Laadpaal Rohel

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Hierdoor zien we ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. De oplossing is een eigen laadpaal in Rohel aan huis. Op basis van een particulier laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Dacia Spring Electric of bijvoorbeeld de Tesla Model X Long Range Plus. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en het is ook financieel gezien een goede investering. Op EVPlan.nl check je praktische informatie over meerdere type laadpunten, vertellen we je waar je zoal op moet letten en vind je de beste installateurs die werken in jouw gemeente.

  • Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
  • Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
  • Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, geen zorgen meer over de actieradius.
  • Voordelige autorijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis is er al vanaf €960.
  • Een laadstation bij de woning heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Rohel

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het opladen van de accu van een EV zoals bijv. de Hyundai Kona Electric 64 kWh kan op verschillende manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal Rohel kopen is steeds meer in trek. Het is ontzettend handig in gebruik en je bent altijd verzekerd van een volgeladen accu. Bovendien is het een stuk goedkoper dan een publiek laadpunt. Wat betreft kosten heb je te maken met de initiële aanschaf + installatie en de kosten van jouw eigen stroom (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Je moet wel de beschikking hebben over een garage of eigen oprit. Welk laadstation moet ik kiezen voor mij EV en woning? In het gedeelte hieronder kan je aan de slag met een aantal zaken waar je rekening mee moet houden m.b.t. laadpaal laten installeren in Rohel. Of klik door voor meer informatie over Laadpassen vergelijken.

Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Rohel installeren kan op 2 manieren. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of je bevestigt ‘m op een losse paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Denk goed na over hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats (dan heb je minder kabels nodig).

1-fase of 3-fasen station
Een 1-fase laadpaal werkt met de standaardaansluiting van 230V. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Iedere woning heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Het 3-fase systeem kan maar liefst 3x 230V leveren. Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. Een 3-fase laadzuil kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt gemakkelijk deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Rohel. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.

Een eigen oplaadpunt aan huis

Voordelig opladen en nooit meer wachten op een vrije plek

Vaste of losse laadkabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een losse variant. Het grote voordeel van de vaste variant is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een ander voordeel is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, bij EV-box tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat de levensduur van de kabel minder is omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er wat rommelig bij hangt. Ten derde moet je er rekening mee houden dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.

Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (dus met alleen een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Opladen kan altijd en overal met de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Daarnaast ziet het er niet zo chaotisch uit en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Een negatief aspect is dat de drempel wat hoger wordt als je jouw auto gaat laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Het station met een losse kabel werkt in de praktijk vaak het best. Ga je een ander elektrische auto rijden? In dit geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Rohel.

Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Je hebt de keuze uit 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een enkelvoudige paal kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Erg handig wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.

Slimme functies
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door meer en meer slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder delen we een uiteenzetting over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.

  • Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
  • Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
  • Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
  • Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
  • AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
  • Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.

Laadpaal installateur Rohel vergelijken

De aanschafprijzen van laadpalen zijn heel divers. De kostprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €600 en €3375. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Bovendien zijn er slimme stations met speciale opties als gezichtsherkenning die een grotere investering vereisen. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Rohel.

Soort laadstationCapaciteitLaadtijdPrijs
1-fase laadpaal3,7 kW10 – 12 uur€500- €600
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 7 uur€525- €605
3-fase laadpaal11 kW4,5 uur€690- €780
3-fase laadpaal22 kW1,7 uur€850- €1070
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis exclusief installatiekosten.

Bekende merken

  1. EVBox:Altijd automatische software-updates.
  2. Wallbox (wandlader): Realtime oplaadcontrole.
  3. NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
  4. Alfen: Slimme functies tegen een aantrekkelijke prijs.
  5. Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
  6. EVhub: De beste prijs/kwaliteit verhouding in de markt.
  7. Webasto: Populaire Pure en Live modellen scherp geprijsd.
  8. Ecotap: Slimme oplaadsystemen met Dynamic Load Balancing.
  9. Blue Current: Geschikt voor 3,7 tot 22 kW laden.
  10. Chargepoint: Montage aan de wand of op een paal mogelijk.
  11. Myenergi / Zappi: Laag tarief sensor om maximale besparingen te doen.
  12. Tesla Wall Connector: Betaalbaar en geschikt voor Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Slimme mobiele lader die je op afstand kunt bedienen.
  14. Overweeg ook: ABB, Delta, Etrel, Enovates, Etrel, Flexicharge, Keba, Hypercharger & Tritium, Zaptec, Circontrol, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatietarieven 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Rohel wisselen tussen de €450 en plus minus €2125. De totale kosten hangen af van of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer kabels benodigd zijn.

Laadpas bij laadpaal aan huis
Soms wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Dit is geen vereiste, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal zijn zo’n €4,50 (maandelijks).

  • Online inzicht in laadsessies.
  • Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
  • Laat je gasten ook bij je thuis hun auto opladen.
  • Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.

Een eigen laadpaal voor thuis?

Achterhaal populaire vakmannen die werken in je omgeving.

Gemiddelde besparing elektrisch rijden

Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Hieronder kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1075 kilometer (maandelijks). Hiermee calculeren we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In het rekenvoorbeeld gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Rohel):

  • Benzine rijden 2024: €0,145/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
TypeKosten p/kmP/maandP/jaar
Benzine€0,145€155,88€1870,50
Elektrisch rijden€0,049€52,68€632,10
Besparing€0,096€103,20€1238,40
Mogelijke besparing dankzij elektrisch rijden in december 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente De Fryske Marren

Lease of koop jij een elektrische auto, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Je kunt dan zo’n openbaar oplaadpunt in Rohel aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:

  • Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
  • In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
  • De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.

In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en in welke straat de laadzuil geactiveerd wordt. Ze analyseren hiervoor relevante zaken als bereikbaarheid en of het technisch kan. Iedereen mag gebruik maken van het oplaadpunt. Uitgebreide informatie is ook te lezen op www.defryskemarren.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of je in aanmerking komt voor een subsidie. Veel Nederlandse gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Stekkers.

Vind openbare oplaadpunten in de buurt (december 2024)

Laadstations in Rohel zijn dagelijks beschikbaar. Iedereen met een EV kan daar gebruik van maken. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De tarieven variëren tussen de €0,265 en €0,595 p/kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het volgende schema doorzoek jij de openbare laadstations in Rohel. Bekijk ook laadzuilen en installateurs in Haskerhorne, Snikzwaag, Joure, Goëngahuizen en Aldeboarn.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden rohel-8507

Laadpunten bij het bedrijf plaatsen

Een laadpaal bij je bedrijf is een extra stukje service richting bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Beschik je over een pand met minimaal 10 parkeerplaatsen? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
  • Bovendien kan je iets bijverdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het laden.


Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden

Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een thuis-laadpaal inclusief installatie varieert qua prijs tussen de €975 en €2575. De uiteindelijke kostprijs hangt vooral af van het type laadstation (additionele slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.

Wat kost een auto thuis opladen?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan de stroomaanbieder van je huis zoals Budget energie, Engie, NLE, Energiedirect, Eneco en Pure energie, Vattenfall, PowerPeers, Oxxio. Dat is doorgaans zo’n €0,240 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €3,80 p/100 km. Goed om te weten: een doorsnee benzinewagen kost om en nabij de €9,55 p/100 km. Als je het integreert met zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. De standaard EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Friesland.

Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De leverancier treft de nodige voorbereidingen in je stroomkast. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Van dit stroompunt vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. In samenspraak met de vakman bepaal je waar het laadpunt het beste kan komen om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De gecertificeerde laadpaal installateur in Rohel monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een losse paal.

Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Al met al is elke meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Soms moet er wel wat aangepast worden. Belangrijk is of de meterkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste modellen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De hedendaagse elektrische voertuigen vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. Dit kennen we ook als krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Rohel zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De onkosten van deze installatieservice zijn zo’n €1050. Goed om te weten: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.

Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Stekkers (van laadkabels) heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 wordt met name toegepast bij de Europese leveranciers. Een groot deel van de populaire elektrische auto’s in Rohel hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook openbare laadpunten in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).

Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere regio is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente De Fryske Marren verstrekt op het ogenblik geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt wel een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt vragen of de laadzuil in de buurt van jouw huis kan komen. Voor meer informatie zie www.defryskemarren.nl.

Plaats een reactie