoe meer er gegraven moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Abonnementskosten laadpas
Optioneel wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van zo’n laadpaal abonnement zijn zo’n €5,50 (maandelijks).
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
- Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Vergelijk aangesloten specialisten uit jouw omgeving.
Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De elektrische auto en het thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Onderstaand kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1134 kilometer (maandelijks). Met dit getal begroten we welke besparing er mogelijk is. In ons voorbeeld kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Drijber):
- Benzine rijden 2024: €0,135/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,047/km
Type | Kosten p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,135 | €153,09 | €1837,08 |
Elektrisch rijden | €0,047 | €53,30 | €639,58 |
Besparing | €0,088 | €99,79 | €1197,50 |
Laadpaal aanvragen gemeente Midden-Drenthe
Heb je een EV, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Drijber aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente beslist uiteindelijk of en op welke plek de laadzuil geactiveerd wordt. Ze checken daarvoor zaken als zichtbaarheid en parkeerdruk. Elke bewoner mag hier parkeren en laden. Updates en informatie is ook gepubliceerd op www.middendrenthe.nl. Daar kom je er ook achter of er een subsidie mogelijk is. Meer en meer gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Daar kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Goedkoopste laadpas.
Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten (oktober 2024)
Laadstations in Drijber zijn veel beschikbaar. Iedereen met een laadpas kan hier laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De tarieven variëren tussen de €0,280 tot €0,560 p/kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In de afbeelding hieronder bekijk jij de openbare laadstations in Drijber. Check tevens laadstations en leveranciers in Wijster, Spier, Oranje, Hijken en Hooghalen.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij uw bedrijf kan worden gebruikt door bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Heb je een kantoor of bedrijf met tenminste 10 parkeerplaatsen? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Tevens kan je het laadpunt versneld terugverdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het laden.
Veelgestelde vragen (FAQ) over thuis elektrisch laden
Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een thuis-laadpaal inclusief installatiewerk varieert kostentechnisch tussen de €750 & €2575. Het tarief wordt berekend aan de hand van het soort systeem (softwarematige slimme functies), de laadcapaciteit, het aantal benodigde kabelmeters en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep aanleggen.
Wat kost een auto thuis opladen?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan de stroomaanbieder van je huis zoals Essent, NLE, Eneco, Engie, Energiedirect en Vattenfall, PowerPeers, Pure energie, Oxxio. Gemiddeld is dat +/- €0,215 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €3,75 per 100 kilometer. Ter illustratie: een auto met benzinemotor kost je al snel €9,65 per 100 kilometer. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. De gemiddelde EV eist 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Drenthe.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De monteur zal enkele aanpassingen moeten doen in de stroomkast in de woning. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Vanaf de meterkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen met de monteur bespreek je wat de beste manier is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De gecertificeerde laadpaal installateur in Drijber monteert ‘m in overleg tegen de muur of installeert het op een paal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Meestal is iedere meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Soms moet er wel wat aangepast worden. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De allereerste elektrische auto’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De hedendaagse modellen worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Drijber kan dit allemaal regelen. De tarieven hiervan liggen rond de €975. Let op: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Laadkabel + stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 zien we vooral terug bij Europese leveranciers en fabrikanten. Veel populaire elektrische auto’s in Drijber beschikken over een type 2 aansluiting. Ook de openbare laadpunten in ons land zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een eigen thuislaadpunt. Elke provincie heeft een eigen beleid. De gemeente Midden-Drenthe verstrekt momenteel geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt vragen of het oplaadpunt in de buurt van jouw huis geïnstalleerd kan worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.middendrenthe.nl.