Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Dat betekent ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. De oplossing is een privé laadpaal in Piershil aan huis. Middels een privé laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Audi Q4 Sportback e-tron of Hyundai Kona Electric 39 kWh. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en het is een stuk voordeliger. Hier lees je bruikbare informatie over populaire laadstations, geven we een duidelijk stappenplan en vind je de beste installateurs werkzaam in jouw regio.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
- Je beschikt altijd over een volle accu, altijd 100% actieradius.
- Autorijden voor gunstige tarieven wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €955.
- Een privé laadstation aan huis heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Inhoudsopgave
Laadstation thuis plaatsen Piershil
Elektrisch rijden is de toekomst. Het elektrisch laden van een EV zoals bijv. de Audi e-tron GT is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal Piershil kopen is iets wat we steeds meer zien. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je kunt rekenen op een volgeladen accu. Verder is het een stuk voordeliger dan bij een publiek laadpunt. De kosten bestaan uit: de eenmalige aanschafprijs, installatie en de tarieven voor de elektriciteit (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Het enige wat je nodig hebt is een garage of eigen oprit. Welke laadpaal is nu handig voor mijn woning en auto? Hierbij check je een aantal kooptips ten aanzien van laadpaal laten installeren in Piershil. Zie ook aanvullende informatie over Beste elektrische auto.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Piershil kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of je installeert het op een paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Denk vooraf na over de afstand van jouw EV en de laadplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1-fase of 3-fasen apparaat
De 1 fase installatie is compatibel met een standaard 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elk adres beschikt over sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Het laadvermogen is dan max. 11 kW. De 3-fase installatie kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Voor een paar honderd euro kun jij de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Piershil. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een eigen oplaadpunt aan huis
Goedkoop laden en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Losse of vaste laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een losse variant. Het belangrijkste voordeel van de vastzittende kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Ook is het goed om te weten dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er water in de kabel kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Daarnaast kan het zijn dat het er wat rommelig bij hangt. Ten derde is het zo dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het gemak van een losse kabel (als mede een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Het laadproces doe je met de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Ook oogt het een stuk georganiseerder en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Het belangrijkste nadeel is dat je een stap extra moet uitvoeren als je jouw EV wilt laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, daarna sluit je ‘m aan. Een laadpaal zonder vaste kabel is doorgaans toch praktischer. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In dit geval hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Piershil.
Enkele of dubbele laadpaal
Er bestaan twee types: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 stekker aansluiting kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Ideaal voor huishoudens met 2 EV’s of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Innovatieve toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben meer en meer slimme laadfuncties. Bijgaand lees jij extra uitleg over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: voorkom overschrijden van de maximale stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening.
- Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
- Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
- AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
- Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.
Laadpaal installateur Piershil vergelijken
De tarieven van laadpalen variëren enorm. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €500 tot +/- €3250. De prijs wordt bepaald door het laadvermogen van het systeem. Hoe hoger het vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Bovendien zijn er allerlei slimme systemen met toffe mogelijkheden als Hub/Satellite die een hogere verkoopprijs hebben. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Piershil. Soort laadpaal Vermogen Laadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 uur €520- €610 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €500- €635 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €675- €795 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €830- €980
Populaire leveranciers
- EVBox:De beste laadpaal voor thuis.
- Wallbox (wandlader): Altijd inzicht in je laadsessies.
- NewMotion: altijd met zorgvuldige en deskundige installatie.
- Alfen: Een solide en hoogwaardig product voldoet aan strenge richtlijnen.
- Mennekes: Sinds 2014 de standaardstekker voor EV’s in Europa.
- EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
- Webasto: Veilig, gemakkelijk en snel opladen.
- Ecotap: Eenvoudige bediening met start/stop knop.
- Blue Current: Veilig en robuuste laadstations.
- Chargepoint: Montage aan de wand of op een paal mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Houdt rekening met uw maximale capaciteit (dynamic loadbalancing).
- Tesla Wall Connector: Aanpasbare vermogensniveaus, compatibel met elke netaansluiting.
- NRGkick: Het slimme mobiele laadstation.
- Zie ook merken als: ABB, Enovates, Delta, Etrel, Etrel, Keba, Flexicharge, Hypercharger & Tritium, Zaptec, Efacec, Circontrol.
Prijzen voor installatie 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Piershil bedragen tussen de €380 en ongeveer €2100. De totale kosten hangen af van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en hoe meer kabels benodigd zijn.
Informatie over laadpassen
Bij sommige aanbieders wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Je hoeft dit niet te nemen, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen liggen rond de €4,25 per maand.
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Automatische facturering en verrekening.
- Je kunt gebruik maken van betaald gastgebruik.
- 24/7 helpdesk support.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Vind betrouwbare vakmannen die werken in je omgeving.
Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. In het onderstaande gedeelte kan je een rekenvoorbeeld zien. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1051 kilometer per maand. Met dit gemiddelde als uitgangspunt checken we wat jouw potentiële besparing is. In onze berekening nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Piershil):
- Benzine rijden 2024: €0,145/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
Soort | Prijzen p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,145 | €152,40 | €1828,74 |
Elektrisch rijden | €0,049 | €51,50 | €617,99 |
Besparing | €0,096 | €100,90 | €1210,75 |
Laadpaal aanvragen gemeente Hoeksche Waard
Rijd je elektrisch, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? Op dat moment kan jij een openbaar oplaadpunt in Piershil aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale elektrische actieradius.
Als je aan deze voorwaarden voldoet zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente zal concluderen of en in welke straat de laadzuil geplaatst wordt. Ze overwegen daarbij invalshoeken zoals toegankelijkheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elke inwoner mag hier parkeren en laden. Uitgebreide informatie vind je op www.gemeentehw.nl. Daar kom je er ook achter of er eventueel subsidie beschikbaar is. Veel gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Op die site kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Milieu.
Overzicht met openbare oplaadpunten (oktober 2024)
Laadstations in Piershil zijn elke dag werkzaam. Iedere EV-bezitter kan terecht bij deze punten. De onkosten liggen daar wel hoger. De prijzen wisselen tussen de €0,265 tot wel €0,555 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In het onderstaande kaartje check je de openbare laadstations in Piershil. Doorzoek daarnaast laadmogelijkheden en verkooppunten in Nieuw-Beijerland, Oud-Beijerland, Den Bommel, Oude-Tonge en Ooltgensplaat.
Laadpunten bij het bedrijf plaatsen
Een laadpaal bij uw bedrijf is een prettige service voor klanten, bezoekers en personeel. Beschik je over een parkeerterrein met minimaal 10 parkeerplaatsen? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Bovendien kan je iets bijverdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het laden.
FAQ – Veelgestelde vragen m.b.t. thuis elektrisch laden
Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een laadpaal voor thuis incl. de benodigde installatie kost +/- tussen de €825 – €2575. De prijsindicatie hangt vooral af van het type laadstation (wel of geen slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw vaste energieleverancier zoals Essent, Energiedirect, Engie, Eneco, NLE en Pure energie, Vandebron, Oxxio, PowerPeers. Dat is om en nabij de €0,210 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,90 per 100 kilometer. Even om te vergelijken: een normale auto op benzine kost al gauw €10,00 per 100 kilometer. Als je laadt met eigen zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De huidige EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Zuid-Holland.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De specialist integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in de stroomvoorziening van je woning. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Vanuit de stroomkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen met de monteur bespreek je wat de meest efficiënte route is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. Jouw laadpaal installateur in Piershil zet het laadstation vast tegen de muur of hij komt op een aparte paal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Uiteindelijk is iedere meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Bekijk vooraf wel of je meterkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De vroegere modellen kon men nog opladen op 220V (1-fase). Nieuwere elektrische wagens vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. Dit kennen we ook als krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Piershil zal al dit werk voor je oplossen. De prijzen van deze service zijn circa €1075. Bedenk wel: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers van laadkabels heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 wordt vooral gebruikt door merken uit de Europese Unie. De meeste favoriete elektrische auto’s in Piershil beschikken over een type 2 aansluiting. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een eigen thuislaadpunt. Iedere regio kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Hoeksche Waard verschaft momenteel geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt aanvragen of deze laadpaal dichtbij jouw huis kan komen te staan. Een verzoek indienen kan op www.gemeentehw.nl.