Laadpaal Roodeschool

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden zien we steeds meer. Hierdoor zien we ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Het is dan mogelijk om te gaan voor een privé laadpaal in Roodeschool aan huis. Middels een particulier laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Audi Q4 e-tron + Renault Twingo Electric. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Hier zoek je bruikbare informatie over diverse laadstations, een handige keuzehulp en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk werkzaam in jouw regio.

  • Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
  • Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
  • Elke ochtend beginnen met een volle accu, altijd een optimale actieradius.
  • Autorijden voor gunstige tarieven door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
  • Deze slimme laadpaal aan huis is er al voor €980.
  • Jouw eigen laadstation heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Roodeschool

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van jouw EV zoals bijv. een MG ZS EV kan op diverse manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal Roodeschool kopen is een uitstekend idee. Het werkt snel en eenvoudig en je hoeft niet onzeker te zijn over een volgeladen accu. Daarnaast is het een stuk voordeliger dan bij laden bij openbare stations. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de initiële aanschaf + installatie en de stroomprijzen (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is geschikt voor mij EV en woning? Verderop vind je bruikbare informatie voor laadpaal laten installeren in Roodeschool. Bekijk ook meer info over Betrouwbare elektrische auto.

Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Roodeschool kan op 2 manieren worden geplaatst. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een stevige paal. Verder zijn er geen verschillen. Check de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation om lange dure laadkabels te vermijden.

1- of 3-fasen aansluitingen
Het 1-fase laadstation gaat via de normale 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Elke meterkast heeft de beschikking over ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). De 3-fase installatie is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen per uur. Een 3-fase laadpaal heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt hierin investeren en jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Roodeschool. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.

Een privé oplaadpaal voor je huis?

De voordeligste manier van opladen en nooit meer wachten op een vrije plek

Vaste of losse laadkabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel of een afneembare kabel. Het pluspunt van de vaste variant is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Een bijkomend voordeel is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat de levensduur van de kabel minder is omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(of je moet de auto binnen opladen). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Als laatste moet ook opgemerkt worden dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.

Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (dus met alleen een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Het laadproces doe je met de stekker die je in de auto hebt liggen. Overigens ziet het er niet zo chaotisch uit en gaat jouw kabel langer mee. Een punt van kritiek is dat het altijd even iets langer duurt als je even snel wilt laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een laadzuil met losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? Dan hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Roodeschool.

Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er zijn twee opties: een enkel of een dubbel laadstation. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 aansluiting kan nooit meer dan 1 auto opladen, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Heel erg praktisch als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.

Innovatieve toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben steeds vaker slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder vind jij een uiteenzetting over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.

  • Dynamic Load Balancing: controleert het stroomgebruik van de woning.
  • Peak shaving: voorkomt overbelasting van het elektriciteitsnet tijdens piekuren.
  • Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
  • Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
  • AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
  • Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.

Laadpaal installateur Roodeschool vergelijken

De kosten van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De investering van een laadstation voor thuis varieert van €675 en €3150. De aanschafkosten hangen vooral af van het laadvermogen van het systeem. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Daarnaast zijn er allerlei slimme palen met innovatieve extra’s als gezichtsherkenning die een hogere verkoopprijs hebben. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Roodeschool.

Laadstation typeLaadvermogenLaadtijdInvestering
1-fase laadpaal3,7 kW12 uur€505- €620
1-fase laadpaal7,4 kW5 uur€515- €610
3-fase laadpaal11 kW3,6 uur€700- €755
3-fase laadpaal22 kW1,5 – 2 uur€850- €980
Gemiddelde aanschafkosten laadpaal aan huis (excl. installatie).

Top leveranciers

  1. EVBox:Standaard 3 jaar garantie.
  2. Wallbox (wandlader): Realtime oplaadcontrole.
  3. NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
  4. Alfen: Ontworpen om laadsnelheden te maximaliseren en het energiegebruik te optimaliseren.
  5. Mennekes: Slim kabelbeheer voor vaste kabels.
  6. EVhub: Laadstations van hoogwaardig slagvast polycarbonaat.
  7. Webasto: Slimme Dynamic Load Balancing optie.
  8. Ecotap: DC-snellaadpunten voor plug-in hybrides en EV’s.
  9. Blue Current: Veilig en robuuste laadstations.
  10. Chargepoint: Zeer eenvoudige bediening en degelijk ontwerp.
  11. Myenergi / Zappi: Ingebouwde aardlekschakelaar voor wisselstroom tot 30mA.
  12. Tesla Wall Connector: Model X, Model S en Model 3 laden met verschillende stroomsterkten.
  13. NRGkick: De perfecte oplossing om te laden op de camping.
  14. Zie ook merken als: ABB, Delta, Eaton, Etrel, Etrel, Keba, Schneider Electric , Flexicharge & Tritium, Circontrol, Xcharge, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Prijzen voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Roodeschool variëren van €370 en +/- €2175. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en hoe meer meters kabel er benodigd is.

Laadpas
Bij sommige aanbieders wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Het is absoluut niet verplicht, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen ongeveer €6,75 p/maand.

  • Inzicht in je dagelijks gebruik.
  • De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
  • Gastgebruik toestaan.
  • Profiteer van 24/7 service en updates.

Laadpaal bij je thuis installeren?

Check ervaren installateurs die werken in je omgeving.

Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden

Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. In de tabel hieronder kan je een rekenvoorbeeld zien. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1085 kilometer (maandelijks). Hiermee calculeren we wat de mogelijke besparing zal zijn. In ons geval hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Roodeschool):

  • Benzine rijden 2024: €0,135/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,047/km
SoortTarieven p/kmPer maandPer jaar
Benzine€0,135€146,48€1757,70
Elektrisch rijden€0,047€51,00€611,94
Besparing€0,088€95,48€1145,76
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Het Hogeland

Heb je een EV, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Roodeschool aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:

  • Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
  • In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
  • Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een noemenswaardige actieradius.

Zodra je voldoet aan deze criteria bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente beslist uiteindelijk of en in welke straat de laadzuil gemonteerd wordt. Ze overwegen daarbij factoren als zichtbaarheid en doorstroming. Elk huishouden mag hier parkeren en laden. Alle info is ook te lezen op www.hethogeland.nl. Daar lees je ook of de gemeente subsidies verstrekt. Veel gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Op deze website kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Milieuvriendelijke EV.

Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten (april 2024)

Laadstations in Roodeschool zijn goed vertegenwoordigd. Iedereen kan daar gebruik van maken. De onkosten liggen daar wel hoger. De kosten lopen uiteen tussen de €0,290 – €0,575 p/kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het volgende schema onderzoek jij de openbare laadstations in Roodeschool. Vergelijk ook laadmogelijkheden en verkopers in Uithuizermeeden, Uithuizen, Eemshaven, Hornhuizen en Kloosterburen.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden roodeschool-9983

Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)

Een laadpaal bij het bedrijfspand kan worden gebruikt door je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Beschik je over een kantoorpand met 10 parkeervakken of meer? Op basis van de huidige wetgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder verschillende subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
  • Verder kunnen bedrijven verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het laden.


FAQ – Veelgestelde vragen m.b.t. thuis elektrisch laden

Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een thuis-laadpaal inclusief installatiewerk zit zo tussen de €750 & €2375. De uiteindelijke kostprijs wordt grotendeels bepaalt door af het soort laadsysteem (met of juist zonder slimme functies), de laadcapaciteit, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.

Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan de stroomaanbieder van je huis zoals Budget energie, Engie, Eneco, Essent, Energiedirect en Pure energie, Oxxio, Vandebron, PowerPeers. Dit is nu ongeveer €0,250 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,15 p/100 km. Vergeet niet: een benzineauto kost ongeveer €10,15 per 100 kilometer. In combinatie met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een reguliere EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Groningen.

Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De leverancier legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in het centrale stroompunt in je huis. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Via de meterkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen met de monteur bespreek je waar de laadpaal wordt geplaatst om het graafwerk te beperken. De ervaren laadpaal installateur in Roodeschool monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een paal.

Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Onderaan de streep is elke meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Hierbij is van belang of de woning beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De vroegere modellen werden geladen op 220V (1-fase). Innovatieve EV’s hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Roodeschool kan het allemaal juist aansluiten. De kosten daarvoor liggen rond de €975. Bedenk wel: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.

Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabel + stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door de Europese leveranciers. Veel favoriete elektrische auto’s in Roodeschool zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt. Elke gemeente heeft een eigen beleid. De gemeente Het Hogeland biedt op dit moment geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt specifiek verzoeken of het laadpunt niet al te ver van jouw woning geïnstalleerd kan worden. Voor meer informatie zie www.hethogeland.nl.

Plaats een reactie