Laadpaal De Falom

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Dat heeft als gevolg dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Je kunt dan beter kiezen voor een 100% eigen laadpaal in De Falom aan huis. Middels een laadstation op eigen terrein geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Hyundai Kona Electric 64 kWh + Fiat 500e Berlina 42 kWh. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en je hebt het snel terugverdiend. Op deze website vind je uitgebreide informatie over verschillende type laadstations, een handige keuzehulp en kom je in contact met leveranciers en installateurs uit jouw omgeving.

  • Met een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
  • Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
  • Altijd een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
  • Nog goedkoper rijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis bestel je al vanaf €980.
  • Een thuis-laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen De Falom

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het opladen van jouw EV zoals een Polestar 2 is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal De Falom kopen is een goede investering. Het is gemakkelijk en snel en je kunt rekenen op een optimale actieradius. Ook is het veel betaalbaarder dan een laadpunt in de wijk. De kosten bestaan uit: de aanschaf en installatie van de paal en de stroomprijzen (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit of garage. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn auto en mijn situatie? Op deze pagina delen we aantal belangrijke aandachtspunten met betrekking tot laadpaal laten installeren in De Falom. Zie ook aanvullende informatie over Actieradius.

Wallbox of laadpaal
Een laadstation De Falom kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een montagepaal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Analyseer de afstand van jouw EV en de laadplek (zo kun je besparen op de kabellengte).

1-fase of 3-fasen installatie
Het 1-fase laadstation gaat via de reguliere 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elk adres beschikt over sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. De 3-fase variant is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Tegen een kleine meerprijs kan je jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in De Falom. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.

Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen

Voordelig opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation

Vaste of losse kabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een vaste kabel of een afneembare/losse kabel. Het pluspunt van de vaste stekker is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Een bijkomend voordeel is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Een negatief aspect is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(of je moet de auto binnen opladen). Wat je ook vaak ziet is dat het er niet zo netjes uit ziet. Als laatste is het zo dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.

Het handige van een losse kabel (alsook voor een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Het laadproces doe je met de reguliere meegeleverde kabel. Tevens ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en blijft de kabel langer goed. Een negatief aspect is dat de drempel wat hoger wordt als je even snel wilt laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, om daarna het geheel te connecten. Een paal met een losse laadkabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Koop je een nieuwe elektrische auto? In zo’n geval zijn er geen aanpassingen nodig. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in De Falom.

Enkele of dubbele laadpaal
We onderscheiden twee soorten: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekker aansluiting heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Nuttig voor huishoudens met 2 EV’s of juist voor bedrijven.

Slimme functies
Laadstations hebben vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder tref jij een uiteenzetting over slimme laadpunten en de verschillende opties.

  • Dynamic Load Balancing: voorkom stroomuitval als je je auto oplaadt.
  • Peak shaving: met Peak Shaving kunt u voor uw laadstations een maximale capaciteit instellen.
  • Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
  • Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
  • AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
  • Abonnementen & Laadpas: jouw laadkosten automatisch verrekenen met je werkgever.

Laadpaal installateur De Falom vergelijken

De huidige prijzen van laadpalen zijn heel divers. De kostprijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €700 – €3325. De prijs wordt bepaald door de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Des te hoger het vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Ook zien we steeds meer slimme wallboxen en palen met toffe features als gezichts- en gebarenherkenning die een grotere investering vereisen. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal De Falom.

Soort laadpaalLaadvermogenLaadtijdTarief
1-fase laadpaal3,7 kW11 – 12 uur€535- €645
1-fase laadpaal7,4 kW5,6 uur€545- €620
3-fase laadpaal11 kW4 uur€685- €770
3-fase laadpaal22 kW1,5 uur€865- €1020
Tabel met gemiddelde kosten laadpaal aan huis (zonder installatie).

Betrouwbare producten

  1. EVBox:Ingebouwde elektrische beveiligingen.
  2. Wallbox (wandlader): Beheer meerdere gebruikers en laders met MyWallbox.
  3. NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
  4. Alfen: Robuuste, veilige en betrouwbare laadstations.
  5. Mennekes: Overal mobiel op de hoogte.
  6. EVhub: Stevige en krachtige laadpalen voor een scherpe prijs.
  7. Webasto: Betaalbare en krachtige laders voor thuisgebruik.
  8. Ecotap: Robuust en vandalismebestendig design.
  9. Blue Current: Laden met alle gebruikelijke laadpassen via RFID.
  10. Chargepoint: Montage aan de wand of op een paal mogelijk.
  11. Myenergi / Zappi: Een volledig vrij programmeerbaar laadpaal.
  12. Tesla Wall Connector: Speciaal voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Met slimme geïntegreerde energiemeter.
  14. Ook interessant: ABB, Etrel, Enovates, Delta, Etrel, Keba, Hypercharger, Schneider Electric of Tritium, Zaptec, Circontrol, Xcharge.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatiekosten 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in De Falom komen uit tussen de €360 en ongeveer €2075. De prijs wordt bepaald door of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe groter de te overbruggen afstand, des te meer graafwerk er bij komt kijken en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.

Abonnementstarieven laadpassen
Tegenwoordig wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is geen vereiste, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen zo’n €2,50 per maand.

  • Altijd inzicht in je laadgebruik.
  • Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
  • Gastgebruik toestaan.
  • Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.

Laadpaal voor thuis kopen?

Vergelijk goede verkooppunten in de regio.

Kostenoverzicht elektrisch rijden

Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Bijgaand maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1156 km per 4 weken. Op basis van dit gemiddelde berekenen we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. Daarbij nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in De Falom):

  • Benzine rijden 2024: €0,150/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,050/km
AandrijvingKosten p/kmP/maandPer jaar
Benzine€0,150€173,40€2080,80
Elektrisch€0,050€57,80€693,60
Besparing€0,100€115,60€1387,20
Gemiddelde besparing van elektrisch rijden in maart 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Dantumadiel

Heb jij de beschikking over een EV, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In dat geval kan je zo’n openbaar oplaadpunt in De Falom aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:

  • Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
  • Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
  • Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een aanzienlijke actieradius.

Mits je voldoet aan de eisen wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente beslist uiteindelijk of en op welke plek de laadzuil komt te staan. Hierbij bekijken zij zaken als vindbaarheid en technische haalbaarheid. Elk huishouden kan het gebruiken. Uitgebreide informatie is beschikbaar op www.dantumadiel.frl. Daar lees je ook of je een subsidie kunt krijgen. Veel gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Laadpalen vergelijken.

Lijst met openbare laadpunten (maart 2024)

Laadstations in De Falom zijn er voldoende. Iedereen met een abonnement kan hier laden. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De onkosten wisselen tussen de €0,240 tot €0,575 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In onze maps kaart vind je de openbare laadstations in De Falom. Vind ook laadplekken en verkopers in Broeksterwâld, Jannum, Sibrandahûs, Rinsumageast en Damwâld.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden de-falom-9109

Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik

Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is een prettige service voor klanten, bezoekers en personeel. Gaat het om een parkeerterrein met 10 parkeervakken of meer? Naar de nieuwste wetgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. een aantal subsidiemogelijkheden. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
  • Ook kan je extra geld verdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het gebruik.


Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden

Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een thuis-laadpaal incl. de benodigde installatie zit qua kostprijs tussen de €875 & €2325. Het hele prijskaartje wordt berekend aan de hand van het soort systeem (wel of geen slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.

Wat betaal ik voor een volle accu?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van je stroomleverancier voor je woning zoals Essent, Budget energie, NLE, Engie, Eneco en Oxxio, Vattenfall, Pure energie, Vandebron. Rekenen op zo’n €0,215 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €4,00 p/100 km. Belangrijk: een auto met benzinemotor kost ongeveer €10,25 p/100 km. Wanneer je het combineert met zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. Een normale EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Friesland.

Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De vakman integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in jouw meterkast. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Van dit stroompunt wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In overleg met de expert wordt besloten waar de laadpaal wordt geplaatst zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. Jouw laadpaal installateur in De Falom monteert het als wallbox of hij komt op een aparte paal.

Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Over het algemeen is elke meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Soms moet er wel wat aangepast worden. Belangrijk is of de meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste EV’s werden geladen op 220V (1-fase). De actuele elektrische wagens vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. Dit komt neer op krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in De Falom zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De onkosten van deze installatieservice bedragen circa €1100. Bedenk wel: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.

Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Laadkabel stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij de Europese merken. Een groot deel van de favoriete elektrische auto’s in De Falom kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).

Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere regio heeft een eigen beleid. De gemeente Dantumadiel heeft momenteel geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Vraag daarbij gerust of het openbare laadpunt dichtbij jouw huis geïnstalleerd kan worden. Bekijk ook www.dantumadiel.frl.

Plaats een reactie