De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Door deze trend zien we ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Het is dan mogelijk om te gaan voor een 100% eigen laadpaal in de Lutte aan huis. Door gebruik te maken van een zelfvoorzienend laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Aiways U5 of jouw Hyundai Kona Electric 39 kWh. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en de kWh prijs is voordeliger. Hier lees je bruikbare informatie over verschillende laadstations, geven we een duidelijk stappenplan en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit de buurt.
- Met een particuliere elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, altijd 100% actieradius.
- Nog goedkoper rijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Deze slimme laadpaal aan huis koop je al voor €930.
- Een individueel laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen de Lutte
De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het laden van een elektrisch voertuig als onder andere de Skoda Enyaq iV 80 kan op verschillende manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal de Lutte kopen is een uitstekend idee. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je kunt rekenen op een goede actieradius. Ook is het stukken betaalbaarder dan onderweg laden. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de laadpaal zelf, de installatiekosten en de tarieven voor de elektriciteit (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal is nu handig voor mijn EV en mijn woning/meterkast? In het gedeelte hieronder vind je inhoudelijke informatie en tips wat betreft laadpaal laten installeren in de Lutte. Bekijk ook meer info over Elektrische auto prive rijden.
Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation de Lutte installeren kan op 2 manieren. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een speciale paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Denk vooraf na over hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen station
Het 1 fase systeem is compatibel met de normale 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Iedere woning heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadzuil maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. Een 3-fase laadzuil is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt gemakkelijk jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in de Lutte. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
Spotgoedkoop opladen en altijd een vrije plek!
Laadkabel: los of vast
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een losse kabel. De meerwaarde van de vastzittende kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een ander voordeel is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Het minpunt is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat er door wind en regen water in kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Wat je ook vaak ziet is dat het een rommelig geheel wordt. Ook moet ook opgemerkt worden dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Het gemak van een losse kabel (net als socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Hiervoor gebruik je de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Ook oogt het een stuk georganiseerder en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Waar je op moet letten is dat je een stap extra moet uitvoeren als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om alles vervolgens aan te sluiten. Een laadpaal zonder vaste kabel is vaak de beste keuze. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In zo’n geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Tip: zoek ook eens naar snelladers in de Lutte.
Enkele vs dubbele laadpaal
Er bestaan twee types: één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een enkele paal kan nooit meer dan 1 auto opladen, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Heel erg praktisch wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Slimme functies
Laadstations hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder bekijk je meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
- Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
- Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
- Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.
Laadpaal installateur de Lutte vergelijken
De kosten van laadpalen laten een grote variatie zien. De kostprijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €900 en €3150. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Tevens zijn er slimme palen met functies als voice of gezichtsherkenning die een grotere investering vereisen. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal de Lutte. Laadpaal type Vermogen Oplaadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €545- €615 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 uur €550- €650 3-fase laadpaal 11 kW 4,5 uur €670- €775 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €880- €980
Bekende leveranciers
- EVBox:Verbonden met Wi-Fi, 3G en Bluetooth.
- Wallbox (wandlader): Met handige mobiele en Smartwatch-app.
- NewMotion: altijd met zorgvuldige en deskundige installatie.
- Alfen: Voor iedere elektrische auto.
- Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
- EVhub: Leverancier die zich onderscheidt op prijs.
- Webasto: Hoogwaardig en mooi vormgegeven laadstation.
- Ecotap: Stevige, gebruiksvriendelijke en zelfvoorzienende palen.
- Blue Current: Compacte, betrouwbare en gemakkelijke laadstations.
- Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
- Myenergi / Zappi: Veilig laden dankzij loadbalancing.
- Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met slimme geïntegreerde energiemeter.
- Zie ook merken als: ABB, Etrel, Enovates, Eaton, Etrel, Keba, Hypercharger, Schneider Electric en Tritium, Zaptec, Xcharge, Efacec.
Tarieven voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in de Lutte lopen uiteen tussen de €330 – €1975. De totale kosten hangen af van de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe langer deze afstand, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.
Informatie over laadpassen
Eventueel wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Dit is niet verplicht, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen zo’n €4,50 (maandelijks).
- Online inzicht in laadsessies.
- Automatische verrekening werkgever.
- Gast Tarief instellen.
- 24/7 helpdesk support.
Laadpaal voor thuis kopen?
Achterhaal aangesloten adviseurs in de regio.
Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt zelf heb je snel terugverdiend. In het onderstaande gedeelte hebben wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1048 kilometer per 4 weken. Hiermee begroten we wat je kunt besparen. In onze berekening zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in de Lutte):
- Benzine rijden 2024: €0,150/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,050/km
Soort | Prijzen p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,150 | €157,20 | €1886,40 |
Elektrisch rijden | €0,050 | €52,40 | €628,80 |
Besparing | €0,100 | €104,80 | €1257,60 |
Laadpaal aanvragen gemeente Losser
Heb je een EV, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in de Lutte aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale elektrische actieradius.
Als je aan deze voorwaarden voldoet wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente beslist uiteindelijk of en in welke straat de laadzuil geplaatst wordt. Daarbij bekijkt de gemeente zaken als toegankelijkheid en of het technisch kan. Elke bewoner kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Meer informatie kan je bekijken op www.losser.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of je in aanmerking komt voor een subsidie. Het merendeel van de gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Op deze website kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Bijtelling EV’s.
Kaart met openbare laadpunten (december 2024)
Laadstations in de Lutte zijn er voldoende. Iedereen met een laadpas kan hier parkeren en laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De prijzen liggen tussen de €0,280 – €0,565 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In onze maps kaart treft jij de openbare laadstations in de Lutte. Vergelijk ook oplaadplekken en installatiebedrijven in Overdinkel, Glane, Deurningen, Bentelo en Hengevelde.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal bij je bedrijf kan worden gebruikt door personeel of bezoekers. Gaat het om een pand met meer dan 10 parkeervakken? Naar de nieuwste wetgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder meerdere subsidieregelingen. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Ook kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door derden te laten betalen voor het opladen.
FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een privé laadpaal aan huis en laten installeren kost tussen de €950 & €2325. De totale investering hangt vooral af van het soort systeem (softwarematige slimme functies), de laadcapaciteit, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan de stroomaanbieder van je huis zoals Engie, Energiedirect, Eneco, Budget energie, Essent en Pure energie, Oxxio, Vattenfall, PowerPeers. Over het algemeen niet meer dan €0,215 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €4,30 per 100 kilometer. Even om te vergelijken: een auto met benzinemotor kost ongeveer €10,40 per 100 kilometer. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De huidige EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Gelderland.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De specialist legt een aparte stroomgroep aan in het centrale stroompunt in je huis. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Vanuit dit stroompunt legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen met de installateur overleg je wat de beste manier is om het graafwerk te beperken. Jouw laadpaal installateur in de Lutte zet het laadstation vast tegen de muur of installeert het op een paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Onderaan de streep is elke meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Let er wel op dat je groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste elektrische voertuigen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. Nieuwere elektrische auto’s vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. Dit kennen we ook als krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in de Lutte kan dit allemaal regelen. De kosten daarvoor liggen rond de €800. Bedenk wel: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Laadkabel stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 wordt gebruikt door de Europese leveranciers. Veel favoriete elektrische auto’s in de Lutte dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een eigen thuislaadpunt. Elke gemeente is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Losser biedt momenteel geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt wel een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt aanvragen of het laadpunt niet al te ver van jouw huis kan komen te staan. Een verzoek indienen kan op www.losser.nl.