Laadpaal Maastricht

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden zien we steeds meer. Hierdoor zien we ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Overweeg dan zeker eens een eigen laadpaal in Maastricht aan huis. Met behulp van een zelfvoorzienend laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw BMW iX3 of bijvoorbeeld de Tesla Model Y Long Range Performance. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op EVPlan.nl lees je extra informatie over diverse laadpunten, krijg je inzicht in de mogelijkheden en vind je de beste installateurs die werken in jouw gemeente.

  • Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
  • Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
  • Je beschikt altijd over een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
  • Rijden zonder kosten wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
  • Deze slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €930.
  • Een privé laadstation aan huis heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Maastricht

Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het laden van een elektrisch voertuig zoals bijv. de BMW iX3 kan op diverse manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Maastricht kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Het is gemakkelijk en snel en je kunt rekenen op een optimale actieradius. Daarbovenop is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een publiek laadpunt. De kosten bestaan uit: de installatie, hardware, kabels en de stroomprijzen (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is nu handig voor mijn EV en mijn woning/meterkast? Hierbij vind je tips en adviezen rondom laadpaal laten installeren in Maastricht. Of klik door voor meer informatie over Duurzame mobiliteit.

Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Maastricht installeren kan op 2 manieren. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een montagepaal. Verder zijn er geen verschillen. Denk vooraf na over de afstand van jouw EV en de laadplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.

1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
Het 1-fase laadstation werkt met de normale 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Ieder huis in Nederland heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. Een 3-fase laadstation kan dus veel sneller een auto opladen. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt gemakkelijk deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Maastricht. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.

Een privé oplaadpaal voor je huis?

De goedkoopste oplossing en altijd verzekerd van een vrije plek

Laadkabel: vast of los
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een afneembare/losse kabel. Het gemak van de vaste stekker is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Wat hierbij ook handig is is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat er door wind en regen water in kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Daarnaast kan het zijn dat het wat rommelig oogt. Ook moet je opletten dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.

Het handige van een losse kabel (net als een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Hiervoor gebruik je de reguliere meegeleverde kabel. Eveneens oogt het netter en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Een punt van kritiek is dat de drempel wat hoger wordt als je jouw EV wilt laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Het station met een losse kabel is doorgaans toch praktischer. Ga je een ander elektrische auto rijden? In zo’n scenario hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Maastricht.

Enkele vs dubbele laadpaal
Er bestaan twee types: een enkele of een dubbele laadpaal. Het verschil heeft te maken met hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een enkelvoudige paal kan nooit meer dan 1 auto opladen, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Erg handig wanneer je 2 auto’s in bezit hebt maar ook voor bedrijven en kantoren.

Smart toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door steeds vaker slimme laadfuncties. Hierbij check jij meer informatie over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.

  • Dynamic Load Balancing: controleert het stroomgebruik van de woning.
  • Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
  • Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
  • Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
  • Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.

Laadpaal installateur Maastricht vergelijken

De huidige prijzen van laadpalen zijn heel divers. De prijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €800 – €3075. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe meer vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Ook zijn er slimme stations met leuke functies als Dynamic Load Balancing die in aanschaf duurder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Maastricht.

Type laadstationCapaciteitLaadtijdTarief
1-fase laadpaal3,7 kW11 – 12 uur€530- €615
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 7 uur€540- €650
3-fase laadpaal11 kW3,6 uur€665- €780
3-fase laadpaal22 kW1,8 – 2 uur€835- €1050
Kosten van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Betrouwbare systemen

  1. EVBox:Ingebouwde elektrische beveiligingen.
  2. Wallbox (wandlader): Met handige App met uitgebreide statistieken.
  3. NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
  4. Alfen: Een solide en hoogwaardig product voldoet aan strenge richtlijnen.
  5. Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
  6. EVhub: De beste prijs/kwaliteit verhouding in de markt.
  7. Webasto: Betaalbare en krachtige laders voor thuisgebruik.
  8. Ecotap: Robuust en vandalismebestendig design.
  9. Blue Current: Slim en fraai design met veel vermogen.
  10. Chargepoint: Koppeling aan eigen duurzame energieopwekking mogelijk.
  11. Myenergi / Zappi: Dankzij Loadbalancing blijven apparaten in huis altijd functioneren.
  12. Tesla Wall Connector: Zelf instellen met welke max. stroom je auto geladen moet worden.
  13. NRGkick: Slimme mobiele lader die je op afstand kunt bedienen.
  14. Alternatieven: ABB, Eaton, Etrel, Delta, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Hypercharger & Tritium, Zaptec, Efacec, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Tarieven voor installatie 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Maastricht wisselen tussen de €350 en plus minus €1975. Dit wordt berekend aan de hand van of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer kabels benodigd zijn.

Kosten van het laadpas abonnement
Steeds vaker wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je hoeft dit niet te nemen, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van een laadpaal abonnement liggen rond de €7,00 (maandelijks).

  • Altijd inzicht in je laadgebruik.
  • Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
  • Tarief instellen voor externe gebruikers.
  • Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.

Laadpaal voor thuis aanschaffen?

Achterhaal ervaren installateurs in de regio.

Gemiddelde besparing elektrisch rijden

Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. Zo’n elektrische auto en jouw thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Bijgaand bieden wij een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1104 kilometer per maand. Op basis daarvan verwachten we wat je kunt besparen. In het rekenvoorbeeld hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Maastricht):

  • Benzine rijden 2024: €0,115/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,045/km
SoortPrijzen p/kmP/maandPer jaar
Benzine€0,115€126,96€1523,52
Elektrisch rijden€0,045€49,68€596,16
Besparing€0,0700€77,28€927,36
Dit kun je besparen met elektrisch rijden in maart 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Maastricht

Rijd je een elektrische auto, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in Maastricht aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:

  • Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
  • Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
  • De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een aanzienlijke actieradius.

In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente bepaalt of en waar de laadzuil aangesloten wordt. Daarbij bekijkt de gemeente invalshoeken zoals vindbaarheid en parkeerdruk. Elk huishouden mag het gebruiken. Meer details is terug te lezen op www.maastricht.nl. Hier lees je bovendien of er eventueel subsidie beschikbaar is. Flink wat gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Via deze website kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Hybride auto’s.

Lijst met openbare laadpunten (maart 2024)

Laadstations in Maastricht zijn elke dag werkzaam. Iedereen heeft de mogelijkheid daar te laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De kosten wisselen tussen de €0,245 en €0,570 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In het Google Maps overzicht vind jij de openbare laadstations in Maastricht. Vergelijk ook laadzuilen en installateurs in Beek, Stein, Sittard-Geleen, Echt-Susteren en Leudal.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden maastricht-6218

Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik

Een laadpaal naast kantoor is relevant voor je personeel en relaties. Bekijk je de mogelijkheden voor een parkeerterrein met tenminste 10 parkeerplaatsen? Naar de nieuwste wetgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, met name interessant voor startende ondernemers.
  • Bovendien verdient een zakelijke laadpaal zich terug door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het gebruik.


Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden

Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een laadpaal voor thuis en laten installeren kost tussen de €950 – €2525. De totaalprijs hangt vooral af van welk merk je kiest (wel/geen slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en extra werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep aanleggen.

Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan je eigen energieleverancier zoals NLE, Energiedirect, Eneco, Budget energie, Engie en Pure energie, Vandebron, Vattenfall, Oxxio. Dat is om en nabij de €0,240 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,25 per 100 kilometer. Belangrijk: een normale auto op benzine komt uit op zo’n €9,90 per 100 kilometer. Als je het integreert met zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een basis EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Limburg.

Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De leverancier legt een aparte stroomgroep aan in de stroomvoorziening van je woning. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Van dit stroompunt vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen wordt besloten waar het laadpunt het beste kan komen zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De gecertificeerde laadpaal installateur in Maastricht bevestigt het laadstation aan de muur of bevestigt ‘m op een losse paal.

Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Meestal is elke meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Hierbij is van belang of de woning met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De vroegere modellen werden geladen op 1-fase stroom (220V). Innovatieve auto’s vereisen een 3-fasen aansluiting. We spreken ook wel over krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Maastricht kan jou hierin ontzorgen. De geschatte kosten van zo’n service zijn zo’n €1100. Belangrijk: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.

Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel + stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 is vooral te zien bij de Europese leveranciers. De gangbare elektrische auto’s in Maastricht dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.

Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op je oprit. Elke provincie is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Maastricht biedt op dit moment geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt aanvragen of deze laadpaal dichtbij jouw woning kan komen te staan. Een verzoek indienen kan op www.maastricht.nl.

Plaats een reactie