Laadpaal Thesinge

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden zien we steeds meer. Dat betekent ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Het alternatief is een 100% eigen laadpaal in Thesinge aan huis. Dankzij een privé laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Mercedes EQA & Ford Mustang Mach-E GT. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is ook financieel gezien een goede investering. Op deze pagina lees je praktische informatie over verschillende type laadpunten, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kom je in contact met leveranciers en installateurs werkzaam in jouw regio.

  • Dankzij een elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
  • Niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een openbare laadpaal.
  • Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, altijd 100% actieradius.
  • Goedkoper autorijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen voor €925.
  • Een eigen laadstation aan huis heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Thesinge

Elektrisch rijden is de toekomst. Het elektrisch laden van een EV zoals de Skoda Enyaq iV 80 is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een extra goedkope laadpaal Thesinge kopen is steeds meer in trek. Het werkt snel en veilig en je bent altijd verzekerd van een volle accu. Verder is het een stuk voordeliger dan bij een publiek laadpunt. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de initiële aanschaf + installatie en de stroom / verbruikskosten (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Het enige wat je nodig hebt is een garage of eigen oprit. Welke laadpaal past bij mijn woning en auto? In onze keuzehulp delen we handige tips en adviezen ten aanzien van laadpaal laten installeren in Thesinge. Op deze website lees je ook meer over Goedkoopste laadpaal.

Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Thesinge kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of je installeert het op een paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Analyseer hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.

1-fase of 3-fasen apparaat
De 1-fase variant werkt met de normale 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Elk adres beschikt over minstens (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadpaal onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadstation is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt dan deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Thesinge. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.

Een oplaadpaal aan huis?

Goedkoop laden en altijd verzekerd van een vrije plek

Laadkabel: vast of los
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel of een losse stekker. Het gemak van een vaste kabel is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Een ander pluspunt is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij EV-box tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat er door wind en regen water in kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Een ander nadeel is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Bovendien is het in de praktijk zo dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.

Het gemak van een losse kabel (of socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Hiervoor gebruik je de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Daarbij ziet het er wat netter uit en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Waar je op moet letten is dat het altijd even iets langer duurt als je gaat laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, daarna sluit je ‘m aan. Een laadpaal zonder vaste kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In dat geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: probeer ook eens de snelladers in Thesinge.

Enkel of dubbel laadstation
Er bestaan twee types: een enkel of een dubbel laadstation. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 aansluiting kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Heel erg praktisch als je 2 elektrische auto’s hebt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.

Slimme functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. Hieronder vind jij meer informatie over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.

  • Dynamic Load Balancing: controleert het stroomgebruik van de woning.
  • Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
  • Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
  • Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
  • AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
  • Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.

Laadpaal installateur Thesinge vergelijken

De huidige prijzen van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De investering van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €525 tot en met €3000. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van het vermogen van de laadpaal. Hoe krachtiger je systeem, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Verder onderscheiden we slimme wallboxen en palen met leuke extra’s als Hub/Satellite die een hogere verkoopprijs hebben. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Thesinge.

Type stationVermogenLaadtijdInvestering
1-fase laadpaal3,7 kW11 – 12 uur€505- €605
1-fase laadpaal7,4 kW6 uur€515- €635
3-fase laadpaal11 kW3 – 5 uur€650- €750
3-fase laadpaal22 kW1,8 – 2 uur€840- €945
Prijzen van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Bekende producten

  1. EVBox:Vakkundige en gecertificeerde.
  2. Wallbox (wandlader): Beheer meerdere gebruikers en laders met MyWallbox.
  3. NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
  4. Alfen: Slimme functies tegen een aantrekkelijke prijs.
  5. Mennekes: Altijd inzicht in je laadgegevens via de App.
  6. EVhub: Aantrekkelijk design, stevig en relatief goedkoop.
  7. Webasto: Hoogwaardig en mooi vormgegeven laadstation.
  8. Ecotap: Uniek ‘less is more’ design.
  9. Blue Current: Compacte, betrouwbare en gemakkelijke laadstations.
  10. Chargepoint: Zeer eenvoudige bediening en degelijk ontwerp.
  11. Myenergi / Zappi: Geschikt voor 1-fase, 2-fase en 3-fase voertuigen.
  12. Tesla Wall Connector: Perfect voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Met automatische maximale laadstroomdetectie.
  14. Zie ook merken als: ABB, Eaton, Enovates, Delta, Etrel, Schneider Electric , Keba, Flexicharge of Tritium, Efacec, Circontrol, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Kosten voor installatie 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Thesinge lopen uiteen tussen de €430 – €2175. Dit wordt grotendeels bepaalt door of er iets in de meterkast omgezet moet worden en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.

Laadpas bij laadpaal aan huis
Soms wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Het is absoluut niet verplicht, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen liggen rond de €7,50 op maandbasis.

  • Inzicht in je dagelijks gebruik.
  • Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
  • Tarief instellen voor externe gebruikers.
  • Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.

Laadpaal voor thuis aanschaffen?

Vind ervaren specialisten uit jouw streek.

Kostenoverzicht elektrisch rijden

Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. In het onderstaande gedeelte kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1148 km per 4 weken. Hiermee ramen we met welke kosten je rekening moet houden. In ons geval hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Thesinge):

  • Benzine rijden 2024: €0,135/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,047/km
AandrijvingKosten p/kmPer maandP/jaar
Benzine rijden€0,135€154,98€1859,76
Elektrisch rijden€0,047€53,96€647,47
Besparing€0,088€101,02€1212,29
Vergelijking elektrisch rijden en en benzine in oktober 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Groningen

Heb je een EV, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? Op dat moment kan jij een openbaar oplaadpunt in Thesinge aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:

  • Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
  • Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
  • Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.

Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente neemt een besluit over of en in welke straat de laadzuil geactiveerd wordt. Hierbij bekijken zij factoren als toegankelijkheid en technische haalbaarheid. Iedereen mag het gebruiken. Alle details is terug te lezen op www.groningen.nl. Daar lees je ook of er eventueel subsidie beschikbaar is. Steeds meer gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op deze website kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Alle elektrische auto’s.

Kaart met openbare laadpunten (oktober 2024)

Laadstations in Thesinge vind je op steeds meer plekken. Iedereen met een abonnement mag daar in principe gebruik van maken. Let op: het is wel vrij prijzig. De onkosten variëren tussen de €0,270 tot €0,600 p/kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het onderstaande kaartje check jij de openbare laadstations in Thesinge. Bekijk ook laadmogelijkheden en leveranciers in Sint Annen, Woltersum, Lellens, Winneweer en Ten Post.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden thesinge-9797

Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik

Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is een extra stukje service richting klanten, bezoekers en personeel. Bezit je een pand met 10 parkeervakken of meer? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. verschillende subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
  • Daarbovenop kan je extra geld verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het gebruik.


Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden

Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een individueel laadpaal voor huis met daarbij de installatie varieert qua prijs tussen de €975 – €2350. De uiteindelijke kostprijs wordt gecalculeerd a.d.h.v. het type en model (wel of geen slimme functies), de laadcapaciteit, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.

Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van jouw huidige energieleverancier zoals NLE, Energiedirect, Budget energie, Essent, Eneco en Pure energie, PowerPeers, Vandebron, Vattenfall. Gemiddeld is dat +/- €0,245 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,50 p/100 km. Ter vergelijking: een doorsnee benzinewagen kost je zo’n €10,15 per 100 kilometer. Als je laadt met eigen zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een reguliere EV eist 10 – 16 zonnepanelen om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Groningen.

Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De specialist integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in de meterkast. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Vanuit dit stroompunt legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. In overleg met de expert wordt besloten waar het station moet komen om het graafwerk te beperken. De gecertificeerde laadpaal installateur in Thesinge plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een paal.

Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Over het algemeen is elke woning aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Let er wel op dat je groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De oude modellen EV’s werden geladen op 220V (1-fase). Innovatieve EV’s kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. We spreken ook wel over krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Thesinge zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De onkosten van deze installatieservice bedragen zo’n €1100. Let op: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.

Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabels / stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 zien we met name terug bij merken uit de Europese Unie. De favoriete elektrische auto’s in Thesinge zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.

Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op je oprit. Elke regio kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Groningen biedt momenteel geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt vragen of de laadzuil niet al te ver van jouw huis kan komen. Zie ook www.groningen.nl.

Plaats een reactie