Laadpaal Haren

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Dit resulteert in het feit dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Het is dan mogelijk om te gaan voor een 100% eigen laadpaal in Haren aan huis. Middels een particulier laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Volvo XC40 P8 AWD Recharge of jouw Fiat 500e Berlina 42 kWh. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is ook financieel gezien een goede investering. Middels onze vergelijker check je praktische informatie over populaire laadpalen, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk bij jou in de regio.

  • Met een eigen elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
  • Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
  • In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, altijd 100% actieradius.
  • Nog goedkoper rijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
  • Deze slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €965.
  • Een privé laadstation aan huis kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Haren

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Jouw elektrische auto opladen zoals een Hyundai Kona Electric 64 kWh kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een 100% eigen goedkope laadpaal Haren kopen is een goede investering. Je kunt eenvoudig laden en je rijdt elke ochtend weg met een perfect opgeladen accu. Daarbij is het een stuk goedkoper dan een publiek laadpunt. De kosten worden gevormd door de laadpaal zelf, de installatiekosten en de kosten van jouw eigen stroom (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Het enige wat je verder moet hebben is een garage of eigen oprit. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn situatie? Hieronder bespreken we inhoudelijke informatie en tips met betrekking tot laadpaal laten installeren in Haren. Zie ook onze informatie over Voordeligste elektrische auto.

Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Haren kun je op twee wijzen aanbrengen. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een stevige paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Denk vooraf na over de afstand van jouw EV en de laadplek om lange dure laadkabels te vermijden.

1-fase of 3-fasen station
De 1 fase aansluiting werkt met de doorsnee 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Elke woning in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. Een 3-fase laadzuil kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Tegen een kleine meerprijs kan je je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Haren. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.

Een oplaadpaal aan huis?

Spotgoedkoop opladen en nooit meer wachten op een vrije plek

Laadkabel: los of vast
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse stekker. De meerwaarde van de vaste stekker is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Ook is het goed om te weten dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Waar je op moet letten is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat er water in de kabel kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Daarnaast kan het zijn dat het er wat rommelig bij hangt. Daarbij is het in de praktijk zo dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.

Het gemak van een losse kabel (als mede een socket) is de vrijheid in het opladen. Het laadproces doe je met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Tevens ziet het er niet zo chaotisch uit en blijft de kabel langer goed. Een punt van kritiek is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je even snel wilt laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, daarna sluit je ‘m aan. Een laadpaal zonder vaste kabel is doorgaans toch praktischer. Koop je een nieuwe elektrische auto? In zo’n geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Haren.

Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er zijn 2 mogelijkheden: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 ingang heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Heel erg praktisch wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.

Innovatieve toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder delen we meer info over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.

  • Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
  • Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
  • Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
  • Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
  • AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
  • Abonnementen & Laadpas: jouw laadkosten automatisch verrekenen met je werkgever.

Laadpaal installateur Haren vergelijken

Die consumentenprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De kostprijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €575 tot €3150. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door het laadvermogen van het systeem. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Verder heb je de keuze uit slimme wallboxen en palen met extra opties als gezichtsherkenning die duurder zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Haren.

Soort laadstationVermogenTijd volle batterijTarief
1-fase laadpaal3,7 kW10 uur€500- €625
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 6 uur€505- €610
3-fase laadpaal11 kW3,6 uur€695- €765
3-fase laadpaal22 kW1,6 uur€835- €1050
Prijzen van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Betrouwbare systemen

  1. EVBox:Geschikt voor elke elektrische auto.
  2. Wallbox (wandlader): Mooi design en krachtige performance.
  3. NewMotion: gecertificeerde boxen die weerbestendig zijn.
  4. Alfen: DEKRA (voorheen KEMA), CE en Z.E. Ready gecertificeerd.
  5. Mennekes: Sterk, duurzaam en efficiënt.
  6. EVhub: Stevige en krachtige laadpalen voor een scherpe prijs.
  7. Webasto: Plug & Charge (aansluiten en direct laden).
  8. Ecotap: Montage op paal of aan de wand, degelijk design.
  9. Blue Current: Veilig en robuuste laadstations.
  10. Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
  11. Myenergi / Zappi: IP65 gecertificeerd voor gebruik buiten (stofvrij en sproeidicht).
  12. Tesla Wall Connector: Compatibel met de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: 10 keer sneller dan standaard stopcontactladers.
  14. Andere merken: ABB, Etrel, Enovates, Eaton, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Hypercharger en Tritium, Zaptec, Xcharge, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatietarieven 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Haren liggen tussen de €350 en +/- €1900. Dit hangt af van de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe groter het terrein, hoe meer er gegraven moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.

Laadpas bij laadpaal aan huis
Optioneel wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Je kunt natuurlijk zonder, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen liggen rond de €6,75 p/maand.

  • Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
  • Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
  • Je kunt gebruik maken van betaald gastgebruik.
  • Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.

Laadpaal bij je thuis installeren?

Vergelijk de beste specialisten uit jouw regio.

Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?

Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Bijgaand tonen we een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1131 km (maandelijks). Op basis van dit gemiddelde becijferen we wat jouw potentiële besparing is. In het rekenvoorbeeld hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Haren):

  • Benzine rijden 2024: €0,105/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
SoortKosten p/kmPer maandPer jaar
Benzine rijden€0,105€118,76€1425,06
Elektrisch rijden€0,041€46,37€556,45
Besparing€0,064€72,38€868,61
Dit kun je besparen met elektrisch rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Groningen

Heb je een EV, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Haren aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:

  • Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
  • In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
  • De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een minimale actieradius.

Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente zal concluderen of en in welke omgeving de laadzuil neergezet wordt. Ze overwegen daarbij aspecten zoals vindbaarheid en drukte. Elk huishouden kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Meer details is terug te lezen op www.groningen.nl. Hier kan je ook lezen of je een subsidie kunt krijgen. Meer en meer gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Via deze website kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Zero Emission.

Openbare oplaadpunten (april 2024)

Laadstations in Haren zijn elke dag werkzaam. Iedereen met een abonnement mag daar in principe gebruik van maken. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De kosten liggen tussen de €0,285 – €0,605 p/kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In het onderstaande kaartje onderzoek jij de openbare laadstations in Haren. Doorzoek daarnaast laadstations en installatiebedrijven in Matsloot, Vriescheloo, Wedde, Blijham en Oudeschans.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden haren-9752

Laadpunten bij het bedrijf plaatsen

Een laadpaal bij uw bedrijf biedt veel uitkomst voor werknemers en klanten. Betreft het een kantoor of bedrijf met 10 parkeerplekken of meer? Volgens de laatste regelgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
  • Bovendien kunnen bedrijven verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het opladen.


Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden

Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Het aankopen van een laadpaal incl. de benodigde installatie zit zo tussen de €1000 & €2000. De totale investering wordt berekend aan de hand van het soort laadsysteem (wel/geen slimme functies), het minimale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals een extra groep aanleggen.

Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw leveranciers van energie zoals Essent, Budget energie, NLE, Energiedirect, Engie en Oxxio, Vattenfall, PowerPeers, Pure energie. Dat is doorgaans zo’n €0,225 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,85 p/100 km. Om een indicatie te geven: een benzine aangedreven auto kost je al snel €10,20 p/100 km. Met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De standaard EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Groningen.

Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De specialist zal enkele aanpassingen moeten doen in het centrale stroompunt in je huis. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Vanaf dit stroompunt wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). Samen met de installateur overleg je wat de meest efficiënte route is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De gecertificeerde laadpaal installateur in Haren monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een losse paal.

Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Onderaan de streep is iedere meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Belangrijk is of de meterkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De oude modellen EV’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). Innovatieve elektrische wagens vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Haren zal al dit werk voor je oplossen. De prijzen van deze service zijn circa €1075. Belangrijk: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.

Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Laadkabel + stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door merken uit Europa. Veel gangbare elektrische auto’s in Haren dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke gemeente heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Groningen heeft momenteel geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Vraag daarbij gerust of het oplaadpunt in de buurt van jouw woning geïnstalleerd kan worden. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.groningen.nl.

Plaats een reactie