Elektrisch rijden zien we steeds meer. Dit resulteert in het feit dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Het is dan mogelijk om te gaan voor een handige laadpaal in Harich aan huis. Dankzij jouw eigen laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Tesla Model 3 Standard Range Plus of bijvoorbeeld de Lucid Air Pure. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is veel voordeliger. Op deze pagina zoek je praktische informatie over velerlei soorten laadstations, geven we een duidelijk stappenplan en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit jouw gemeente.
- Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, altijd een optimale actieradius.
- Spotgoedkoop rijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Deze slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €945.
- Een privaat laadstation heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Onderwerpen
Laadstation thuis plaatsen Harich
Elektrisch rijden is de toekomst. Het opladen van de accu van een EV als onder andere de Polestar 2 kan op verschillende manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal Harich kopen is een zeer interessante optie. Je kunt eenvoudig laden en je bent altijd verzekerd van een optimale actieradius. Tevens is het stukken betaalbaarder dan onderweg laden. De kosten worden gevormd door de aanschaf en installatie van de paal en uiteraard de verbruikte stroom (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit of garage. Welke laadpaal is geschikt voor mijn woning en auto? In het gedeelte hieronder delen we bruikbare informatie rondom laadpaal laten installeren in Harich. Op EVplan.nl lees je ook meer over Overzicht elektrische auto’s.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Harich kan op 2 manieren worden geplaatst. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Bekijk kritisch de afstand tussen de auto en de laadplek (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
De 1 fase installatie werkt met de normale 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Elke meterkast beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase variant gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadzuil kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt eenvoudig dit laten aanleggen door een elektricien in Harich. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een oplaadpaal aan huis?
Spotgoedkoop opladen en nooit meer wachten op een vrije plek
Laadkabel: vast of los
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een losse kabel. De meerwaarde van de vaste variant is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Verder is het zo dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, vaak wel 6 – 8 meter. Het minpunt is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het wat rommelig oogt. Bovendien noemen we nog even dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Het grote voordeel van een losse kabel (alsook voor een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Opladen kan altijd en overal met de stekker die je in de auto hebt liggen. Bovendien ligt de kabel niet zo in het zicht en blijft de kabel langer goed. Belangrijk nadeel is dat je een stap extra moet uitvoeren als je even kort wilt opladen. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, daarna sluit je ‘m aan. Een laadpaal zonder vaste kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In zo’n scenario kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Harich.
Enkele vs dubbele laadpaal
Men kan kiezen voor een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 aansluiting heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Heel erg praktisch als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt maar ook voor bedrijven en kantoren.
Smart toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door intuïtieve slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder check jij alles wat je moet weten over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
- Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
- Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.
Laadpaal installateur Harich vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen zijn nogal verschillend. De investering van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €875 t/m €3450. De prijs wordt bepaald door het vermogen van de laadpaal. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Bovendien zijn er slimme laadpunten met leuke mogelijkheden als gezichts- en gebarenherkenning die een grotere investering vereisen. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Harich. Laadpaal type Vermogen Oplaadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 uur €510- €650 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €515- €625 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €680- €800 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €855- €960
Betrouwbare leveranciers
- EVBox:Vakkundige en gecertificeerde.
- Wallbox (wandlader): Slimme Wifi & Bluetooth connectiviteit.
- NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
- Alfen: Plug & Charge met optioneel slimme functies.
- Mennekes: Comfortabel, slim en groen.
- EVhub: No-nonsense laadoplossingen voor een scherpe prijs.
- Webasto: Slimme technologie in een slank design laadstation.
- Ecotap: Eenvoudige bediening met start/stop knop.
- Blue Current: Veelzijdig laadpunt met minimale afmetingen.
- Chargepoint: Koppeling aan uw eigen afreken- of toegangssysteem.
- Myenergi / Zappi: Veilig laden dankzij loadbalancing.
- Tesla Wall Connector: Model X, Model S en Model 3 laden met verschillende stroomsterkten.
- NRGkick: Laadsessies op afstand starten en stoppen met slimme App.
- Overweeg ook: ABB, Delta, Eaton, Etrel, Etrel, Keba, Flexicharge, Schneider Electric en Tritium, Efacec, Circontrol, Xcharge.
Kosten voor installatie 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Harich liggen tussen de €410 en €1850. Deze prijs komt tot stand door de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer er gegraven moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.
Kosten van het laadpas abonnement
Vaak wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal bedragen circa €6,50 op maandbasis.
- Inzicht in je laadsessies.
- Automatische facturering en verrekening.
- Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
- Profiteer van 24/7 service en updates.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Vergelijk aangesloten specialisten uit jouw gemeente.
Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De investering in een elektrische auto en jouw thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. In de tabel hieronder kan je een rekenvoorbeeld zien. Een Nederlander rijdt zo’n 1112 kilometer per maand. Op basis van dit gemiddelde becijferen we wat je kunt besparen. In het rekenvoorbeeld hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Harich):
- Benzine rijden 2024: €0,110/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
Type | Tarieven p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,110 | €122,32 | €1467,84 |
Elektrisch | €0,042 | €46,70 | €560,45 |
Besparing | €0,068 | €75,62 | €907,39 |
Laadpaal aanvragen gemeente De Fryske Marren
Lease of koop jij een elektrische auto, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Harich aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een aanzienlijke actieradius.
Als je aan deze voorwaarden voldoet wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente neemt een besluit over of en op welke plek de laadzuil geplaatst wordt. Ze checken daarvoor relevante zaken als bereikbaarheid en geschatte drukte. Elke bewoner kan het gebruiken. Alle info is beschikbaar gesteld op www.defryskemarren.nl. Hier lees je bovendien of er een subsidie mogelijk is. Flink wat gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Via deze website kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Betrouwbare elektrische auto.
Overzicht met openbare oplaadpunten (december 2024)
Laadstations in Harich zijn aanwezig. Iedereen kan hier parkeren en laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De kosten variëren tussen de €0,290 tot wel €0,600 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In de onderstaande kaart vind jij de openbare laadstations in Harich. Bekijk ook laadplekken en verkooppunten in Nijemirdum, Sondel, Ruigahuizen, Wijckel en Balk.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal bij uw bedrijf is relevant voor bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Beschik je over een locatie met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder een aantal subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Daarbovenop kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het laden.
Lees de veelgestelde vragen (FAQ) m.b.t. thuis elektrisch laden
Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Een eigen laadpaal voor huis inclusief de installatieservice varieert qua prijs tussen de €1075 en €2425. De kosten van het hele pakket wordt grotendeels bepaalt door af het type en model (softwarematige slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Wat kost een auto thuis opladen?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van je stroomleverancier voor je woning zoals Essent, Budget energie, Engie, NLE, Eneco en Oxxio, Vandebron, Pure energie, Vattenfall. Gemiddeld is dat +/- €0,245 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,90 per 100 kilometer. Goed om te weten: een doorsnee benzinewagen kost je zo’n €10,05 per 100 kilometer. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een EV anno 2024 vergt 10 – 16 zonnepanelen om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Friesland.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De expert kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in de stroomkast in de woning. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Via de stroomkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In overleg met de expert wordt besloten waar het laadpunt het beste kan komen zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. Jouw laadpaal installateur in Harich monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een bevestigingspaal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Onderaan de streep is elke woning in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Let er wel op dat je groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De oude modellen EV’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). Nieuwere modellen kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Harich kan dit uit handen nemen. De tarieven hiervan zijn zo’n €1050. Goed om te weten: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel + stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 zien we vooral terug bij verschillende merken binnen de EU. Veel gangbare elektrische auto’s in Harich beschikken over een type 2 aansluiting. Ook vrijwel alle openbare laadpunten hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op je oprit. Iedere gemeente kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente De Fryske Marren heeft op dit moment geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt het wel overwegen om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt vragen of het laadpunt in de buurt van jouw woning geplaatst mag worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.defryskemarren.nl.