Laadpaal Vriescheloo

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Door deze trend zien we ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een 100% eigen laadpaal in Vriescheloo aan huis. Door middel van een laadstation op eigen terrein rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw CUPRA el-Born of Audi e-tron S 55 quattro. Niet meer wachten op een vrije plek en het is ook financieel gezien een goede investering. Op EVPlan.nl lees je extra informatie over diverse soorten laadstations, een handige keuzehulp en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs uit jouw gemeente.

  • Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
  • Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
  • Elke ochtend beginnen met een volle accu, en dus een maximale actieradius.
  • Goedkoper autorijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen vanaf €900.
  • Jouw eigen laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Vriescheloo

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Het laden van een elektrisch voertuig zoals bijvoorbeeld de Audi Q4 Sportback e-tron is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een eigen goedkope laadpaal Vriescheloo kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Het is ontzettend handig in gebruik en je hebt dan de zekerheid van een volgeladen accu. Daarnaast is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een publiek toegankelijk laadstation. Je hebt te maken met de volgende kosten: de initiële aanschaf + installatie en uiteraard de verbruikte stroom (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Alles wat je nodig hebt is een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal past bij mijn woning (meterkast) en auto? Hieronder delen we een aantal kooptips wat betreft laadpaal laten installeren in Vriescheloo. Bekijk ook meer info over Onderhoud EV’s.

Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Vriescheloo kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een losse paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Onderzoek de afstand tussen de auto en de laadplek (zo kun je besparen op de kabellengte).

1- of 3-fasen aansluitingen
Een 1-fase laadpaal werkt met de normale 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Elke woning in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. De 3-fase variant is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Voor een paar honderd euro kun jij dit laten aanleggen door een elektricien in Vriescheloo. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.

Een eigen oplaadpunt op de oprit?

Spotgoedkoop opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation

Vaste of losse laadkabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een losse variant. Het pluspunt van een vaste kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Ook is het goed om te weten dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, vaak wel 6 – 8 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat er door wind en regen water in kan komen (tenzij je binnen laadt). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Ten derde moet ook opgemerkt worden dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.

Het grote voordeel van een losse kabel (als mede een socket) is de vrijheid in het opladen. Je pakt namelijk de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Daarbij ziet het er wat netter uit en blijft de kabel langer goed. Waar je op moet letten is dat je een stap extra moet uitvoeren als je de accu gaat opladen. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Het station met een losse kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Ga je een ander elektrische auto rijden? In zo’n geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Advies: probeer ook eens de snelladers in Vriescheloo.

Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
We onderscheiden 2 soorten: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het enige verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 aansluiting kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Erg handig wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.

Innovatieve toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk lees je meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.

  • Dynamic Load Balancing: voorkom stroomuitval als je je auto oplaadt.
  • Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
  • Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
  • Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
  • AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
  • Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.

Laadpaal installateur Vriescheloo vergelijken

De huidige prijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De kostprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €825 – €3350. De prijs hangt vooral af van de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Bovendien onderscheiden we slimme palen met toffe features als gezichts- en gebarenherkenning die een stukje prijziger zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Vriescheloo.

Soort laadstationLaadvermogenTijd volle batterijOnkosten
1-fase laadpaal3,7 kW12 uur€550- €650
1-fase laadpaal7,4 kW5 uur€545- €630
3-fase laadpaal11 kW3,6 uur€700- €795
3-fase laadpaal22 kW2 uur€830- €975
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis excl. installatie.

Betrouwbare producten

  1. EVBox:Veiligste manier van laden voor jouw auto en huis.
  2. Wallbox (wandlader): Realtime oplaadcontrole.
  3. NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
  4. Alfen: SIM-lock vrije laadstations.
  5. Mennekes: Altijd inzicht in je laadgegevens via de App.
  6. EVhub: Aantrekkelijk design, stevig en relatief goedkoop.
  7. Webasto: Flexibele laadoplossing voor thuis, bedrijf en VVE’s.
  8. Ecotap: Thuisladers met Load Balancing.
  9. Blue Current: Geschikt voor 3,7 tot 22 kW laden.
  10. Chargepoint: Geschikt voor alle typen elektrische auto’s.
  11. Myenergi / Zappi: IP65 gecertificeerd voor gebruik buiten (stofvrij en sproeidicht).
  12. Tesla Wall Connector: De beste keuze voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Slimme laadpaal die je kunt meenemen, tot 22kW.
  14. Alternatieve leveranciers: ABB, Etrel, Eaton, Enovates, Etrel, Hypercharger, Keba, Flexicharge en Tritium, Circontrol, Xcharge, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Tarieven voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Vriescheloo lopen uiteen tussen de €350 en €2050. Dit wordt grotendeels bepaalt door het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, des te meer graafwerk er bij komt kijken en hoe meer kabels benodigd zijn.

Kosten van het laadpas abonnement
Bij sommige aanbieders wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van zo’n laadpaal abonnement bedragen ongeveer €2,50 per maand.

  • Altijd inzicht in je laadgebruik.
  • Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
  • Tarief instellen voor externe gebruikers.
  • Automatische firmware-updates.

Laadpaal voor thuis kopen?

Bekijk betrouwbare leveranciers uit jouw streek.

Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine

Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. De elektrische auto en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. Bijgaand bieden wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1129 km op maandbasis. Op basis daarvan checken we wat je kunt besparen. In ons geval gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Vriescheloo):

  • Benzine rijden 2024: €0,150/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,050/km
SoortPrijzen p/kmPer maandPer jaar
Benzine€0,150€169,35€2032,20
Elektrisch€0,050€56,45€677,40
Besparing€0,100€112,90€1354,80
Gemiddelde besparing van elektrisch rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Westerwolde

Lease of koop jij een elektrische auto, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? Je mag dan een openbaar oplaadpunt in Vriescheloo aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:

  • Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
  • In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
  • Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.

Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente geeft aan of en waar de laadzuil komt te staan. Ze checken daarvoor invalshoeken zoals zichtbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Iedereen met een elektrische auto kan terecht bij dit oplaadpunt. Meer informatie kun je terugvinden op www.westerwolde.nl. Hier lees je bovendien welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Meer en meer gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Via deze website kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Blog over elektrisch rijden.

Openbare oplaadpunten in de omgeving (april 2024)

Laadstations in Vriescheloo kan je op meer en meer plekken vinden. Iedereen met een abonnement kan daar gebruik van maken. Let op: het is wel vrij prijzig. De onkosten lopen uiteen tussen de €0,255 tot wel €0,590 p/kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In onze maps kaart doorzoek jij de openbare laadstations in Vriescheloo. Op deze site vind je ook oplaadplekken en installateurs in Wedde, Blijham, Oudeschans, Bellingwolde en Bad Nieuweschans.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden vriescheloo-9699

Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten

Een laadpaal naast kantoor is relevant voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Betreft het een bedrijf met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Tegenwoordig zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
  • Ook verdient een zakelijke laadpaal zich terug door externe gebruikers te laten betalen voor het laden.


Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden

Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een laadpaal bij de woning inclusief plaatsing zit qua kostprijs tussen de €825 – €2475. De definitieve prijs wordt gecalculeerd a.d.h.v. welk merk je kiest (met of juist zonder slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.

Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw huidige energieleverancier zoals Essent, Engie, Budget energie, Energiedirect, NLE en Vandebron, Oxxio, PowerPeers, Pure energie. Gemiddeld is dat +/- €0,250 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,75 p/100 km. Even om te vergelijken: een normale auto op benzine kost circa €10,20 p/100 km. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een basis EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Groningen.

Hoe wordt het geïnstalleerd?
De monteur kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in de stroomkast in de woning. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Via dit stroompunt legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen met de installateur overleg je wat de meest efficiënte route is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. Jouw laadpaal installateur in Vriescheloo monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of bevestigt ‘m op een losse paal.

Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Onderaan de streep is elke meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Hierbij is van belang of de woning een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De eerste EV’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Nieuwere types kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Vriescheloo zal al dit werk voor je oplossen. De prijzen van deze service zijn zo’n €975. Bedenk wel: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.

Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Laadkabel + stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 zien we vooral terug bij de Europese leveranciers. Veruit de meest populaire elektrische auto’s in Vriescheloo dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten hebben deze type 2 Mennekes stekker.

Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Iedere provincie heeft een eigen beleid. De gemeente Westerwolde verschaft op dit moment geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt wel een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt aanvragen of het openbare laadpunt niet al te ver van jouw huis geplaatst mag worden. Zie ook www.westerwolde.nl.

Plaats een reactie